• زمان : ۱۳۹۷/۱۱/۱۴ ه‍.ش.،‏ ۲۳:۱۸
  • نمایش : ۱٬۸۹۱ دفعه
  • موضوع : یادداشت

دوپامین (به انگلیسی Dopamine مخفف: DA) یک ترکیب آلی از خانواده کاتکول‌آمین‌ها و فنتیل‌امین‌هاست که نقش حیاتی در بدن و مغز دارد. دوپامین از پیش‌سازهایش در مغز و کلیه سنتز می‌شود، دوپامین همچنین در بیشتر گیاهان و جانوران سنتز می‌شود. دوپامین در مغز نقش پیامرسان عصبی و در خون نقش هورمونی دارد، دوپامین به صورت عمده در وزیکول‌های نورون‌های دوپامینرژیک و همچنین در غدد قهوه باعث ترشح دوپامین میشود آمینی متصل شده‌است. دوپامین یکی از ساده‌ترین ملکول‌های خانواده کاتکول آمین است.

همانند اکثر آمین‌ها دوپامین نیز یک باز آلی است و با محیط اسیدی واکنش اسید-باز می‌دهد. دوپامین جهت مصارف پزشکی و آزمایشگاهی به صورت نمک هیدروکلرید عرضه می‌شود.

یکی از دلایلی که بیشتر مردم، روز خود را با قهوه شروع می­‌کنند، این است که به صورت شیمیایی، فرد را شادتر می­‌کند. دانا کارتا (Dana Carretta)، روانپزشک، در مصاحبه ای به توضیح اینکه چطور این اتفاق می­‌افتد، می‌گوید:

دوپامین، هورمون حس خوب، در بدن شما جاری می‌شود و در نتیجه شما احساس شادی بیشتری خواهید داشت. از آنجایی که این تأثیر را کافئین بر سطوح دوپامین می­‌گذارد، توضیحی بر اعتیادآور بودن قهوه نیز هست. هر نوع دارویی که اثری روی هورمون­‌های سه­ گانه شادی ایجاد کند، فرد میل و اشتیاق بیشتر و بیشتر از آن را دارد.

قبل از اینکه مقدار زیادی قهوه بنوشید، باید بدانید که این افزایش در شادی، تنها زمانی رخ می‌­دهد که در نوشیدن آن زیاده ­روی نکنید. اَبی شارپ (Abbey Sharp)، مؤسس آشپزخانه اَبی می‌گوید:

کافئین باعث آزادشدن هورمون دوپامین در بدن می شود که به حس خوب ما مرتبط است. بنابراین محققان، استفاده از آن را در کاهش خطر افسردگی مفید دانسته اند. مصرف بیش از حد آن ممکن است منجر به افزایش اضطراب و بی حسی شود، بنابراین روزانه نوشیدن یک تا سه فنجان کافی است.

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی