• زمان : ۱۳۹۷/۲/۱۰ ه‍.ش.،‏ ۹:۱۷
  • نمایش : ۷٬۲۲۶ دفعه
  • موضوع : مجله کافه یاب
با توجه به گسترش صنعت برشته کاری (رست/رستر) قهوه در مدت اخیر در ایران بر ان شدیم تا تجارب کسب شده خود را در اختیار جامعه علاقمند قرار دهیم در این مقاله سعی شده ضمن آشنایی با برترین دستگاه های رست حرفه ای قهوه سرگذشت شکل گیری و داستان انها را انعکاس دهیم

دستگاه های برشته کاری (رست/رستر) حرفه ای قهوه سرگذشت شکل گیری و داستان انها

متن فارسی مقاله دستگاه های رستری

حالا زمانی برای تغییر بود. کریستین مایر، به عنوان یک دوچرخه سوار حرفه ای با یک سابقه درخشان به دنبال چیزی بود که هم اندازه علاقه او به دوچرخه سواری بود.

مسیر جدیدی که او انتخاب کرد به اندازه قنجان قهوه او در هر صبح به او نزدیک بود. مایر عاشق قهوه بود و رست کردن دانه های قهوه را به عنوان یک سرگرمی انجام میداد، کاری که در بین دوره دوچرخه سواری خود شروع شد. همسر او، امبر، از کار کردن در کافه های موجود در شهر ونکوور تجربه کسب کرده بود. آن دو با یکدیگر در این زمینه به صحبت پرداختند و تصمیم گرفتند که فعالیت رستینگ را در مقیاس بزرگتر انجام دهند و در شهر جیرونا در کشور اسپانیا یک کافه احداث کنند.

کریستین مایر: "پس از آنکه تور دو فرانس در سال 2014 را به اتمام رساندم، من و امبر به این پرسش رسیدیم که "بعد از این چی؟"، هدف حرفه ای من قهرمانی در تور دو فرانس بود. اما حالا چی؟ ما تصمیم گرفتیم که الان زمانیست که باید کاری را برای خودمان انجام بدهیم.

او همچنان اضافه کرد: "جیرونا که مقصد محبوب برای دوچرخ سواری است و دوچرخه سواران عاشق قهوه هستند. به نظرما احداث یک کافه یک فرصت فوق العاده بود."

آنها یک دستگاه رستر Joper BPR-3 خریدند و کافه La Fabrica را در سال 2015 باز کردند. یک سال بعد، وقتی مایر از دوچرخه سواری حرفه ای خداحافظی کرد، آنها یک مغازه دیگر به اسم Espresso Mafia (مافیای اسپرسو) باز کردند و برای آن مغازه یک رستر پیشرفته تر یعنی Joper BPR-15 خریداری کردند. حالا مایر به جای این که چندین ساعت از روز را صرف تمرین کردن میکرد، تمرکز خود را برای این میگذاشت که چگونه بهترین قهوه ممکن را رست دهد.

داستان مایر یک داستان معمولی نیست. ظهور و رشد قهوه اسپشیالیتی بسیاری از مصرف کنندگان را تبدیل به رستر مسترهای بسیار خبره ای کرده است که همه به فکر ارائه دادن بهترین قهوه اند. و به این دلیل که هیچگونه مطالعات صنعتی در این زمینه موجود نیست، رشد رست مسترهای قهوه اسپشیالیتی واضح است.

هیتر وارد، مدیر بازار و تحقیقات اتحادیه قهوه اسپشیالیتی: " ما رشد عاقلانه ای در این زمینه دیدم. همواره رست مسترهای جدید هستند که درحال ظهورند و ما با سوالات زیادی از مردمی که به این صنعت وارد میشوند مواجهیم."

یکی از راه های ردیابی رشد علاقه مردم، فروش دستگاه های رستر است.

ینس رولوفس، رئیس قسمت فروش و خدمات رسترهای پروبات: " ما متوجه یک رشد ثابت در فروش رستر های خود در 5 سال گذشته شده ایم، با این نکته که فروش ها به صورت جهانی است. به علت تغییر تقاضای مشتریان به قهوه های با کیفیت رست شده و در دسته (بچ) های کوچک، ما با افزایش گرایش به سمت رسترهای اسپشیالیتی روبرو شده ایم."

رولفس افزود: "جدا از اینها، بسیار جذاب است که شما با داستان های شخصی مردم مواجه شوید. بسیاری از صاحبان مغازه های رستینگ ما افرادی بودند که تا چندی قبل از این کار، به فعالیت دیگری مشغول و متعهد بوده اند. برای اینکه زندگی خود را تغییر بدهند، تصمیم گرفتند که به صنعت قهوه بپیوندند. شاید به این دلیل که باعث میشود آنها کمی از هجوم کارهای خود بکاهند و زندگی آرامتری داشته باشند."

سرمایه گذاری بر روی یک رستر میتواند بسیار گران باشد و برای کار آفرینی ابتدایی بر روی آن، باید واحدهای کوچکتر را انتخاب کنید (برای مثال تا 30 کیلو) که انعطاف پذیری بیشاری در رست کردن دسته (بچ) های مختلف دانه های قهوه به شما بدهد.

ژائو پائولو پینهیرو، یکی از فروشندگان دستگاه های Joper، که میگوید حدود 70% از فروش کمپانی رسترهای بزرگ است: "رست مسترهای کوچک و مغازه های کوچک رسترهای 1 کیلویی یا 3 کیلویی میخرند. وقتی یکی از مشتریان ما برمیگردد، برای خرید یک رستر بزرگتر بازمیگردد."

علم مهندسی و تکنولوژی در تلاشند که رسترهای کوچک را ارتقا بدهند. در پایین به لیستی از رسترهای اسپشیالیتی که در 2018 روانه بازار میشوند اشاره میکنیم.

Probat

Probat سه نوع رستر در امسال برای رسترهای اسپشیالیتی با نامهای Probatone P5, P12, P25 روانه بازار میکند.

رولفس: "P5 محبوبترین سری پروباتون است چون به شما اجازه رست تا صدها کیلوگرم در هر هفته را به شما میدهد و همزمان به اندازه کافی کوچک است که شما بتوانید یک بچ 5 کیلویی با آن رست بدهید. در کنار آن، P5 نیازی به فضای بزرگی ندارد چون نسبتا کوچک است به طوری که در کوچکترین اتاق ها جا میشود."

ویژگی های دیگر:

  • در تمام سری Probatone از یک تاچ پنل استفاده شده است که به رست مستر قابلیت کنترل کامل فرآیند رست و رست پروفایل را در هر لحظه میدهد.
  • عملکرد دمای برنر دستگاه، به راحتی قابل کنترل است و رست پروفایل بر اساس آن به راحتی قابل تغییر است.
  • تمام این رسترها به یک توربین مجزی برای جدا سازی ضایعات رست مجهزند که تمیز کردن و نگهداری را آسانتر میکند.

بیشتر بخوانید: www.probat-shoproaster.com

دستگاه رست قهوه پروبت

Neuhaus Neotec

رسترهای Neo-Gourmet از این کمپانی، جز تازه واردهای بازار رسترهای اسپشیالیتی اند. با ساخت این مدل، کمپانی ذکرشده، درحال توسعه دادن نسل جدیدی از رسترهاست که قادر است کمپانی های کوچکتر تولید کننده رسترهای اسپشیالیتی را با مزایا و انعطاف پذیری های رست کردن با استفاده از هوای گرم مجهز کند."

خط رستر های Neo-Gourmet شامل رسترهای 15، 30 و 60 کیلویی است که برای کمپانی های اسپشیالیتی و تازه کارهایی که میخواهند در حجم کمتر رست کنند طراحی شده است. رسترهایی که بخواهند از سیستم رست کردن با هوای گرم بهره ببرند، میتوانند دستگاه RFB از همین کمپانی را تهیه کنند، یعنی کمپانی Nehaus Neotec

ویژگی های دیگر:

  • تنظیمات دستی به رست مستر این قابلیت را میدهد تا پروفایلهایی که میتواند روی آنها برنامه ریزی کند را توسعه دهد.
  • یک محفظه مخصوص بدون اینکه از لحاظ مکانیکی حرکتی بکند و چیزی را به درون خود بکشد، هوای گرم را برای رست فراهم میکند.
  • زمان رست کردن میتواند سریعتر از چیزی که مرسوم است انجام بپذیرد، چه رست سبک و کوتاه و چه رست طولانی مدتی داشته باشید.

بیشتر بخوانید: www.neuhas-neotec.de

 

Joper

اعتبار این کمپانی به خاطر وجود رسترهای چدنی است که دارد. ژائو پائولو در این باره میگوید: " ما ایده رسترهای چدنی را نگه میداریم، چون فکر میکنیم که هنوز بهترین نوع سازه برای رستر است، چون بهترین عطر و طعم را میدهد و دما را نگه میدارد."

کمپانی Joper چندین خط تولید را در بین رسترهای کوچک توصیه میکند: یکی BSR  (رستر اصلی برای فروشگاه) و دیگری BPR  (رستر اصلی برای پروفایل رست)، که هرکدام به صورت اتوماتیک کنترل میشوند و سیستم پروفایل رست بسیار جذابی برای افراد خبره ای دارد که علاقه مندند کنترل فرآیند را در دست بگیرند. رسترهای BPR از نرم افزارهای پروفایل رست Brigus نیز پشتیبانی میکنند که برای هرگونه قهوه ( و هرمدل رستی) مناسب است. این نزم افزار سرعت فن رستر و برنر را کنترل میکند، به خوبی عملیات های دیگری که انجام میدهد.

ویژگی های دیگر:

  • رسترهای BSR از بچ های 1 تا 25 کیلوگرمی میتوانند رست کنند و رسترهای BPR از بچ های 3 تا 25 کیلوگرمی.
  • رسترهای BPR و BSR بر پایه گاز پروپان طبیعی کار میکنند. البته مدلهای BSR1,3,5 به مانند مدلهای BPR3,5 با برق نیز کار میکنند.
  • بزرگترین رستر در این خط تولید قابلیت رست یک بچ 100 کیلویی در هر ساعت را دارد.

بیشتر بخوانید: www.joper.pt

 

Petroncini

Petroncini، که درحال حاضر بخشی از IMA Group شده است، چیزی حدود 100 سال تجربه در زمینه رست قهوه در اختیار دارد. رسترهای اسپشیالیتی تقریبا از همان تکنولوژی استفاده میکنند که در دستگاه های بزرگتر یافت میشوند. مهمترین قسمت این دستگاه ها، رست کردن از طریق همرفت گرمایی است.

رسترهای این کمپانی در دو سایز موجودند، رسترهای TT5/10 (برای بچهای 5 تا 10 کیلوگرمی) و رسترهای TT15/20 (برای بچهای 15 تا 20 کیلوگرمی) و پروفیال رست هر کدام هم میتواند اتومات باشد و هم میتواند دستی باشد.

ویژگی های دیگر:

  • مدل TT5/10 میتواند در هر ساعت تا 30 کیلوگرم قهوه رست بدهد و مدل TT15/20 در هر ساعت حدود 60 کیلوگرم.
  • هر دو مدل میتوانند با گاز یا با برق کار بکنند.
  • با مدلسازی برنر، رست مستر میتواند شدت شعله ای که در فرآیند رست مورد نیاز است را تنظیم کند.

بیشتر بخوانید: www.petroncini.com

 

Coffee-Tech Engineering

این کمپانی دستگاه Ghibli R15 را تولید میکند که حاوی دو گزینه مصرف انرژی برای بازار رستر های اسپشیالیتی است، یکی استفاده از گاز و دیگری استفاده از سوخت چوب. رستر R15 شامل پروفایل رست بسیار حرفه ای و یک طراحی بسیار عالی برای کارکرد طولانی و است.(مانند عملیات هایی که در طول رست رخ میدهد تا دمای درام کاهش پیدا بکند).

تاکید این کمپانی بر مهندسی صحیح منتج به این شده است که درام دستگاه، به گونه ای حرکت کند که عمر دستگاه نیز کاهش پیدا نکند.

ویژگی های دیگر:

  • رسترهای Ghibli از توربو برنر گازی استفاده میکنند، این سیستم برای عبور دادن میزان کافی گاز و انتشار درست آن طراحی شده است.
  • رسترهای کامرشیال و هیزمی Ghibli از احتراق چوب و همرفت هوای گرم استفاده میکند، که گرما و عطر چوب را به دانه ها منتقل میکند.
  • رستر Ghibli R15 یک مدل 3 تا 15 کیلوگرمی دارد که در هر ساعت میتواند تا 4 بچ رست دهد.

بیشتر بخوانید: www.coffee-tech.com

 

Buhler

رستر The Roast Master 20 برای تجارتهای نوپا و کارکردهای صنعتی در مقیاس کم با قابلیت رست 70 کیلوگرم دانه سبز در ساعت ساخته شده است. این رستر از سیستم همرفت گرمایی در سراسر درام به جای انتقال مستقیم گرما از پایین درام استفاده میکند.

در این مدل رستر بستگی ندارد که شما در کدام مرحله رست کردن هستید، سرعت متغیر درام و طراحی داخلی محفظه رست، به دانه ها سهم مساوی و اثرپذیری یکسان از هوا میدهد.

ویژگی های دیگر:

  • در این رستر از یک برنر کاملا متفاوت برای ورود انعطاف پذیر انرژی استفاده شده است.
  • سیستم کنترلی PLC محافظ ثبات در حین تولید است، همچنان در زمان نیاز، برای مداخله دستی جا باز کرده است.
  • این رستر از یک پرت یو اس بی برای انتقال داده استفاده میکند، و شما به کمک آن میتواند به صورت آنلاین داده هارا سیستم کنترل فرآیند انتقال دهید.

بیشتر بخوانید: www.buhlergroup.com

 

Loring

رستر Loring S15 Falcon یک درام رستر است که از سیستم همرفت گرمایی استفاده میکند و قابلیت رست 15 کیلوگرم قهوه در مساحتی به اندازه 38 فوت مربع به شما میدهد. این رستر برای کمپانی های جدیدی که میخواهند وارد بازار رست شوند، فعالیتهای کوچک مقیاس و مکانهایی با محدودیت فضایی طراحی شده است.

نیاز به یک افتربرنر در این نوع درام برطرف شده است، به خاطر طراحی خلاقانه تک برنر بودن رستر و همچنین مصرف سوخت و هزینه های جانبی تا 80 درصد کاسته شده است.

ویژگی های دیگر:

  • اتوماتیک بودن تاچ اسکرین، تعیین خلا، هوپر و محفظه رست اتومات همگی استانداردند.
  • اتمسفر تثبیت شده درون محفظه رست منتج به این میشود که رست ها با دقت کامل تکرار شوند. کنترل دیجیتالی به شما مدیریت واقعی رست را ارائه میدهد، این دیگر انتخاب شماست که بخواهید از تاچ اسکرین استفاده کنید یا از آی پد، گوشی های هوشمند یا کامپیوتر!
  • انتشار کمتر گازهای گلخانه ای کمک بسیاری به تجارتهایی میکند که با مقررات شدید آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانه ای مواجه اند.

بیشتر بخوانید: www.loring.com

 

  با آرزوی بهترینها                                  

 

متن انگلیسی مقاله

It was time for a change. After a successful career as a professional cyclist, Christian Meier was looking for something that equaled his passion for cycling.

His new direction was as close as his morning coffee. Meier loved coffee and already was roasting beans as a hobby, something he started during his riding career. His wife Amber had experience working in cafes in Vancouver, B.C. They talked it over and decided to roast beans on a larger scale and open a café in Girona, Spain, their adopted home.

“After I did the Tour de France (in 2014), Amber and I went through a ‘what’s next’ period,” Meier said. “My professional goal was the tour. But now what? We decided it was time to do something for ourselves.”

Girona is a popular cycling destination and “cyclists love coffee. They go hand in hand,” he said. “We thought (a café) would be a great opportunity.”

They bought a Joper BPR-3 roaster and opened the La Fabrica Café in 2015. A year later, once Meier retired from the Professional bike circuit, they opened a second shop called Espresso Mafia. That dictated an upgrade to the Joper BPR-15. Now, instead of spending hours each day training, he focuses on how to roast the best coffee possible.

The Meiers’ story is not unusual. The growth of specialty coffee has turned many consumer connoisseurs into roasters seeking to make a perfect cup. And while there are no available industry studies, the growth of specialty coffee roaster is evident.

“Anecdotally, we’ve seen growth,” said Heather Ward, the Specialty Coffee Association’s market research manager. “There are always new roasters popping up. We get a lot of inquiries from people entering the industry.”

One way to track the growth is roaster sales.

“We have been noting a steady increase in our shop roaster sales for the past five years with sales figures still going up globally,” said Jens Roelofs, head of sales and service shop roasters at Probat. “There is an increase in interest in specialty roasters mainly due to the fact that consumers’ demands shift more and more towards high-quality coffee roasted in small batches.”

“Apart from this, it is quite interesting to also look into people’s personal stories. There are a lot of shop roaster owners amongst our clients who used to be engaged in completely different professions until recently,” Roelofs said. “In order to bring a change to their lives, they decided to turn towards coffee for a living, and this happens quite often. Probably because it enables them to slow down a bit.”

Investing in a roaster can be expensive and start-up entrepreneurs often select smaller units – up to 30 kilos – that allow for more flexibility as they roast custom batches of beans.

“Micro (roasters) and small shops buy the 1-kilo or 3-kilo size,” Joper Roasters’ Joao Paulo Pinheiro said, noting that nearly 70% of his company’s sales are shop roasters. “When our clients come back, it’s to buy a bigger roaster.”

Engineering and technology continue to evolve the small roaster. Here’s a sample of what’s on the specialty roaster market heading into 2018.

Probat

Probat offers three roasters in its Probatone specialty segment – the Probatone P5, P12, and P25.

“The P5 is the most popular of the Probatone series because it allows for the production of several hundred Kgs per week while at the same time being small when it comes to its batch size (5Kg),” Roelofs said. “Apart from this, the P5 doesn’t need a lot of space due to its relatively small size. It fits into even the smallest salesrooms.”

Other highlights:

  • All three Probatones are equipped with a touch panel enabling roast masters to control the complete roasting process and profiles at any time.
  • Burner performance temperatures can be precisely controlled, and the roasting profile can be altered accordingly.
  • All Probatone roasters are equipped with a detached cyclone for chaff separation. This makes cleaning and maintenance easier.

 Learn more : www.probat-shoproaster.com

 

 

Neuhaus Neotec

Neuhaus Neotec’s Neo-Gourmet batch roaster is new to the specialty roaster market. With the New-Gourmet, the company “is developing a new roaster generation which enables smaller and specialty roasting companies to profit from the advantages and the flexibility of hot-air roasting.”

The Neo-Gourmet line of roasters – at 15, 30 and 60 Kg per batch – is designed for specialty companies and start-ups looking for smaller batch volumes. The compact roaster adopts the hot-air steam roasting process of the Neuhaus Neotec RFB roaster.

Other highlights:

  • Manual settings allow the roast master to develop programmable profiles.
  • A unique chamber allows roasting by heated air without moving mechanically driven devices inside chamber.
  • Roasting times can be adjusted faster than in conventional processes, ensuring short roasting times for light or longerterm roasts.

Learn More: www.neuhaus-neotec.de

 

 

Joper Roasters

Joper takes pride in its cast iron roasters. “We preserve the cast iron (concept) because we think it’s still the best material,” Joper’s Joao Paulo said. “It gives better flavor and it maintains temperatures.”

Joper offers several small roasters within its Base Shop Roaster (BSR) and Base Profile Roaster (BPR) product lines. Both provide automatic controls and roasting profile systems yet appeal to experienced professionals who wish to control the process. BPR roasters also features Brigus roasting profile software suitable to any kind of coffee. Brigus controls both the burner and the roaster fan speed as well as a variety of other functions.

Other highlights:

  • BSR roasters range from 125 Kg capacity per batch. BPR roasters are available from 3-25 Kg capacity per batch.
  • The BSR and BPR roasters all operate on natural or propane gas. The BSR1, 3, and 5 as well as the BPR3 and 5 also can run on electricity.
  • The largest roasters in these lines can reach 100 Kg output per hour.

Learn more: www.joper.pt

 

IMA Coffee Petroncini

Petroncini, now part of the IMA Group, brings nearly 100 years of experience to coffee roasting. Its specialty roasters use much of the same technology found in its larger equipment. Central to the process is convection roasting.

The roasters are available in two sizes – TT5/10 (5-10 Kg batches) and TT15/20 (15-20 Kg batches) and feature both manual and automated profile controls.

  • The TT5/10 can produce up to 30 Kg per hour. The TT15/20 totals as much as 60 Kg per hour.
  • Both models can operate using gas or electricity.
  • Modulating burner allows a roast master to adjust the intensity of the flame throughout the process. Learn more: www.petroncini.com

 

 

Coffee-Tech Engineering

Coffee-Tech Engineering produces its Ghibli R15 with two energy options for the specialty roaster market, one that operates on gas and another fueled by wood. The R15 features full professional profiling and a heavy-duty design for reliable operation that roasts continuously while cooling occurs outside the drum.

The company’s emphasis on engineering is revealed in a number of features including a drum housing that keeps the drum spinning true for the life of the roaster.

Other highlights:

  • Ghibli roasters are equipped with efficient turbo gas burners providing a clean heating source and gas and emission efficiency.
  • The Ghibli Firewood commercial roaster uses wood combustion and convective hot air, transferring heat and the wood’s aroma to the beans.
  • The Ghibli R15 features a batch capacity of 315 Kg with as many as four batches per hour.

Learn More: www.coffee-tech.com

 

 

 

Buhler Group

The Roast Master 20 is made for start-up businesses and small scale industrial operations with capacity ranges up to 70 Kg of green beans per hour. The roaster uses convective heat transfer across the rotating drum rather than directing heat from below.

No matter the roasting stage, the variable drum speed and the sophisticated interior design of the roasting chamber deliver optimal bean distribution and an efficient interaction of the beans with the air.

Other highlights:

  • The roaster is equipped with a fully variable burner for flexible energy input.
  • The PLC control system maintains consistency during production but also leaves room for manual intervention when necessary.
  • Roaster features data export via USB port, online data transfer to external thirdparty process monitoring and process control.

Learn more: www.buhlergroup.com

 

 

Loring Smart Roast

The Loring S15 Falcon is a convection drum roaster that offers 15-kg coffee roasting capacity in a compact 38-square foot space. This roaster is designed for new roasting companies entering the market, smaller scale operations, and those with space constraints.

The need for an afterburner is eliminated by Loring’s innovative single-burner design. Fuel and operating costs are reduced by up to 80%.

Other highlights:

  • Touchscreen automation, vacuum elevator loading, auto hopper and auto roast chamber door are all standard.
  • A stabilized atmosphere within the roasting chamber allows roasts to be accurately repeated. Digital controls provide realtime roast management either on the touchscreen panel or remotely via iPad, smart phone or computer.
  • Lower greenhouse gas emissions help businesses in cities with strict emissions regulations.

Learn more: www.loring.com

 

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی