• زمان : ۱۳۹۸/۱۲/۲۳ ه‍.ش.،‏ ۲۳:۲۹
  • نمایش : ۱٬۴۶۷ دفعه
  • موضوع : قهوه
کافه نفس در خیابان وصال به مدیریت آقای پهلوان و کافه پناه در خیابان فاطمی به مدیریت آقای رودباری با سرو قهوه به سربازان سپید پوش حس خوب هدیه دادند

این روزها کادر درمان در شرایط خیلی سخت و پرفشار در بیمارستان‌ها در مقابله با ویروس کرونا با از خودگذ شتگی به معالجه و مراقبت از بیماران می‌پردازند حمایت از این سربازان سپید پوش می‌تواند آنها را در این مسیر سخت و پرخطر یاری نماید. سرو قهوه، چای و دیگر نوشیدنی‌ها با رعایت اصول ویژه بهداشتی در این شرایط توسط برخی از کافه‌ها اهمیت خاصی پیدا کرده است. تعدادی کافه بصورت خودجوش و حس مسولیت نسبت به این موضوع اقدام به اجرای حرکت و پویشی نوع دوستانه زده‌اند.

  • 2 کافه در تهران برای سربازان سپید پوش، قهوه رایگان ‌سرو می‌کنند

 

به گزارش کافه یاب به نقل از روزنامه جام جم کافه نفس و کافه پناه با حرکتی خودجوش تصمیم گرفتند به کادر زحمت کش پزشکی و پرستاری بیمارستا‌ن‌ها کمک کنند.

 

 مهربانی "کافی" است

در روزهایی که بسیاری از ‌فرصت‌ طلبان در زیرپله خانه‌های خود، مواد ضدعفونی‎کننده غیربهداشتی تولید می‏کنند و دو، سه برابر قیمت می‌فروشند. در روزهایی که خیلی‌ها، ماسک و ماده ضدعفونی‌کننده احتکار می‌کنند. ‌کادر درمان، بی‎ادعا ‌ با ویروس کرونا‌ دست و پنجه نرم می‌کند. خبر خوب این که کم نیستند افرادی که به فکر سربازان سپیدپوش هستند مثل گروهی از کافه ‏داران تهران که برای این افراد به شکل رایگان قهوه سرو می‌کنند تا خستگی را از تن آنها بتکانند.
 چند هفته پیش بود که عکس‌‌، فیلم‏‌ و مصاحبه‎های سینا کرمی، جوان ایرانی را که در چین مانده و همراه دوستانش به صورت رایگان برای کادر درمان چین، قهوه درست می کند ‌شبکه‎های مجازی و خبرگزاری‎ها را پر کرد‌. این اتفاق خوب در داخل کشور نیز اتفاق افتاده و این روزها دو کافه، به نام‌‎های نفس و پناه، برای کادر درمانی که در  بیمارستان‌های نزدیک‏شان هستند، قهوه و نوشیدنی رایگان می‎برند.


مهربانی می‌ماند

 علی‎اکبر پهلوان، مدیر کافه نفس است و حالا سه سالی می‎شود که با این برند، کافه ‏گردانی می‌‏کند. وقتی از او درباره کارش و این که آیا ‌سینا کرمی الگوی او بوده می‌پرسم، می‎گوید: «من اصلا ‌ فیلم‌های سینا کرمی را ندیده بودم و نمی‎دانستم در چین یک جوان ایرانی این کار را قبلا انجام داده است.» او می‎گوید تازه همین دو روز پیش بود که یکی از دوستانش، فیلم حرف‎های جوان ایرانی در ووهان را به او نشان داده است و آن زمان بود که پهلوان متوجه می شود قبلا هم کسی مانند او در روزهایی که ویروس کرونا جولان می‎دهد، برای تشکر‌ از کادر درمان، قهوه سرو می کند. علی‎اکبر البته می‎گوید هر کار خیر و پسندیده‎ای ممکن است به ذهن هر کسی برسد و در هر کشوری اجرا شود.

البته باید گفت این کار خیر است که اهمیت دارد، نه این که چه شخصی، اول آن را شروع کرده است. گاهی ‌ اوقات تاثیری که یک کار خیر ممکن است، بگذارد از همه چیز مهم‎تر است.


70 درصد کاهش فروش

این ایده اما از کجا به ذهن پهلوان رسید؟ بعد از این که ویروس کرونا وارد ایران شد و سلامت خیلی‌ها را نشانه رفت و بسیاری از متخصصان عفونی هم از قرنطینه خانگی گفتند و به شهروندان پیشنهاد دادند حتی‎الامکان وارد معابر نشوند، کسب و کار بسیاری از رونق افتاد. ‌ علی‎اکبر می‎گوید: ‌«آمار فروش ما 70 درصد کاهش پیدا کرد.»  در این مدت او  و ده کارمند دیگرش در کافه، از ساعت 8 صبح ‌تا 10 شب کار می‎کردند اما تنها، یکی و دو مشتری صدای زنگ کافه را به صدا درمی‎آوردند.
 ‌ایده رساندن قهوه به دست پرسنل کادر درمان هم از همین جا آمد. از این که پهلوان می‎گوید از بی‎کاری خسته شده بودند و می‌خواستند کاری مفید انجام دهند. به خاطر همین هم به این فکر کردند که برای کادر درمانی که در نزدیکی خیابان وصال شیرازی و انقلاب هستند، قهوه و نوشیدنی گرم بفرستند؛ کاری که یک هفته پیش شروع شد و تا به حال هم ادامه دارد.

 

درخواست‌ها زیاد است

 علی‌اکبر می‎گوید او و دوستانش‌ از همان ابتدا نیت کردند به بیمارستان‎های اطراف، یعنی به کادر درمان بیمارستان‎های، مدائن، البرز، شهرام، پارس و ساسان، قهوه رایگان بدهند. بیمارستان‌هایی که البته باید خودشان اعلام آمادگی می‏کردند تا در صورت تمایل، قهوه به دست کارکنانشان می رسید. حالا اما، درخواست‎هایشان، این قدر زیاد شده است که نه تنها بیمارستان‎های اطراف بلکه بیمارستان‎هایی که از کافه‏ آنها دور است هم از آنها قهوه می‎خواهند.   بیمارستان‎های رسول اکرم (ص) و شریعتی هم که از این کافه دور هستند، از آنها درخواست قهوه دارند. علی‏ اکبر می‎گوید: «مسافت نباید زیاد باشد. چون در راه ‌قهوه‏ها سرد می‌شود.» پهلوان می‎گوید برایشان بیشتر از هر چیزی، کیفیت قهوه‎ها و نوشیدنی‌هاست که اهمیت دارد و مسافت طولانی ممکن است هم قهوه را سرد کند و هم آن را به قول معروف از دهن بیندازد. به خاطر همین است که علی‌اکبر می‎گوید: «به برخی بیمارستان‎‌هایی که از کافه دور هستند، آدرس کافه را داده‎ایم و گفته‏ ایم هر وقت خواستید، بیاید کافه تا ما، به شما قهوه رایگان تقدیم کنیم.» 

 

 صدها پیام تشکر

 «هر روز، صدها پیام‌ محبت‏ آمیز از طرف پرسنل بیمارستان‌ها، دریافت می‎کنیم.» این را علی اکبر می‎گوید و تاکید می‎کند آنها روزانه، به طور متوسط، توان اهدای 150 تا 200 قهوه و نوشیدنی را دارند و خیلی از این تشکرها، آنها به خجالت می‎اندازد که چرا بیش از این نمی‎توانند، قهوه به دست کارکنان برسانند. سوال اما این است که این قهوه‌ها چطور به کادر درمان می‎رسد؟ پهوان جواب می‎دهد:‌ «در دو سه، روز اول، ‌ دوستانمان به کمک آمدند و قهوه‌ها را رساندیم. حالا اما هر روز با تاکسی آ‌نلاین قهوه‌ها را می‎رسانیم.» بعد از این که آنها کار خیرشان را شروع کردند، خیلی از شهروندان هم آنها را تشویق می کنند و حتی می خواهند که در کار خیرشان سهیم شوند.

 

به پویش پیوستیم

علی اکبر و دوستانش، تنها کافه‎ای را نمی‌چرخانند که‌‌ این روزها، قهوه رایگان به پرسنل کادر درمان می‎رساند. ‌بچه های کافه پناه هم چنین تصمیمی گرفته‌اند. سبحان رودباری، رئیس این کافه، داستان پیوستن به این پویش را این طور تعریف می‏کند: «دو روز پیش، رفته بودم پیش دوستم، علی‎اکبر، پک‎های قهوه را آنجا دیدم و وقتی از موضوع پرسیدم، داستان کار خیرشان را تعریف کرد.» همین شد که سبحان هم کمک به کادر درمان را شروع کرد‌ دیروز اولین روزی بود که او و دوستانش قهوه ‌ رایگان برای کادر درمان  بیمارستان‌های ‌شریعتی و فیروزگر فرستادند.


 سبحان می‎گوید در روز اول کاری‌شان، حدود 50کافی به دست پرسنل کادر درمان رسانده‎اند و بیمارستان‎های دیگری مانند، سینا و امام‌خمینی(ره)‌ هم از آنها خواسته‎اند تا با قهوه‏هایشان خستگی در کنند. به جز قهوه، آنها هم مانند دوست‌شان، شیر دارچین و نوشیدنی‌های دیگر مانند ماسالا نیز به کارکنان می‎دهند. سبحان با اشاره به پیام‌های مثبتی که در در اولین‌ روز کاری، دریافت کرده‎اند، می‎گوید: «مردم پیام‎های لطف‌شان را برای ما ارسال و از ما تشکر کرده‎اند.» او اما امیدوار است کافه‎دارهای دیگر هم به پویش قهوه رایگان بپیوندند تا بیمارستان‎های بیشتری در سطح شهر، از خدمات‌شان استفاده کند. او می‎گوید در این شرایط، نمی‎توانند در بیمارستان‎ها کار کنند، اما می‎توانند با قهوه مهربانی، دل کادر درمان را گرم کنند و در این شرایط سخت، به آنها امید بدهند. کاری که هم از نظر علی‌اکبر و هم از نظر سبحان، تا زمانی که ویروس کرونا، در کشور باشد، ادامه خواهد یافت.

 

منبع

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی