کشف آثار گذشتگان ، دریچه ای از آگاهی و دستاورد های اشیا و ابزار ها را به ما نشان می دهد .موسسه باستان شناسی امریکا (AIA) از سال ۲۰۱۱ یکی از روزهای ماه اکتبر را به عنوان روز جهانی باستان شناسی (International Archaeology Day) معرفی کرده است ( معمولا سومین شنبه ماه اکتبر) هر سال در این روز ماه اکتبر در مکان های مختلف جهان برنامه هایی برای بزرگ داشت این روز برگزار می شود.

 روز باستان شناسی مبارک 

 برای گرامی داشت روز  باستان شناسی  بایک گزارش  از  گروه فرهنگ و تاریخ کافه یاب همراه باشید .

باستان شناسی، شغلی سخت و پر رنج که زوایای پنهان زندگی گذشتگان را در گوشه و کنار دنیا آشکار می سازد.

نخستین بار این روز به عنوان روز ملی باستان شناسی در آمریکا در سال ۲۰۱۱ میلادی برگزار شد و در سال بعد در کشورهای دیگر مراسمی مشابه برگزار شد و در سال ۲۰۱۳ تصمیم بر آن شد تا این روز به عنوان روز جهانی باستان شناسی نام گذاری شود و در یکی از روزهای ماه اکتبر را به عنوان روز جهانی باستان شناسی (International Archaeology Day) معرفی گردید،( معمولا سومین شنبه ماه اکتبر) هر سال در این روز ماه اکتبر در مکان های مختلف جهان برنامه هایی برای بزرگ داشت این روز برگزار می شود.

قوری‌  قهوه در کاوشش های باستان شناسی 


باستان‌شناسان انگلیسی در عملیات کاوش موفق به کشف بقایای ۱۲ کشتی در بستر دریای لوانتین شدند که از سال ۳۰۰ قبل از میلاد در مسیر حمل محموله‌های تجاری ادویه و ابریشم بین امپراطوری‌های یونان، رم و عثمانی مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

بقایای این ۱۲ کشتی از صدها اثر باستانی از ظروف چینی، کوزه‌ها و پیپ گرفته تا قوری‌های قهوه مملو بود.

یکی از بقایای کشف شده مربوط به یک کشتی غول پیکر قرن هفدهمی متعلق به امپراطوری عثمانی است که گمان می‌رود در حدود سال ۱۶۳۰ میلادی در مسیر بین مصر و استانبول غرق شده باشد.

گفتنی است این کشتی در زمان خود آنقدر بزرگ بود که می‌توانست دو کشتی معمولی را بر روی عرشه خود جای دهد. کاوشگران از بقایای این کشتی نیز شیشه و سرامیکی پیدا کردند که از بلژیک، اسپانیا، ایتالیا، یمن و خلیج فارس بار زده شده بودند.

 

 

کشف این بقایا یک مسیر تجاری شناخته نشده باستانی برای انتقال غذا و ظروف چینی را از چین به ایران، دریای سرخ و مدیترانه شرقی آشکار کرد.

 شان کینگزلی باستان شناس عضو پروژه کاوش انیگما در گفتگو با رادیو ۴ بی بی سی درباره این کشف جدید گفت: از این بهتر نمی‌شود، این برای یک باستان‌شناس معادل کشف یک سیاره جدید است.

قلمرو باستان‌شناسی از گذشته تا حال را دربرمی‌گیرد. چون همه رویدادها بی‌درنگ پس از رخ دادن، به بخشی از گذشته بدل می‌شود.

منبع

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی