چهار قاشق چای‌خوری گل‌گاوزبان همراه با ۱ قاشق سنبل‌طیب بعلاوه ۱ عدد لیموعمانی را در یک قوری آب جوش ریخته و مانند چای معمولی دم می‌کنیم.

سنبل الطیب (Valeriana officinalis):

گیاهی است که بوته ای استوار و چندساله دارد و در اروپا و بخش‌هایی از آسیا می‌روید. دارای ریشه‌ای کوتاه و بوته‌ای با ارتفاع بین ۵۰ تا ۱۵۰ سانتی‌متر می‌باشد.

ریشهٔ این گیاه در طب سنتی ایران دارای ارزش دارویی است و از آن به عنوان آرام‌بخش اعصاب، خواب‌آور، ضد تشنج، درمان افسردگی، هضم‌کننده غذا و ضد دل‌پیچه استفاده می‌شود.

به طور قابل توجهی بی‌خوابی شبانه را درمان و کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد و برخلاف قرص‌های شیمیایی باعث خواب آلودگی در هنگام صبح گاه نمی‌شود.

 

گل گاوزبان ایرانی (Echium amoenum):

یکی از گونه‌های سردهٔ گاوزبان است. این گیاه، یکی از گیاهان دارویی مهم در طب سنتی ایرانی است. گل گاوزبان، گیاهی دوساله یا چندساله است که به‌صورت بومی در مناطقی از ایران (شهرستان رودسر - منطقه اشکورات )، قفقاز و روسیه در ارتفاعات ۶۰ تا ۲٬۲۰۰ متر (۲۰۰ تا ۷٬۲۲۰ فوت) از سطح دریا رشد می‌کند.

گاوزبان ایرانی گیاهی چندساله با ریشه های قطور، برگ­ها زبانه‌ای و رزت، ساقه و برگ‍‌­ها پوشیده از کرک­‌های زبر و خشن هستند. طول ساقه گل­دهنده 80-60 سانتی­متر است، گل آذین با گل­های قیفی شکل به رنگ قرمز ارغوانی که پس از خشک شدن به رنگ آبی یا بنفش درمی‌آیند. در هر سنبله تعداد زیادی گل وجود دارد که به تدریج از پایین به بالا باز می‌­شوند.

نحوه تهیه دمنوش گل گاو زبان و سنبل الطیب:

چهار قاشق چای‌خوری گل‌گاوزبان همراه با ۱ قاشق سنبل‌طیب بعلاوه ۱ عدد لیموعمانی را در یک قوری آب جوش ریخته و مانند چای معمولی دم می‌کنیم.

زمان مناسب برای دم کشیدن بیست دقیقه است.

برای شیرین شدن دمنوش می‌توان در زمان دم کشیدن، به آن نبات اضافه کرد و یا در زمان نوشیدن با عسل شیرین نمود. همچنین می‌توان مانند چای معمولی آن را با قند میل نمود.

 

نکته‌ها:

 گیاهان دارویی همانند سایر داروها مقدار و اندازه مصرف مشخص دارند ولازم است بخاطر بروز حساسیت و ... با احتیاط مصرف شوند و در برخی شرایط مانند زنان بارداری و شیرده با دکتر مشورت شود.
مصرف دمنوش گل گاو زبان و سنبل الطیب به‌عنوان نوشیدنی پس از صرف شام توصیه می‌شود.

 

 چای کرک  چای کرک

 

کافه یاب 

 نگاهیست نو به فرهنگ کافه‌نشینی و قهوه نوشی در ایران، مرجعی برای یافتن یا معرفی و البته سهیم کردن یکدیگر در تجربه حضورمان در آن‌ها 

 جستجو در وب سایت، یافتن کافه، شهر و محله، رویداد‌های نزدیک و ...

 

برای دسترسی سریع‌تر به مطالب جذاب روز، اینستاگرام کافه یاب @cafe.yab  را دنبال کنید.

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی