• زمان : ۱۳۹۹/۲/۵ ه‍.ش.،‏ ۰:۲۵
  • نمایش : ۱٬۴۸۵ دفعه
  • موضوع : یادداشت
صنعت کافه و رستوران در سرار دنیا از ابعاد مختلف و متعددی تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته‌اند و علاوه بر تعطیلی در این مقطع زمانی ادامه حیات برخی از آنها نیز بحث برانگیز شده است.

درحالی که بسیاری از خدمات دنیا از جمله کافه و رستوران در بحران کرونا رسما تعطیل شده اند و با بحران تامین مالی کارمندان خود مواجه هستند و روزانه نگران ورشکسته شدن مجموعه ای که با سال ها تلاش به دست اورده اند هستند ،شرکت های بزرگ با تغییر در استراتژی خود و در اختیار داشتن منبع مالی مناسب جهت تغییر رویه استراتژی خود سعی در این دارند که سود خود را در این روز ها حفظ کنند.

در ادامه به بررسی آخرین تغییرات شرکت های بزرگ غذایی دنیا و ایران می‌پردازیم.

وضع صنایع غذایی ایران در کرونا:

می‌توان اینگونه پیش بینی کرد ،تقریبا سه چهارم از رستوران‌های موجود در کشور در صورت شکل نگرفتن حمایت های لازم و کار‌های ضروری بعد از دوره اپیدمی کرونا قادر به بازگشایی مجدد نخواهند بود.این آمار توسط انجمن خوراک و نوشیدنی ایران نیز تایید شده است و در یک پست اینستاگرامی خواستار نظر تمامی افراد فعال در صنعت غذایی شد تا طرحی جامع برای جلوگیری از این وضعیت ایجاد کنند.

 

جناب آقای امیدرضا کاظمی عضو هیئت مدیره انجمن خوراک و نوشیدنی درمورد پیگیری  مکاتبات و دفاع از حقوق فعالین صنعت خوراک نیز این چنین توضیح داد:(برنامه ریزی و مکاتباتی انجام شد تا بتوانیم کمکی به کسب و کار های صنایع غذایی کرده باشیم.در اسرع وقت نتایج تحقق آن ها را عنوان خواهیم کرد.)

 

 

اسنپ فود در کرونا:

 

اسنپ فود نیز بسیاری از مشکلات را تحلیل کرد تا بتواند به کافه‌ها و رستوران‌ها کمک کند که خود را حفظ کنند و در کنار آن خود نیز بتواند خسارت های ناشی از کرونا را در مجموعه خود کمتر کند.

ابتدا با طرح عنوان تمیزی پیک ها ی اسنپ فود استراتژی خود را تغییر داد که با نظرات مردمی مواجه شد.در تهران شاید این کار امکان پذیر باشد چراکه پیک های اسنپ بود مجزا و مشخص هستند اما در سایر استان به دلیل نبود پیک اختصاصی مردم رضایت چندانی به این طرح نشان ندادند.

بخش بزرگی از مخاطبان اسنپ فود افرادی هستند که شاغلند و برای پخت غذا زمان زیادی ندارند و یا افرادی که بنا به هر دلیلی در روز جایی هستند که دسترسی به رستوران خوب ندارند و اسنپ برای آنها گزینه ی مناسبی است.اگر همین یک مورد را هم لحاظ کنیم اسنپ به طور طبیعی با بسته شدن دانشگاه ها، مدارس و بسیاری از کسب وکار ها علنا بخش زیادی از مشتری های وفادار خود را از دست داده است پس صرفا یک پیک تمیز کاری را از پیش نمیبرد.

 

خلایقت اسنپ فود برای کرونا

اسنپ فود در اقدامی ذائفه مردم و بخش سرگرمی آن ها را هدف گرفت تا بتواند کار خود را ادامه دهد.او از رستوران ها خواست تا غذای نیمه آماده تهیه کنند و منوی خود را در انسپ فود به غذای نیمه آماده تغییر دهند در این صورت شما بعد از مراجعه به اسنپ فود میتوانید یک پیتزا سفارش دهید که مواد کاملی دارد و شما در خانه با استفاده از مایکروفر ادامه پخت را انجام میدهید.در عین حال که مزه غذای رستوران برای شما تداعی میشود  ویک غذای متنوع میخورید خیالتان هم ازبابت کرونا راحت میشود. علاوه بر این موضوع اسنپ فود برای آنکه خیال شمارا خیلی راحت تر هم بکند یک دقیقه از داخل هر رستوران را به صورت لایو برای مشتری نشان میدهد.

این طرح در حال حاضر با نام یک غذای شفاف و ایمن شروع به کار کرده و باید ببینم آیا اسنپ فود به نتیجه دلخواه خواهد رسید؟

 

غول های صنایع غذایی جهان در کرونا:

شرکت های بزرگ غذایی نیز برای حافظت پرسنل و مردم در برابر کرونا سازگار غذای بیرون بر را در پیش گرفته اند.بیشتر آن ها تقریبا عملکرد مشابه هم داشتند و تنها در  برخی جزییات متفاوت عملکردند که شامل بسته بندی با ملاحظه و کد تخفیف تا تحویل رایگان میشود.اکثر آن ها از هشتگ open delivery استفاده کرده اند  و به کمپین باز بودن غذای بیرون بر پیوستند.شعار آن ها این است:

“اگر درها بسته هستند،آشپزخانه ها برای تحویل غذا بازند. “

 

مک دونالد :

مک دونالد تصیمم گرفته است در دوره کرونا تمامی شعب خود را انگلیس  و ایرلند تعطیل کند که شامل ۱۲۷۰ شعبه است که مجموعا ۱۳۵۰۰۰ نفر را برای آن به طور مستقیم و غیر مستقیم استخدام کرده بود.با این حال به جهت اعلام بسته حمایتی از طرف دولت ، مک دونالد سعی دارد ۸۰ درصد از حقوق کارمندان خود را تامین کند و درکنار آن همچنان به فعالیت بیرون بر خودش ادامه میدهد.

 

کی اف سی وکرونا:

کی اف سی نیز روی غذای بیرون بر تمرکز کرده است وهمچنین اعلام کرده که دکه های تحویل غذا به خودرو ها یا درایورتور ها فعال هستند.نکته قابل توجه برای این برند جلب اعتماد و خاطر جمع کردن مخاطبانش به رعایت کامل اصول بهداشتی در خصوص کرونا هست.

KFC به دلیل شیوع کرونا ویروس سرویس وعده غذایی  داخلی خود را بسته است و حتی کمپین های خود را ایالات متحده نیز تعطیل کرده  و به نظر می رسد که برندهای رستورانی نظیر ، Taco Bell ، Jr. Carl’s و Pizza Hut از آن پیروی کرده اند.

صفحه فیس بوک KFC روز یکشنبه اعلام کرد: “به دنبال اعلام دولت ، تصمیم گرفتیم چند تغییر ایجاد کنیم.”

“بزرگترین تغییر  این است که ما به طور موقت خوردن غذا در داخل رستوران ها را بسته ایم.”

 

مجموعه کافه های یونیون اسکوار:

از تعطیلی کلیه شعب خود در زمان شیوع کرونا خبر داد و همین طور اعلام کرد ،برای کمک به کارکنان تعدیل شده درآمد فروش کارت های هدیه کافه ها از ۲۴ مارچ به صندوق اخصاص داده میشود.

آن ها در وبسایت خود درحالی قصد اعلام این را داشتند که برخی شعبات برای بیرون بر باز هستند از متن جالبی استفاده کردند:

“برخی از رستوران ها و کافه های ما هنوز برای تحویل یا غذای آماده باز خواهند بود. برای کسب آخرین اطلاعات در مورد این گزینه ها ، لطفاً به صفحه برند در این وب سایت مراجعه کنید. می دانیم که برخی از خرده فروشان نیز زمان افتتاح خود را تغییر داده اند و برای آخرین اطلاعات ، لطفاً به صفحه شخصی آنها در این وب سایت نیز مراجعه کنید. “

 

استارباکس:

استارباکس تمام خدمات داخل فروشگاهیش را در سراسر آمریکا و کانادا تعطیل کرد ولی خدمات بیرون بر خواهد داشت.استارباکس پس از تعطیلی ۴۱۰۰ شعبه خود ینی تقریبا ۸۵ درصد همزمان ۱۶۸ شعبه خود را در چین باز کرد و توانست کمی شیب نزولی خود را جبران کند.

باید دید حمایت های دولتی در کشور های مختلف و سازکار جدید درترکیب فروش میتواند کمکی به وضعیت فروش صنایع غذایی بکند؟

امیدوار هستیم در آینده شاهد خبرهای خوبی از دولت ایران جهت حمایت از اینگونه کسبو کار  ها باشیم.

 

منبع

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی