• زمان : ۱۳۹۸/۳/۱۱ ه‍.ش.،‏ ۰:۴۰
  • نمایش : ۷۷۷ دفعه
  • موضوع : یادداشت
یک متخصص تغذیه گفت: نوشیدن چای غلیظ و قهوه بیش از حد به منظور افزایش تمرکز حواس و بیداری که اغلب در فصل امتحانات دانش آموزان و دانشجویان به مصرف آن روی می آورند، نتیجه معکوس دارد و سبب افزایش استرس، بیقراری و عدم تمرکز می شود.

ميرعباس رضوی فرمود: تغذيه مناسب نقش كليدی در موفقيت و افزايش بازدهي در شرايطی مانند كنكور يا امتحانات دارد، به همين دليل برای افزايش بازدهي، عملكرد بهتر مغز و تقويت حافظه بايد به نوع مواد غذايی مصرفی توجه بيشتری كرد. 
وي اظهار داشت: داشتن يك برنامه غذايي شامل سه وعده اصلي و 2 تا سه ميان وعده در دوران آماده شدن براي امتحانات بسيار ضروري است. 
رضوي با بيان اينكه استرس ناشي از يك امتحان باعث پرخوري يا بي اشتهايي عصبي مي شود، ادامه داد: اين موضوع در صورت جدي گرفته نشدن، مي تواند سبب سوءتغذيه شود. 
وي اضافه كرد: بي نظمي در صرف غذا موجب ناراحتي گوارشي مي شود كه روي تمركز و بازده ذهني اثر نامطلوب مي گذارد و استرس با تغييراتي باعث افزايش نياز به مواد مغذي شده و با توجه به حساس بودن سن با مشورت متخصص تغذيه مي توان در صورت نياز از برخي مكمل ها استفاده كرد. 
اين متخصص تغذيه تصريح كرد: در ايام امتحانات به علت مشغله درسي، فعاليت بدني به شدت كاهش مي يابد و كاهش تحرك علاوه بر تشديد استرس باعث افزايش وزن، چاقي و در مواردي افزايش ابتلا به يبوست و عوارض مي شود. 
رضوي افزود: همچنين به علت مشغله و استرس يك وعده غذايي به اشتباه حذف و گاه به دليل كمبود وقت غذاهاي آماده و تنقلات جايگزين وعده هاي اصلي مي شوند. 

* افزايش بازده ذهني با انجام حركات كششي 
اين متخصص تغذيه گفت: با انجام حركات كششي روزانه علاوه بر كمك به كاركرد بهتر دستگاه گوارش مي توان بازده ذهن را نيز افزايش داد و مصرف مناسب سبزيجات در طول روز نيز از بروز يبوست ناشي از استرس جلوگيري مي كند. 
رضوي افزود: در ايام امتحانات با اختلال در چرخه خواب به اشتها و الگوي غذايي هم لطمه وارد مي شود و افرادي كه چرخه خواب منظمي ندارند، از الگوي غذايي مناسب هم پيروي نكرده و استرس بيشتري هم تجربه مي كنند. 
وي تاكيد كرد: نوشيدن يك ليوان شير ولرم يا يك واحد ميوه، عدم مصرف غذاهاي چرب و حجيم در وعده شام باعث داشتن خواب بهتر مي شود و نبايد هله هوله و تنقلات مضر جاي خود را به ميان وعده هاي سالم و مقوي دهند. 
رضوي اظهار داشت: انواع آجيل، مغزها، ميوه هاي خشك و غيره نمونه هاي مناسبي براي ميان وعده دوران امتحانات است و نوشيدن مايعات كافي در كارايي ذهن به شدت تاثير مي گذارد. 
به گفته وي، در حين انجام فعاليت هاي ذهني تمايل به مصرف مواد غذايي شيرين افزايش مي يابد كه اگر مصرف آنها به صورت كنترل نشده افزايش يابد، علاوه بر افزايش وزن و آسيب به سلامت دندان ها باعث سيري كاذب مي شوند. 

* شب امتحان چه بخوريم؟ 
وي با بيان اينكه دانش آموزان بايد شب قبل از امتحان شام خود را زودتر مصرف كنند تا خواب راحت تري داشته باشند، ادامه داد: در روز امتحان نيز به منظور افزايش كارآيي مغز بايد از مواد پروتئيني مانند تخم مرغ و پنير همراه با گردو استفاده شود. 
رضوي گفت: مصرف يك موز يا مقداري كشمش در طول امتحان براي كنترل قند خون بسيار مفيد خواهد بود و در حين امتحان نوشيدن آب نبايد فراموش شود. 

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی