• زمان : ۱۴۰۲/۹/۱۶ ه‍.ش.،‏ ۲۰:۰۰
  • نمایش : ۱۴۱ دفعه
  • موضوع : گردشگری

میراث فرهنگی ناملموس

ایران مقام پنجم جهان در ثبت میراث ناملموس را دارد.

به گزارش میراث آریا به نقل ازکافه یاب ،سید مهدی مجابی، چهره ماندگار میراث‌فرهنگی در گفت‌وگو با میراث‌آریا با اشاره به ثبت سه عنصر میراث‌فرهنگی ناملموس ایران شامل افطاری و سنت های اجتماعی- فرهنگی وابسته به آن، هنر تذهیب و جشن سده، در فهرست آثار جهانی، گفت: خبر کوتاه ولی بغایت الهام‌بخش است. ثبت‌جهانی این سه مفهوم نشانه آن است که فرهنگ سرزمین ما سرشار از مفاهیم بنیادین گرانبهائی‌ست که جهان به داشتن این ارزش‌های مفهومی نیاز دارد و به آن افتخار می‌کند.او با بیان اینکه ثبت سه اثر ناملموس همچنین حکایت از سرمایه و ثروت فرهنگی انباشته‌ای دارد که قبل از هر چیز وظیفه ما را در امر پژوهش و شناخت و معرفی آنها به جهانیان سنگین تر می‌کند، افزود: میراث ناملموس علاوه بر اینکه حامل مفاهیم و ارزش‌های اساسی در عرصه‌های مختلف است، محتوای کلان میراث ملموس سرزمین ما را نیز تشکیل می‌دهد و از آن حمایت می‌کند، بگونه‌ای که تنها در این زمینه است که ما قادر به شناخت کامل آثار خود خواهیم بود.

با ثبت این سه عنصر جدید در هجدهمین اجلاس کمیته بین‌الدولی میراث‌ناملموس یونسکو، تعداد عناصر ناملموس ثبت شده ایران در فهرست جهانی یونسکو از ۲۱ عنصر به ۲۴ عنصر رسید و رتبه ایران نیز از ششم به پنجم دنیا در میان ۱۸۲ کشور عضو کنوانسیون پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس جهان ارتقا یافت.

 

افطار :

 

در معرفی پرونده افطار آمده است: در همه کشورهایی که در این پرونده عضو هستند، افطار توسط افرادی از هر گروه سنی، جنسیتی، متعلق به پیشینه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و آموزشی که اسلام را به عنوان دین خود می‌شناسند و این عنصر را به عنوان دین خود می‌شناسند، اجرا و از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود. افطار در واقع بخش جدایی‌ناپذیر از فرهنگ و هویت آنهاست، چه آنهایی که روزه می‌گیرند و چه افرادی که روزه نمی‌گیرند.

مسلمانان در نهمین ماه قمری از صبح تا غروب از خوردن و آشامیدن خودداری می‌کنند. آداب افطار در پایان هر روز انجام می‌شود و در جوامع مسلمان سعادت و شادی را پس از روزی سخت به ارمغان می‌آورد.

هنر تذهیب :

«هنر تذهیب» به نام ایران و ترکیه، آذربایجان، تاجیکستان و ازبکستان در فهرست جهانی میراث ناملموس یونسکو ثبت شد.هنر تذهیب با شماره ۱۰۰ در تاریخ ۶ بهمن ۱۳۸۷ در فهرست میراث ملی ایران ثبت شده است. گستره جغرافیایی این عنصر در سراسر ایران پراکنده است.

تذهیب را زراندود یا طلاکاری هم می‌نامند. دلیل این نام‌گذاری استفاده از محلول‌های طلا برای طراحی نقوش تذهیب بوده است. اما لغت تذهیب را در اصطلاح می‌توان به معنی «آراستن» نیز دانست؛ چرا که هدف اصلی هنر تذهیب، آراستن صفحات کتاب، قطعات خوشنویسی و حاشیه نقاشی‌ها، به ویژه صفحات قرآن کریم است.

ایران پروند افطار را به همراه هنر تذهیب بهار سال ۱۴۰۱ برای بررسی در این دور از کمیته میراث ناملموس یونسکو فرستاده بود. این آیین و فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی وابسته به آن با شماره ۲۵۵۱ در تاریخ ۲۸ دی ۱۴۰۰ ثبت ملی شده است.

جشن سده :

 پرونده جشن سده روز چهارشنبه  ۱۵ آذر ۱۴۰۲ در پرونده‌ای مشترک به نام ایران و تاجیکستان در هجدهمین جلسه کمیته بین دولتی حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس که در شهر کاسان، جمهوری بوتسوانا برگزار شد، بررسی و با تصویب اعضای کمیته به‌ عنوان بیست‌وچهارمین عنصر میراث‌فرهنگی ناملموس ایران در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد.جشن سده بزرگ ترین جشن آتش و از جشن های  باستانی ایران  است که هر سال 10 بهمن ماه به صورت همگانی برگزار می شود. در گذشته، مردم با همکاری یکدیگر هیزم گرد می آوردند و بر بام خانه ها یا بر بلندای کوه آتش روشن می کردند. آتش نماد نور و انرژی است.

شهرت جشن سده براساس آتش افروزی است و آتش نماد اصلی آن به شمار می رود. گرچه برخی آن را جشنی مذهبی و آتش را نماد نوری از جانب خداوند می دانند، طبق بیشتر اسناد تاریخی جشن سده جنبه مذهبی نداشته  و از آن بیشتر به عنوان جشنی ملی نام برده شده است که نمایانگر همکاری و همیاری جمعی مردم است.

ٰ

برای دسترسی سریع‌تر به مطالب جذاب روز، اینستاگرام کافه یاب @cafe.yab  را دنبال کنید.

سخن آخر :

پیش‌تر مهارت سنتی قالی‌بافی در کاشان، ردیف‌ موسیقی ایرانی، تعزیه، موسیقی بخشی‌های خراسان، نقالی و داستان‌سرایی نمایشی در ایران، نوروز، هنر ساختن و نواختن کمانچه، آیین‌های پهلوانی یا زورخانه‌ای، مهارت ساخت و نواختن دوتار، دانش ساخت لنج، فرهنگ پخت و تقسیم نان لواش، قالی‌شویان، مهارت‌های سنتی قالی‌بافی در فارس، چوگان، نگارگری ایرانی، آیین زیارت کلیسای تادئوس، برنامه ملی پاسداری از هنر خوشنویسی، یلدا/چله، هنر ساختن و نواختن عود، هنر سوزن‌دوزی ترکمن و پرورش کرم ابریشم و تولید سنتی ابریشم برای بافندگی به نام ایران و یا مشترک با کشورهای دیگر در یونسکو ثبت شده است.

نیز بدانیم :

اولین زن قناد ایرانی  موفق به دریافت نشان شوالیه لیاقت شد.

قهوه مگه ویتامین داره؟!!

این دمنوش از ریه هایتان محافظت می کند.

میوه های زمستانی را بشناسیم

 

کافه یاب

نگاهیست نو به فرهنگ کافه‌نشینی و قهوه نوشی در ایران، مرجعی برای یافتن یا معرفی و البته سهیم کردن یکدیگر در تجربه حضورمان در آن‌ها

جستجو در وب سایت، یافتن کافه، شهر و محله، رویداد‌های نزدیک و ...

 

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی