• زمان : ۱۳۹۹/۲/۲۸ ه‍.ش.،‏ ۲۰:۲۶
  • نمایش : ۱٬۸۷۶ دفعه
  • موضوع : قهوه
در خانه قهوه رست کنید و از نوشیدن آن لذت ببرید...

برشته کردن قهوه در خانه که به آن رست کردن یا بو دادن قهوه در خانه هم می‌گویند، می‌تواند کار دشواری باشد اما اگر همه چیز عالی پیش برود، نتیجه‌ی کار یک فنجان قهوه‌ی دل‌چسب و معرکه خواهد بود. ایجاد مزه‌های متفاوت برای یک نوع ماده غذایی مثل قهوه، از طریق سازوکارهای مختلف، برای شخصِ من، نوعی سرگرمی جذاب است. بنابراین پیشنهادم به شما هم این است که روندهای تکراری را فراموش کنید و از طعم قهوه برشته‌شده‌‌ای که خودتان آن را درست کرده‌اید، لذت ببرید!

نوشتن من درباره برشته کردن قهوه در خانه، دو دلیل اصلی دارد. اول اینکه مشتریان زیادی دارم که زیاد درباره امکان رُست کردن قهوه در خانه سؤال می‌پرسند. دلیل دوم آن است که رُست کردن یا همان برشته کردن، یک فزهنگ غذایی قدیمی در ایران است که تا حد زیادی فراموش شده است. حالا بد نیست مستقیماً سراغ اصل مطلب برویم. برای برشته کردن قهوه در خانه باید مراحل زیر را طی کنید:

1. خرید قوه خام

به فروشگاه بروید و مقداری قهوه خام بخرید. برای 50 وعده طبخ، خرید 500 گرم قهوه، ‌ایده‌آل است و برای هر وعده، برشته کردن 10 دانه قهوه معمولاً کفایت می‌کند.

2. انتخاب روش برشته کردن قهوه در خانه

برشته کردن قهوه در خانه، روش‌های متنوع و زیادی دارد اما من استفاده از اجاق‌گاز، بخاری گازی یا سشوارهای دستی را ترجیح می‌دهم. خیلی احتیاط کنید! حرارت، بسیار زیاد خواهد بود؛ بنابراین به‌هیچ‌عنوان این کار را در فضای سربسته‌ی منزل انجام ندهید. جدی می‌گویم!

3. تعیین هدف

هدفتان چیست؟ من معمولاً سعی می‌کنم قهوه را به‌طور ملایم برشته کنم چون طعم شیرین و اسیدی آن را به طعم تلخش ترجیح می‌دهم. زمان متوسط برای برشته کردن قهوه در خانه باید تقریباً 10 دقیقه باشد و این میزان نباید از 15 دقیقه بیشتر شود. البته این زمان به تکنیک یا روشی هم که از آن در برشته کردن قهوه در خانه استفاده می‌کنید، بستگی دارد. حین انجام کار می‌توانید رنگ قهوه موردعلاقه‌تان را با قهوه‌ای که در حال برشته کردن آن هستید، مقایسه کنید. اما این را هم یادتان باشد که دانه‌های هر قهوه، منحصربه‌فرد هستند و قابلیت و میزان برشتگی در آن‌ها متفاوت است.

4. مراحل خشک کردن و برشته‌سازی قهوه

خشک کردن و برشته‌سازی، دو مرحله‌ی آغازینِ عملی در فرایند برشته کردن قوه در خانه هستند. در این مرحله شما باید حرارت خیلی زیادی به دانه‌های قهوه بدهید. اگر دانه‌ها انرژی گرمایی کافی را دریافت نکنند، ترک‌ یا شکاف‌ اولیه‌ی دانه‌های قهوه در مرحله بعد اتفاق نمی‌افتد.

در اینجا من از یک اجاق فن‌دار استفاده می‌کنم. 50 گرم قهوه را در یک سینی پخت می‌ریزم و آن را در اجاق می‌گذارم. حرارت اجاق را از قبل روی دمای 250 درجه سانتی‌گراد تنظیم و کار را با همین دما آغاز می‌کنم. به‌محض اینکه دانه‌های قهوه، رنگ قهوه‌ای روشن به خود بگیرند، حرارت را با 30 درجه کاهش، به 220 درجه سانتی‌گراد می‌رسانم. البته باید بدانید که اجاق‌گازها در تنظیم دما، عملکرد چندان دقیقی ندارند. به همین دلیل ممکن است یادگیری قلق تنظیم دما قدری زمان ببرد که این اصلاً غیرعادی نیست.

5. اولین شکاف

وقتی دانه‌های قهوه‌ به‌اندازه کافی انرژی گرمایی بگیرند، صدای گوش‌نواز ترق‌ کردنشان را خواهید شنید! این صداها، آغاز مرحله‌ای هستند که به آن اصطلاحاً زمان پرورد می‌گویند که در فرایند برشته کردن قهوه در خانه اهمیت خیلی زیادی دارد. شکاف دانه قهوه تأثیر زیادی روی طعم آن دارد. نخستین شکاف، اولین لحظه‌ای است که در آن می‌توان عصاره دانه قهوه را به‌خوبی گرفت. من معمولاً 15% از زمان کل فرایند برشته‌سازی را مبنایی برای محاسبه زمان پرورد دانه‌های قهوه در نظر می‌گیرم. شما هم می‌توانید در اولین تلاشتان برای رست کردن قهوه در خانه، همین میزان را مبنای کارتان قرار دهید و با گذشت زمان که قلق تنظیمات حرارتی اجاق، دستتان آمد، اگر لازم بود آن را تغییر دهید.

به‌محض شنیدن صدای اولین ترق، زمان را چک کنید. مثلاً دفعه قبل که در حال انجام این کار بودم، اولین ترق را پس از گذشت 10 دقیقه و 12 ثانیه شنیدم. حالا می‌بایست 15% زمان پرورد را به این 10 دقیقه و 12 ثانیه اضافه می‌کردم که من با اضافه کردن این مقدار به زمان اولیه به 12 دقیقه رسیدم. علاوه بر این، متوجه شدم که دانه‌های قهوه به‌سرعت در حال تیره شدن هستند. بنابراین حرارت را با 50 درجه کاهش دیگر، به 180 درجه سانتی‌گراد رساندم و درِ اجاق را نیز کمی باز کردم. من نمی‌خواستم قهوه‌ام خیلی تیره شود و به همین دلیل 20 ثانیه زودتر از 12 دقیقه‌ی کامل آن را از اجاق بیرون کشیدم. ضمناً متوجه شدم که کاهش حرارت، مخصوصاً در اواخر برشته‌سازی کمک می‌کند تا بتوانم قهوه را به‌طور ملایم‌تر و با زمان پرورد طولانی‌تری رُست کنم.

6. خنک‌سازی

خنک‌سازی، آخرین مرحله و درعین‌حال، یکی از مهم‌ترین مراحل برشته کردن قهوه در خانه است. من برای کشیدن هوای داغ از داخل قهوه یا سرد کردن ظرف محتوی قهوه، از یک دستگاه مکنده و آبکش استفاده می‌کنم.

7. امتحان کردن

این مهم‌ترین بخش از فرایند رست کردن قهوه در خانه است. حالا نوبت ارزیابی، آگاهی، لذت بردن و به اشتراک‌گذاری تجربه‌تان است. دو مورد آخر برای من اهمیت بیشتری دارند!

 

بیشتر بدانیم...

دستگاه های برشته کاری (رست/رستر) قهوه

 

  داستان قهوه از کجا آغاز می شود؟

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی