• زمان : ۱۴۰۲/۳/۱۴ ه‍.ش.،‏ ۱۴:۰۵
  • نمایش : ۱٬۴۸۵ دفعه
  • موضوع : گردشگری

FROZEN DESSERTS

بستنی سنتی در جایگاه نخست دسر محبوب جهان

به گزارش کافه یاب ؛ برای تشکیل فهرستی از محبوب‌ترین دسرهای سرد در سراسر جهان، ۴۴۲۶ نظر در سایت TasteAtlas به ثبت رسید که از این تعداد، ۳۳۸۶ موردتأیید سیستم بود. این سایت، یک اطلس جهانی در زمینه غذا است؛ پروژه‌ای که به معرفی برترین غذاهای محلی و حتی ارائه دستور تهیه آنها اختصاص دارد.سایت معتبر tastatlas  در تازه ترین خبر های  خود از بهترین دسرهای سرد جهان، بستنی سنتی ایران را در صدر فهرست قرار داد.بستنی سنتی ایران سالهاست که مورد توجه رسانه ها و رستوران های مهم قرار گرفته است.

بر اساس امتیازدهی مخاطبان، «بستنی سنتی» را در جایگاه نخست، «فالوده شیرازی» را در جایگاه نهم و «آب هویج بستنی» را در جایگاه بیست و یکمِ محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین دسرهای سرد جهان معرفی گردید .

بستنی سنتی یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین دسرهای خوشمزه و سنتی ایران است که در همه‌جا طرفداران بسیاری دارد. در تهیه این بستنی دل‌چسب از موادی نظیر شیر، تخم مرغ، زعفران، گلاب، شکر، وانیل و آرد ثعلب، خامه و پسته استفاده می‌شود. سابقه‌ی بستنی در ایران به زمان ناصرالدین‌شاه و تجربه سفرش به اروپا برمی‌گردد. اولین بستنی‌سازهای ایرانی توانستند این خوراکی تازه از فرنگ آمده را آن‌قدر بومی کنند که آوازه‌ بستنی‌ سنتی ایران در جهان بپیچد.بستنی در ایران در سال‌های اولیه به رنگ شیری عرضه می‌شد تا اینکه در حدود سال ۱۳۲۹ بستنی ماشینی کالیفرنیا به بازار آمد و ذائقه‌ها مردم با آن آشنا شد. بعدها بستنی زعفرانی زردرنگ اکبر مشدی نیز شهرت زیادی یافت. خلال پسته، تکه‌های بزرگ خامه و گلاب و زعفران موجود در این بستنی طعم و عطر خاصی به آن می‌بخشد.

حالا به معرفی ۱۰ دسر دیگر که در این سایت به ثبت جهانی رسیده‌اند،آشنا شویم .

 دو شیرینی خنک کیسو هیلادو و دندارما در رده های دوم و سوم است.جالب این که بیشترین تعداد شیرینی های این فهرست از ایتالیا و آمریکاست.

Queso helado

Queso helado یک دسر پرویی است که بسیار شبیه بستنی است و منشا آن آرکیپا است. معمولاً با ترکیبی از شیر کامل، شیر تبخیر شده، دارچین، میخک، نارگیل خشک شده، شکر و زرده تخم مرغ تهیه می شود. 

 

Dondurma

دوندورما در واقع نوعی بستنی سنتی و ترکی است که قدمتش به قرن شانزدهم میلادی بر می گردد.که دوندورما را با نام بستنی مرعش (Maraş) نیز می شناسند چرا که معتقدند این بستنی خوشمزه از سوغات و میراث این شهر کوچک ترکیه است.

 

 

 

Frozen Custard

 

کاستارد منجمد از "پایتخت کاستارد جهان"، میلواکی، ویسکانسین، جایی که بیش از هر جای دیگری در سراسر جهان فروخته می شود، می آید. این یک بستنی لذیذ است که با تخم مرغ، خامه و شکر درست می شود و از کونی آیلند نیویورک سرچشمه می گیرد، زمانی که یک غذای محبوب کارناوال بود.کاستارد منجمد واقعی یک دسر بسیار غلیظ است.

 

Sorbetes

اولین سوربت ها در این دوره با استفاده از یک بستنی ساز اولیه به نام گاراپینرا ساخته شد ،که بیشتر در گاری‌های خیابانی در سراسر فیلیپین یافت می‌شوند. بستنی ای با طعم پنیر که با شیر نارگیل درست شده است. 

Gelato al pistacchio

پسته یکی از محبوب ترین طعم های ژلاتوی ایتالیایی است.  مواد اصلی  پسته ،شیر، خامه، تخم مرغ و شکر ترکیب می کند. گهگاهی هم پسته له شده و برشته شده اضافه می کنند  ولی بافت اصلی آن باید همیشه متراکم و خامه ای باقی بماند.

 

Affogato

به یک نوع دسر ایتالیایی با پایه قهوه گفته می‌شود که از یک یا دو اسکوپ بستنی وانیلی یا جلاتو و یک شات قهوه اسپرسوی داغ تشکیل می‌شود. منشا آفوگاتو به شهر میلان برمی‌گردد. هرچند ایتالیایی‌ها آفوگاتو را در دسته‌بندی دسرها قرار می‌دهند اما بسیاری از کافه‌ها و رستوران‌ها در شهرها و کشورهای مختلف آن را به عنوان یک نوشیدنی سرو کرده و گاه با اضافه کردن میوه‌های دیگر مثل توت و نارگیل یا بیسکوئیت و شکلات به طعم آن تنوع می‌بخشند. حسن این نوشیدنی/ دسر علاوه بر ظاهر جذاب و هوس‌بر‌انگیز آن طعم شیرین بستنی است که وقتی با تلخی اسپرسو ترکیب می‌شود تلطیف شده و ترکیب جذابی درست می‌کند.هرگز برای درست کردن آفوگاتو از قهوه آماده استفاده نکنید. قهوه شما حتما باید اسپرسو باشد و در یک قوری اسپرسوساز درست شده باشد. بعد از آماده کردن اسپرسو باید آن را تا داغ است فوری روی بستنی بریزید و سرو کنید تا کم کم هنگام خوردن، بستنی با گرمای اسپرسوی آب شود. برای گارنیش کردن آفوگاتو از بیسکوئیت، ویفر یا شکلات به سلیقه خودتان استفاده کنید.محبوبیت آفوگاتو به تغییرات متعددی منجر شده است.

 

اسپلیت موز

اسپلیت موز یک دسر بر پایه بستنی است و برای تهیه آن کافی است یک موز پوست‌کنده را از طول برش بزنید و روی آن اسکوپ‌های بستنی توت فرنگی، وانیلی یا شکلاتی اضافه کنید و در آخر برای تزئین، از آجیل، خامه فرم‌گرفته و یک گیلاس استفاده کنید. در سال 1904 در لاتروب، پنسیلوانیا توسط دیوید استریکلر اختراع شد، کسی که می‌خواست برای دانشجویی که روزی وارد داروخانه‌ای شده بود، چیزی «متفاوت» بسازد.

Kakigōri

وقتی گرما در ژاپن شدت می‌گیرد، «کاکیگوری» یا آنچه که به عنوان (یخ رنده شده) شناخته می‌شود، راه حلی اثرگذار برای مقابله با گرما شناخته می‌شود. در فصل تابستان، تابلو‌هایی که روی آن کلمه «کانگی» (برف در زبان ژاپنی) نوشته شده است به چشم میخورد. این کلمه با رنگ قرمز با پشت زمینه‌ای سفید است که یک روش سنّتی برای اشاره به موجود بودن خوراکی مورد نظر می‌باشد.

havij bastani

هویج بستنی یکی از دسرهای خوشمزه ایرانی است. این دسر ترکیبی از آب هویج تازه و یک اسکوپ بستنی (ترجیحاً وانیلی یا سنتی) است و روی آن را معمولاً با پودر پسته، هل یا دارچین تزئین می‌کنند.

 

تارتوفو دی پیتزو (Tartufo di Pizzo)

تارتوفو یک دسر بستنی است که اصالت آن به منطقه پیتزو و کالابریا در ایتالیا برمی‌گردد. این دسر از دو یا چند طعم بستنی تشکیل شده که در دل آن معمولاً شیره‌ی میوه به همراه تکه‌های میوه یخ‌زده (تمشک، توت فرنگی یا گیلاس) قرار دارد. این دسر در پوسته‌ای شکلاتی با طعم دارچین و مغزهای خوراکی سرو می‌شود.

برای دسترسی سریع‌تر به مطالب جذاب روز، اینستاگرام کافه یاب @cafe.yab  را دنبال کنید.

نیز بخوانیم

کرمانشاه شهر خلاق خوراک

گیاه مناسب محیط فضای کافه و کافی شاپ و رستوران

 

کافه یاب

نگاهیست نو به فرهنگ کافه‌نشینی و قهوه نوشی در ایران، مرجعی برای یافتن یا معرفی و البته سهیم کردن یکدیگر در تجربه حضورمان در آن‌ها

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی