• زمان : ۱۴۰۱/۱۱/۷ ه‍.ش.،‏ ۲۲:۱۳
  • نمایش : ۵۶۶ دفعه
  • موضوع : گردشگری

در منطقه یک شهرداری تهران، مکان‌های متعدد فرهنگی، تاریخی، طبیعی همچنین فضای سبز و وجود دارد.

تهران دارای اقلیم نیمه‌خشک است. شمال شهر به دلیل ارتفاع بیشتر، خنک‌تر از دیگر مناطق شهر است. همچنین بافت نامتراکم، وجود باغ‌های کهن، بوستان‌ها، فضای سبز حاشیهٔ بزرگراه‌ها و کم بودن فعالیت‌های صنعتی در شمال شهر کمک کرده‌اند تا هوای مناطق شمالی به‌طور متوسط ۲ تا ۳ درجهٔ سانتی‌گراد خنک‌تر از مناطق جنوبی شهر باشد.

با منطقه ۱ تهران آشنا شویم .

منطقه ۱ تهران، در منتهی الیه شمالی شهر تهران قرار دارد و از سمت شمال به رشته کوه البرز، از سمت غرب به رودخانه درکه، از سمت جنوب به بزرگراه‌های شهید چمران و آیت الله صدر و از شرق به جاده لشکرک و پارک جنگلی قوچک محدود می‌شود. آب و هوای این منطقه به علت نزدیکی آن به کوه خنک و سرد است و به نسبت بقیه مناطق تهران خنک تر است.
 

معرفی محله های محبوب در منطقه 1

  • تجریش

تجریش، یک محله‌ی سنتی و مدرن در تهران است که تلفیقی از بافت سنتی و مدرن را در خود جای داده است. در حدود ۱۰۰۰ سال پیش به محله‌ی تجریش، طجرشت گفته می‌شد. از گذشته تا به امروز بازار سنتی آن مورد توجه و علاقه بسیاری از افراد بوده است. بیشتر افراد تجریش را با امامزاده صالح و بازار سنتی‌اش می‌شناسند. یکی از ویژگی های مهم این محله دسترسی راحت به آن از طریق اتوبوس‌های تندرو، مترو و ایستگاه تاکسیرانی است. از ویژگی های مثبت این محله می توان مراکز تجاری، تفریحی و درمانی آن را نام برد. البته باید به این موضوع هم اشاره کنیم که به علت وجود این موارد در بیشتر مواقع شاهد ترافیک نیمه سنگین در کوچه و خیابان های این محله هستیم. 

 

  • ولنجک

محله ولنجک شمالی ترین محله در منطقه ۱ تهران است که در کوهپایه ‌های توچال قرار دارد. ولنجک از شمال با ارتفاعات توچال، از جنوب به بزرگراه پارک وی‌، از شرق به رودخانه ولنجک و از غرب به محله درکه محدود می‌شود. این محله در دو ناحیه از منطقه ۱ شهرداری تهران قرار دارد. از مزایای مهم زندگی در ولنجک: آب و هوای تمیز و وجود مکان های تفریحی نزدیک به آن است. همچنین از اماکن مهم ولنجک می‌توان به: بام تهران، تله کابین توچال، دانشگاه شهید بهشتی و سالن اجلاس سران اشاره کرد.

 

  • قیطریه

قیطریه، یکی از محله‌های بسیار قدیمی و مرفه نشین در تهران است که از گذشته تا به امروز طرفدارهای بسیار زیادی داشته است. این محله از شمال به خیابان قیطریه، بلوار صبا و شمال پارک قیطریه، از جنوب به جهانتاب و از شرق به بلوار قیطریه و پارک قیطریه و از سمت غرب به خیابان شریعتی منتهی می شود. دسترسی به این محله از بزرگراه‌های صدر و چمران امکان پذیر بوده و همچنین ایستگاه مترو هم در این محله وجود دارد.

  • الهیه

محله الهیه تهران که در گذشته خورآذین نام داشته در حال حاضر تبدیل به یکی از بهترین و اعیان نشین ترین محله‌های شمالی در تهران شده است. از معروف ترین خیابان های این محله می‌توان به فرشته، تختی، پارسا سروستان و جردن اشاره کرد. اگر به‌ دنبال برج های لوکس مسکونی در شهر تهران هستید حتما سری به محله الهیه در تهران بزنید.

 

  • نیاوران

حتما نام محله‌ی نیاوران را تا به حال بارها شنیده‌اید. این محله خوش آب و هوا جزو محله‌های شمالی در تهران است که در دامنه‌های جنوبی قرار گرفته است. علت نام گذاری این محله به این نام، نی زارهای گذشته بوده که در اطراف این محله قرار داشته است. دمای هوا در این محله در بیشتر نقاط سال چند درجه‌ای به نسبت سایر محلات خنک تر است.

بافت این محله ترکیبی از خانه های لوکس و بسیار مدرن و برج های متنوع است. از خیابان های معروف نیاوران می توان به خیابان های: شفیعی، نور افشان، خیام، جهان شاهی، کاج و خیابان گرجی اشاره کرد.

  • زعفرانیه

از محله‌ زعفرانیه می‌توان با عنوان خوش آب و هوا ترین محله در شمال تهران یاد کرد. این محله یکی از مرتفع ترین مناطق تهران است که در دامنه توچال قرار گرفته است.

 

شمار قابل توجهی از محله‌های تهران قدیم در منطقه یک شهرداری تهران قرار داد.

بر اساس اطلاعات پرتال منطقه یک شهرداری تهران، این منطقه دارای بیست و هفت محله است.

1

  • اراج  از محله‌های قدیمی   شمیران است. از شمال به بلوار لشکرک (ارتش)، از غرب خیابان لنگری و شرق   اتوبان  امام علی   و ازگل   و از جنوب به   بزرگراه  بابایی   محدود می‌شود. در حال حاضر بخش انتهای شمالی   بزرگراه   صیاد شیرازی    (بعد از پل صدر)، خیابان گلزار، خیابان صنایع یا شهید فخری‌زاده، خیابان تیموری، خیابان ۲۲ بهمن و خیابان پروین مسیرهای ارتباطی به این هستند.

2

  •  ازگل  از محله‌های شمال   تهران  واقع در ناحیه نهم این منطقه است. محله در پنج کیلومتری شرق تجریش  قرار دارد. از شمال به شهرک شهید محلاتی، از شمال غرب به اقدسیه و آجودانیه، از جنوب به  لویزان ، از شرق به بلوار نیروی زمینی و از غرب به   اقدسیه   و محله   اراج  منتهی می‌شود.

3

  • امامزاده قاسم محله‌ای در شمال تجریش و دامنه رشته کوه البرز در ارتفاع ۱۷۰۰ متری قرار دارد. در این محله بقعه   امامزاده قاسم  قرارداد. گفته می‌شود قدمت این محله به هزار سال می‌رسد؛بقعه امامزاده قاسم مربوط به   دوره  صفوی  است و در  شهرستان  شمیرا نات، در مجاورت کوهستان شمیران واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۸ فروردین ۱۳۵۱ با شمارهٔ ثبت ۹۰۸ به‌عنوان یکی از  آتار  ملی ایران   به ثبت رسیده‌است.

 

  •   اوین  به عنوان بخشی از ناحیه کوهستانی البرز مرکزی از شرق به تپه‌های علی‌آباد   ولنجک، از غرب به ارتفاعات حصارک، از شمال به ارتفاعات  تو چال و شاه‌نشین و از جنوب به ناحیه اوین و سعادت آباد محدود می‌گردد. 

5

  •   باغ  فردوس    از شمال به میدان تجریش و ابتدای خیابان ولیعصر، از جنوب به بزرگراه مدرس و خیابان فرشته از شرق به خیابان دربندی و انتهای آفریقا و از غرب به خیابان ولیعصر و پل پارک وی محدود می‌گردد. این محله در تهران قدیم وسیع‌تر بوده‌است از سمت شمال به پل تجریش از سمت جنوب به پارک وی، از سمت شرق به رودخانه و از سمت غرب به خیابان ولیعصر منتهی شده‌است.

6

  •   تجریش  از محله‌های قدیمی تهران است و از آن به عنوان اولین محله منطقه یک شهرداری تهران یاد می‌شود؛ از نظر جغرافیایی در گذشته تقریباً همین محدوده فعلی را شامل می‌شد و دستخوش تغییر خاصی نشده‌است. قسمت عمده دهکده تجریش در جنوب امام‌زاده صالح و میدان تجریش فعلی و باغ‌های الهیه بوده‌است و مشتمل بر دو محله به نام‌های تکیه بالا و تکیه پایین بوده‌است که مرکز اصلی این ده را می‌توان بازار فعلی تجریش برشمرد

7

  •   جماران  نام محله‌ای در شمال تهران امروزی است. این محله از توابع شهرستان شمیرانات و جزئی از منطقه یک شهرداری تهران به حساب می‌آید. جماران امروزی از جنوب به محله جوزستان و دزاشیب؛ از شرق به منظریه از غرب به امام‌زاده قاسم و از شمال به رشته کوه‌های البرز و محله حصارک منتهی می‌شود

8

  •   چیذر  از سمت شمال به  خبابان   فرمانیه   و از سمت جنوب به اتوبان صدر - بلوار قیطریه و میدان پیروز و از سمت شرق به خیابان کامرانیه جنوبی (پاشاظهری) و از سمت غرب به خیابان براتی - نعمتی و لاله محدود می‌شود.

9

  •    حصار بو علی محله حصار بوعلی در چهار جهت جغرافیایی به وسیله خیابان‌های نیاوران، کامرانیه، فرمانیه و پاسداران احاطه شده‌است.

10

  •   حکمت  این محله در گذشته با دزاشیب یک محله خوانده می‌شدند. اصلی‌ترین خیابان محله حکمت خیابان برادران سلیمانی است که به دو بخش برادران سلیمانی غربی و برادران سلیمانی شرقی تقسیم می‌شود. محله حکمت از شرق به فرمانیه، از غرب به خیابان شریعتی، از شمال به خیابان دزاشیب، از جنوب به قیطریه منتهی می‌شود

11

  •   دار آباد محله‌ای قدیمی در بالاشهر تهران که از شمال به رشته کوه‌های البرز، از جنوب به آجودانیه و از غرب هم به دربند و نیاوران ختم می‌شود.

12

  •   در بند یکی از سی‌و سه پارچه آبادی شمیرانات است که از شمال به کوه‌های البرز و ده   پس قلعه  ، از جنوب به تجریش، از شرق به امام‌زاده قاسم و از غرب به بازوی کوه البرز می‌رسد.

13

  •  د رکه   از شمال به رشته کوه توچال از شرق به اراضی دانشگاه و اوین و از غرب به بازوهای کوه توچال و سعادت آباد و از جنوب به اوین محدود است

14

  •    دزاشیب   محله‌ای است در شمال   تهران  واقع در   شمیران  که در شرق تجریش   واقع شده‌است، از شمال به    چماران و نخجوان، از جنوب به تپه‌های   قیطریه  ، از غرب به   خیابان   شریعتی و از شرق به   چیذر  و  فرماتیه محدود می‌شود. قسمت شمالی دزاشیب را محله بالا و قسمت جنوبی آن را محله پایین می‌گویند.

15

  •   زعفرانیه از جنوب با خیابان مقدس اردبیلی همسایه است، از سمت شمال به اسدآباد و توچال منتهی می‌شود. رودخانه ولنجک به همراه خیابان الف، در غرب این محله قرار دارند و شرق آن به کوه‌های البرز منتهی می‌شود. در تهران قدیم زعفرانیه دهی واقع در شمال غربی تجریش بین سعدآباد و ولنجک بوده که از شمال به آبریز کوه، از جنوب به محمودیه، از غرب به ولنجک و از شرق به تجریش محدود بوده‌است

16

  •   سو هانک   از محله‌های شمیران در شمال شرقی   تهراناست که حدود ۱۵٫۵ کیلومتر از مرکز این شهر فاصله دارد. موقعیت جغرافیایی سوهانک، ۳۵ درجه شمالی و ۵۱ درجه شرقی است.] این محله از جنوب به   بلوار ارتش   یا همان جاده مینی‌سیتی-لشگرک، از شمال به دامنه جنوبی  البرز ، و از سوی شرق به گردنه  قوچک    منتهی می‌شود. محله سوهانک ۱۸۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و با گسترش شهر تهران اکنون جزئی از این شهر و محله‌ای از بخش  شمیران  تهران به‌شمار می‌آید.

17

  •   فرمانیه  از اختیاریه شمالی شروع می‌شود و تا خیابان شهید لواسانی ادامه پیدا می‌کند. فرمانیه در قسمت شرق دزاشیب واقع است و از شمال به حصار بوعلی و نیاوران، جنوب به رستم‌آباد، بزرگراه شهید صدر، بلوار دستواره (معصومی) و میدان نوبنیاد، غرب به محله چیذر و خیابان کامرانیه و از شرق به اراج محدود است

18

  •   قیطریه   این محله با مساحتی معادل ۱٬۵۲۷۱۱۶ کیلومتر مربع در منطقه ۱ شهر تهران واقع شده‌است. محدوده محله از شمال به خیابان قیطریه، بلوار صبا و شمال پارک قیطریه، از جنوب تا محدوده جهان‌تاب، از شرق به بلوار قیطریه و شرق پارک قیطریه و از غرب به خیابان شریعتی   منتهی می‌گردد. 

19

  • کاشانک از جمله محله‌های شمالی پایتخت است که از غرب به محله حصار بوعلی، از شرق به محله آجودانیه و از جنوب به شهرک چمران محدود می‌شود. پیشینه تاریخی کاشانک به دوره قاجاریه بر می‌گردد. ناصرالدین‌شاه در ازای حکمرانی کاشان که همسرش انیس الدوله از او طلب می‌کند شش دانگ کاشانک را به نام همسرش می‌کند.

20

  •  گلاب دره   از محله‌های بالاشهر تهران که از شمال به ارتفاعات آبک – خیابان شهید بوکان، از جنوب به خیابان‌های رستگاران، ارغوان، رجایی و خیابان بیست و یک آذر همچنین از شرق به خیابان‌های حسنی‌کیا و اسدالله موسوی و در نهایت از غرب به رودخانه گلابدره منتهی می‌شود 

21

  • محمودیه   محله‌ای اعیان‌نشین در شمال شهر  تهران  گفته می‌شود که از شمال به محله    زعفرانیه ، از جنوب به   بزرگراه چمران    و  جهار راه  پارک وی، از شرق به   خیابان ولی عصر  و اراضی محمود کشتکار و از غرب به محله  اوین   سعادت اباد  محدود می‌شود. محلهٔ محمودیه تا حدودی به  تجریش  نزدیک است. این محله نسبتاً مرتفع است و در بلندی ۱۶۰۰ متری از سطح   دریا  قرار دارد. محمودیه از ثروتمندترین محلات تهران می‌باشد که بسیاری از رجال سیاسی و ثروتمندان تهران در آن ساکنند.

22

  • نیاوران  در منطقه شمیران واقع شده‌است، این محله از غرب با تجریش، از شرق با دارآباد، از جنوب با فرمانیه و از شمال با ارتفاعات کلک‌چال همسایه است.

23

  •  ولنجک  محله ولنجک یکی از محله‌های مرفه نشین شهر تهران در شمال شهر تهران و در منطقه یک شهرداری تهران واقع شده‌است. محله ولنجک از شمال به ارتفاعات توچال و از جنوب به محله‌های محمودیه و محله اوین سعادت‌آباد و از شرق به رودخانه ولنجک و از غرب به بلوار دانشجو محدود می‌شود. این محله در ناحیه دو منطقه یک شهرداری تهران قرار دارد. .

24

  • شهرک محلاتی از دیگر محله‌های منطقه یک شهرداری تهران است؛ شهرک شهید محلاتی قبلاً «مشرق الاذکار» بهائیان بوده و جای خوش آب و هوایی در شمال شرقی تهران است. زمین‌های این محله باغ بزرگی متعلق به شخصی بهایی بوده‌است. پس از انقلاب این ملک مصادره تفکیک و به خانواده‌های سپاهی واگذار شد .

25

  • شهرک نفت، از محله‌های بیست و هفت‌گانه منطقه یک در شمال شرقی شهر تهران واقع شده‌است. در اصلی محله شهرک نفت، بلوار آبادان و از میدان‌های مهم این محله میدان مسجد سلیمان می‌باشد. صدف، البرز، اقتدار، بام تهران، یاران و با قالازار نیز از شهرک‌های واقع در این محله است .

26

  • دانشگاه - گل‌ها

27

  • کوهسار

 

مکان‌های مهم

 

مراکز فرهنگی - تاریخی

در این منطقه پانزده موزه همچنین دو مجموعه موزه سلطنتی کاخ نیاوران و کاخ سعد آباد  نیز موزه تماشاگه زمان قرار دارد. همچنین مجموعه کاخ‌های نیاوران، سعدآباد، کاخ ملت،  کاخ شهوند امامزاده صالح و گورستان ظهیرالدوله  از امکان تاریخی قابل توجه است. از مهم‌ترین مراکز فرهنگی این منطقه   فرهنگ سرای نیاوران   ، نگارخانه جماران و   فرهنگ   سرای ملل   را می‌توان نام برد. همچنین در این منطقه   پردیس سینمایی  ارگ ،سینما آستارا ،   موزه سینمای ایران   ،سینمای جوان   ،سینما دزاشیپ  قراردارد.

رصد خانه پارک کودک، سقاخانه خوانین، مرکز علوم و ستاره‌شناسی، موزه حیات وحش دارآباد، مرکز دائره المعارف اسلامی، دانشگاه‌های شهید بهشتی، علوم پزشکی بقیةالله، مرکز پژوهش‌های بین‌المللی وزارت امور خارجه هم از دیگر مراکز قابل توجه علمی در این منطقه است.

جاذبه‌های طبیعی

مناطق کوهستانی  دربند ، درکه ،رود درکه ، کلکچال ،اوین  پارک‌های    نیاوران ،جمشیدیه ،قیطریه از مکان‌های تفریحی و مراکز جذب گردشگر این منطقه هستند. توچال   بلندترین نقطه کوهستانی تهران به ارتفاع ۳۹۶۶ متر است. دارای انواع ورزش‌های کوهستانی نظیر کوه‌پیمایی، کوهنوردی، اسکی، دوچرخه کوهستان، صخره‌نوردی است. همچنین امکانات رفاهی نظیر سورتمه تهران، تله‌کابین با هفت ایستگاه و چهارده جان‌پناه و یک هتل و ایستگاه‌های هلال احمر و بیمارستان و… را دارا می‌باشد.بازار تجریش   به عنوان یک اثر تاریخی و دومین بازار بزرگ پایتخت در این منطقه است. وجود بوستان‌های فرامنطقه‌ای پارک جنگلی نیلوفر، پارک ساحلی دارآباد و گلابدره هم از دیگر مراکز گردشگری در این بخش از تهران است. منطقه یک دارای هفت رود دره است.

امکان مذهبی

شماری از امامزادگان تهران در منطقه یک شهرداری تهران قرار دارند؛ امامزاده قاسم، از نوادگان   حسن مجتبی، امامزاده علی‌اکبر، امامزاده اسماعیل در محله چیذر در این منطقه دفن شدند. در صحن امامزاده صالح نیز مدفن شهید گمنام و   محمد شهریاری است .   همچنین قبرستانی به نام رواق معصومیه در زیرزمین این امامزاده قرار دارد که افراد سرشناسی در آن آرمیدند.

میدان‌ها

در این منطقه میدان‌های متعددی قرار دارد. میدان قُدس میدانی است در شمال شهر تهران  . این میدان درمنطقه یک شهرداری تهران و در نزدیکی و شرق  میدان تجریش  واقع شده‌است. میدان قدس نقطهٔ پایانی  جاده  قدیم  شمیران (خیابان شریعتی) است.  بازار تجریش  و   بیمارستان  شهدا  در امتداد فاصلهٔ میدان تجریش و میدان قدس واقع شده‌اند. میدان تاریخی  تجریش ، میدان دربند و…

از مراکز خرید مهم در این منطقه می توان به مجتمع تجاری:قائم، ارگ، الماس ایران، الهیه، تندیس، پالادیوم، جم سنتر و روشا اشاره کرد. در بیشتر این مجتمع های انواع برندهای معتبر خارجی و داخلی شعبه دارند. 

برای دسترسی سریع‌تر به مطالب جذاب روز، اینستاگرام کافه یاب @cafe.yab  را دنبال کنید.

حمل و نقل عمومی

ایستگاه مترو تهران 

نقشه ايستگاه هاي خطوط راه آهن شهري تهران و حومه - مترو 

ایستگاه  اتوبوس و بی آرتی  تهران 

مکان های غذایی 

کافه ورستوران های منطقه یک استان تهران 

هفت سنت منحصر به فرد چای از سراسر جهان

کمکس و طرز تهیه قهوه با آن

 

کافه یاب

نگاهیست نو به فرهنگ کافه‌نشینی و قهوه نوشی در ایران، مرجعی برای یافتن یا معرفی و البته سهیم کردن یکدیگر در تجربه حضورمان در آن‌ها

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی