• زمان : ۱۳۹۷/۲/۲۲ ه‍.ش.،‏ ۱۶:۵۸
  • نمایش : ۱٬۷۷۶ دفعه
  • موضوع : مسابقات
شرایط شرکت در مسابقات جهانی باریستا جهت اطلاع باریستاهای عزیز و علاقه‌مند که قسط بالابردن اطلاعات یا حضور در این رویداد مهم را دارند
  1. شرایط شرکت کنندگان
    1. شرکت کنندگان
      1. صلاحیت های ملیتی
        مسابقات جهانی باریستا، مسابقه ای باز برای قهرمانان رویدادهای دنیای قهوه
        (WCE) است که به این نام برگزار میشود. ممکن است در هر سری از این مسابقات یک نفر از شرکت کنندگان برتر هر کدام از رویدادهای دنیای قهوه شرکت کنند. برای یادگیری بیشتر در مورد اینکه چگونه لایسنس جهانی WCE را دریافت کنید و شرایط و معیار های آنرا برانید : http://www.worldcoffeeevents.org/national-bodies
      2. شرایط سنی
        شرکت کنندگان باید حداقل 18 سال تمام را در زمان مسابقات رویدادهای دنیای قهوه
        WCE داشته باشند.

      3. ملیت

شرکت کنندگان باید یک پاسپورت معتبر از محل مورد نظر خود داشته باشند که بیانگر حداقل 24 ماه اقامت، کار یا تحصیل در آنجا باشد، برای برخی از شرایط نام برده حداقل باید 12 ماه برای راهیابی به مسابقات جهانی سپری شده باشد. شرکت کنندگان ممکن است در یک مسابقات جهانی باریستاWBC  در طول یک سال (از شروع مسابقات یک سال تا سال بعد) شرکت کنند.

      1. پاسپورت چند ملیتی

در این صورت، مسابقه دهنده باید یک کشور را به عنوان محل مورد نظر خود انتخاب کند.

      1. داوری

شرکت کنندگان حق قضاوت در هیچکدام از مسابقات WBC (جهانی، ملی و منطقه ای) و یا حتی مسابقات خود را تا پایان رویدادWBC آن سال را ندارند. همچنین داورها حق شرکت در هیچکدام از مسابقات (جهانی، ملی و منطقه ای) و یا حتی مسابقات خود را تا پایان رویدادآن سال WBC ندارند. همچنین باریستاهایی که در امر قضاوت به داورها کمک میکنند نمیتوانند در هیچکدام از مسابقات WBC (جهانی، ملی و منطقه ای) و یا حتی مسابقات خود تا پایان رویدادWBC آن سال را ندارند. WCE هرگونه تناقض و مناقشه ای را بین داوران یا برگزار کنندگان رویدادو شرکت کنندگان قبل از آغاز هر رویداداعلام میدارد، که این اتفاق هم در رویدادهای ملی WCE رخ میدهد و هم در مسابقات جهانی. در صورت عدم اعلام هرگونه تناقض یا ایراد از شرکت کنندگان در ایونت، و یا عدم پیروی از قوانین رویدادو اهمیت ندادن به کمیته برگزاری مسابقات رای به حذف آنها از مسابقات داده خواهد شد. بیشتر مطالعه کنید info@worldcoffeeevents.org

شرکت کنندگان نباید داور ها و یا نحوه قضاوت را در مسابقات ملی انتخاب کنند. افرادی که در مدیریت و برنامه ریزی مسابقات ملی نقش دارند باید از طریق ایمیل جایگاه و نقش خوودشان را به WCE اعلام کنند. نکته مهم این است که این اتفاق باعث حذف شدن هیچکدام از شرکت کنندگان از شرکت در مسابقه نخواهد شد، ولی عدم اطلاع رسانی آن ممکن است این اتفاق را رقم بزند.

      1. تناقضات و مناقشه ها

WCE هرگونه تناقض و مناقشه ای را بین داوران یا برگزار کنندگان رویدادو شرکت کنندگان قبل از آغاز هر رویداداعلام میدارد، که این اتفاق هم در رویدادهای ملی WCE رخ میدهد و هم در مسابقات جهانی. در صورت عدم اعلام هرگونه تناقض یا ایراد از شرکت کنندگان در ایونت، و یا عدم پیروی از قوانین رویدادو اهمیت ندادن به کمیته برگزاری مسابقات رای به حذف آنها از مسابقات داده خواهد شد.

      1. جایگزین ها

اگر یک نفر از شرکت کنندگان مسابقات ملی قادر به حضور در WBC نباشد، آن کشور میتواند یک فرد با مدرک معتبر را به عنوان جایگزین و برای موفقیت راهی مسابقات کند، که آن فرد ترجیحا میتواند نفر دوم مسابقات ملی همان کشور باشد. تمام درخواست ها برای جایگزینی مسابقات باید طبق ایمیل هایی مکتوب به آدرس زیر و برای مدیریت مسابقات فرستاده شود:

info@worldcoffeeevents.org

      1. مخارج

افراد معتبری که در زمینه برگزاری مسابقات فعالند، در مسابقات باید تمام مخارج سفر و اقامت شرکت کننده را در طول WBC بر عهده بگیرند. هر چیزی که غیر از مخارج بالا هم باشد مسئولیت کامل خود شرکت کننده است و WCE هیچگونه مخارج شرکت کنندگان را تحت هیچ شرایطی قبول نمیکند.

    1. درخواست نامه
      1. فرم ثبت نام شرکت کننده

شرکت کنندگان باید فرم ثبت نام برای مسابقات WBC را تا 6 هفته قبل از شروع رویداددر این وب سایت پر کرده باشند: http://www.worldbaristachampionship.com/. شرکت کنندگان میتوانند تا قبل از رسیدن به مسابقات WBC سوالاتی را از کمیته برگزاری بپرسند تا اگر درمورد قسمتی از قوانین و مقررات کمیته ابهامی دارند آن ابهام یا ایراد برطرف شود. آنها همچنان میتوانند سوالاتی را در رویدادقبل از برگزاری مسابقات به صورت حضوری از کمیته برگزاری بپرسند. برای برقراری ارتباط و پرسش سوالات میتوانید به این ایمیل مراجعه کنید: info@worldcoffeeevents.org

      1. ثبت نام مسابقات ملی در روزهای پایانی

تمامی قهرمانهای ملی بازه زمانی 6 هفته قبل از شروع مسابقات فرصت دارند تا فرم ثبت نام را پر کنند و اگر فرد شرکت کننده تا 5 روز پس از مسابقات ملی فرم خود را پر نکند از مسابقات آتی حذف میشود.

    1. سوالات شرکت کنندگان

تمامی شرکت کنندگان موظفند که به صورت شخصی همه قوانین و مقررات و نحوه امتیاز دهی حال حاضر WBC  را بخوانند و درک کنند. تمامی این اسناد در وب سایت http://www.worldbaristachampionship.com موجود است. همچنین شرکت کنندگان میتوانند تا قبل از رسیدن به مسابقات WBC سوالاتی را از کمیته برگزاری بپرسند تا اگر درمورد قسمتی از قوانین و مقررات کمیته ابهامی دارند آن ابهام یا ایراد برطرف شود. آنها همچنان میتوانند سوالاتی را در رویدادقبل از برگزاری مسابقات به صورت حضوری از کمیته برگزاری بپرسند. برای برقراری ارتباط و پرسش سوالات میتوانید به این ایمیل مراجعه کنید: info@worldcoffeeevents.org

    1. شرایط برگزاری

شرکت کنندگان و قهرمان مسابقات جهانی باریستا سخنگویان این مسابقات جهانی اند و باید برای صنعت قهوه اسپشیالیتی به مانند الگوهایی باشند :

  1. باید به WCE، سهام داران و نمایندگان مربوط اجازه استفاده از نام شرکت کننده، تصاویر و علایق او را در هر گونه فرمت و بدون پرداخت مالیت و دلایل تجاری بدهند، البته نباید تنها به بحث های پول ساز ختم بشود.
  2. باید اسنادی را که در سایت WBC خوانده اند را به عنوان قوانین مسابقات بپذیرند.
    1. اجرای قوانین و مقررات

WBC ازین قوانین و مقررات در طول اجرای مسابقات پیروی میکند. اگر یک نفر از شرکت کنندگان نسبت به یک یا چند تا از این قوانین و مقررات بی اهمیتی کند و آنهارا زیر پا بگذارد به صورت اتوماتیک از مسابقات حذف خواهد شد، مگر اینکه برای قانون نام برده نتیجه یا حکمی ثبت شده باشد. اگر یکی از داوران یک یا چند قانون را زیر پا گذاشت، شرکت کننده باید برای کمیته برگزاری درخواستی بنویسد، این بند در قسمت "اعتراضات و درخواست های شرکت کنندگان" به طور کامل توضیح داده میشود.

  1. مسابقات
    1. خلاصه
  1. مسابقات WBC شامل سه دسته داور برای بخش های سنسوری (طعم شناسی)، تکنیک و سرپرست است.
  1. دور اول مسابقات جهانی باریستا توسط 4 داور برای سنسوری، 1 داور برای تکنیک فردی باریستا و 1 سرپرست تیم داوری برگزار میشود. ممکن است در طول مسابقه داورهای دیگری به عنوان داور سایه شما را در نظر داشته باشند.
  2. در مراحل نیمه نهایی و پایانی از مسابقات جهانی باریستا 4 داور برای سنسوری و 1 سرپرست تیم داوری حضور دارند. ممکن است در طول مسابقه داورهای دیگری به عنوان داور سایه شما را در نظر داشته باشند. به خاطر عدم حضور داور برای تکنیک فردی، سرپرست تیم داوری نسبت به مدیریت و تمیزی و کیفیت کار شرکت کننده نمره دهی میکند.
  3. در مسابقات ملی 4 داور برای سنسوری، 2 داور برای تکنیک فردی و 1 سرپرست داوری وجود دارد.
  1. هر کدام از شرکت کننده ها یک نوشیدنی از 3 دسته اسپرسو، نوشیدنی های شیر دار، و نوشیدنی های سیگنچر را برای 4 داور سنسوری آماده میکند، برای هر کدام از این 12 نوشیدنی مجموعا 15 دقیقه زمان محاسبه میگردد. و سرپرست تیم داوری از هرکدام از نوشیدنی های روبروی داورهای سنسوری که بخواهد تست میکند.
  2. شرکت کننده میتواند تصمیم بگیرد که نوشیدنی ها را با چه نظم و ترتیبی سرو کند؛ با این وجود تمام دسته بندی ها باید کامل سرو شود (برای مثال به صورت تکی، دوتایی یا هر 4 نوشیدنی باهم). داوران سنسوری به هنگامی که نوشیدنی ها سرو شد شروع به ارزش گذاری بر روی آنها میکنند، مگر آنکه ترتیبی که شرکت کننده میخواهد به گونه ای دیگر باشد.
  3. در هر کدام از این دسته بندی‌ها (اسپرسو، نوشیدنی به همراه شیر و نوشیدنی سیگنچر)، نوشیدنی ها میتواند به صورت ترکیبی برای داوران سرو شود (برای مثال به صورت تکی، دوتایی یا هر 4 نوشیدنی باهم). داوران سنسوری به هنگامی که نوشیدنی ها سرو شد شروع به ارزش گذاری بر روی آنها میکنند، مگر آنکه ترتیبی که شرکت کننده میخواهد به گونه ای دیگر باشد.
  4. هر چهار نوشیدنی در هر کدام از دسته ها باید از قهوه یکسان تهیه شده باشد؛ با این وجود ممکن است که قهوه مورد استفاده را با تغییر دسته بندی تغییر دهید. هرکدام از نوشیدنی‌ها در این 4 دسته باید مواد یکسان و دستورالعمل یکسانی با یکدیگر داشته باشند. درصورتی که هرکدام از نوشیدنی های ارائه شده دستوری مخالف با نوشیدنی اولی که سرو شده داشته باشد، نمره آنها در بخش تعادل طعمی صفر (0) در نظر گرفته خواهد شد.
  5. شرکت کنندگان میتوانند به هر میزان که علاقه مندند در طول مسابقات نوشیدنی قهوه دار درست کنند؛ اما تنها آنهایی که توسط داوران سنسوری ارزش گذاری میشوند اهمیت دارد.
  6. برای تمام باریستا ها یک تیم بار لازم است:

I . تمام قهوه ها و لوازم بروئینگ و لیست آنها باید توسط کمیته تایید گردد.

II. برای هر شرکت کننده 20 دقیقه زمان آماده سازی، 40 دقیقه زمان سرو و 20 دقیقه در پایان برای تمیز کردن بار خود پس از هر بار سرویس دهی در نظر گرفته میشود.
III. تنها باریستاهایی که برای ثبت تیم بار خود اقدام کرده اند میتوانند در مسابقات نیمه نهایی شرکت کنند.

    1. تعاریف نوشیدنی
      1. اسپرسو
  1. اسپرسو یک نوشیدنی به اندازه 1 اونس (30 میلی لیتر -/+ 5 میلی لیتر) و درست شده از قهوه آسیاب شده است که اقلا از یک سمت پرتافیلتر دو شاوره در یک عصاره گیری ادامه دار گرفته میشود.
  2. قهوه انبوهی از دانه های رست شده گیاه قهوه است.
  3. قهوه باید عاری از هرگونه ماده اضافه شده مانند عطر و طعم دهنده، ساختارهای آروماتیک، مایعات، پودرها یا هرگونه ماده دیگر از زمان برداشت در میوه گیاه(چری) تا زمان عصاره گیری باشد.(در طول هر فرآیندی که بر روی آن صورت میگیرد چیزی به آن اضافه نشود). اضافه کردن هرگونه ماده یا ساختار در طول فرآیند رشد قهوه، کشت یا فرآوری های اولیه آن در مسابقات ممنوع است.
  4. تمام دانه های قهوه مورد استفاده میتوانند به صورت بلند باشند یا سینگل اوریجین (حتی از یک منطقه، کشور یا یک مزرعه به خصوص)
  5. برای تمام داوران باید یک اسپرسو به صورت کامل سرو بشود. اگر شات ارائه شده با معنای اسپرسو همخوانی نداشته باشد، نمرات مربوط به بخش طعم وابسته به نظر داوران سنسوری است. همچنین اسپرسو میتواند در دوزهای مختلف قهوه درست شود.
  6. اسپرسو باید در ماشین اسپرسویی با دمای بروئینگ بین 90.5 تا 96 درجه سانتی گراد (195 تا 205 درجه فارنهیات) سرو شود.
  7. فشار ماشین اسپرسو باید بین 8.5 تا 9.5 بار تنظیم شود.
  8. زمان بین هر دو عصاره گیری حداقل باید 3 ثانیه باشد، در غیر اینصورت در بخش "زمان عصاره گیری" به شرکت کننده نمره منفی تعلق خواهد گرفت. یک بازه زمانی 20 تا 30 ثانیه ای برای عصاره گیری بعدی ایده بسیار خوبی است اما اجباری نیست.
  9. کرما باید در زمان سرو اسپرسو بدون هیچگونه شکست یا از بین رفتن پدیدار شود.
  10. اسپرسو باید در یک ظرف 60 تا 90 میلی لیتری سرو شود تا داوران بتوانند بدون هیچگونه عملیات اضافی آنرا بنوشند و نمره صحیح به آن بدهند؛ این قانون تنها مختص این بخش نیست و میتوان آنرا تعمیم داد؛ برای مثال ظرف نباید به میزانی داغ باشد که نتوان آنرا در دست نگه داشت و داوران نتوانند نمره بخش اسپرسو را به شرکت کننده بدهند. در غیر این صورت در بخش "استفاده از ظرف صحیح برای اسپرسو" به شرکت کننده نمره منفی تعلق خواهد گرفت.
  11. اسپرسو باید برای داوران با قاشق و دستمال مناسب و بدون آب طعمدار سرو شود. در غیر اینصورت در بخش "توجه به جزئیات" به شرکت کننده نمره منفی تعلق خواهد گرفت.
  12. به غیر از قهوه آسیاب شده و آب هیچ چیز دیگری نباید در پرتافیلتر جا بگیرد در غیر اینصورت نمره صفر (0) در تمام نمرات دیگر چه در زمینه سنسوری و چه در زمینه سنسوری برای دسته اسپرسو، به شرکت کننده داده خواهد شد.

      1. نوشیدنی همراه با شیر
  1. نوشیدنی همراه با شیر ترکیبی از یک شات اسپرسو سینگل و شیر بخار داده شده گاو است، که باید یک ترکیب متعادل و هارمونیک از شیری غنی و شیرین و اسپرسو درست کند، حجم کل نوشیدنی نباید کمتر از 240 میلی لیتر باشد.
  2. شرکت کننده میتواند برای روی نوشیدنی های شیر دار هم از آرت استفاده کند و هم از طرح ساده دایره شکلی که فقط با ریختن شیر حاصل شده است. شرکت کننده در انتخاب طرحی که میخواهد بر روی نوشیدنی بزند آزاد است.
  3. نوشیدنی های شیر دار باید در ظرف صحیح سرو شود تا داوران بتوانند بدون هیچگونه عملیات اضافی آنرا بنوشند و نمره صحیح به آن بدهند؛ این قانون تنها مختص این بخش نیست و میتوان آنرا تعمیم داد؛ برای مثال ظرف نباید به میزانی داغ باشد که نتوان آنرا در دست نگه داشت و داوران نتوانند نمره بخش اسپرسو را به شرکت کننده بدهند. در غیر این صورت در بخش "استفاده از ظرف صحیح برای اسپرسو" به شرکت کننده نمره منفی تعلق خواهد گرفت.
  4. اضافه کردن تاپینگ هایی به مانند شکر یا پودرهای طعم دهنده مجاز نیست. اگر این مواد توسط شرکت کننده ای استفاده شوند در بخش "تعادل طعمی" به او نمره منفی داده خواهد شد.
  5. نوشیدنی های شیردار باید همراه با یک دستمال مناسب و آب بدون طعم برای داوران سرو شوند در غیر اینصورت در بخش "توجه به جزئیات" به شرکت کننده نمره منفی تعلق خواهد گرفت.
  6. چیزی به غیر از قهوه آسیاب شده و آب نباید وارد پرتافیلتر بشود، در غیر اینصورت شرکت کننده در تمام نمرات بخش نوشیدنی شیر دار صفر (0) دریافت خواهد کرد.

      1. نوشیدنی سیگنچر
  1. نوشیدنی سیگنچر نشان دهنده خلاقیت و مهارت شرکت کننده در ساختن نوشیدنی شخصی و جذاب از اسپرسو است.
  2. نوشیدنی سیگنچر باید مایع باشد که داوران بتوانند آنرا بنوشند. هرگونه آیتم خوردنی نیز ممکن است قابل قبول باشد اما اگر نوشیدنی باشد توسط داوران سنسوری مورد ارزیابی قرار میگیرد.
  3. هرکدام از نوشیدنی های سیگنچر باید حداقل حاوی یک شات اسپرسو باشند، در غیر اینصورت در به شرکت کننده در بخش "تعادل طعمی" نمره صفر (0) به علت عدم شباهت نوشیدنی تعلق خواهد گرفت.
  4. اسپرسوی استفاده شده در نوشیدنی سیگنچر باید در زمان عملیاتی باریستا تهیه شود، در غیر اینصورت در بخش "تعادل طعمی" دسته نوشیدنی های سیگنچر نمره صفر (0) به شرکت کننده تعلق خواهد گرفت.
  5. در نوشیدنی سیگنچر طعم اسپرسو باید غالب باشد، در غیر این صورت نمره بخش "تعادل طعمی" وابسته به نظر داوران سنسوری است.
  6. نوشیدنی سیگنچر میتواند در دمای دلخواه آماده سازی بشود.
  7. هر ماده ای به جز الکل، نوشیدنی های برپایه الکل یا مواد غیر قانونی و غیر مجاز میتواند در آماده سازی نوشیدنی سیگنچر استفاده شود. اگر هرکدام از این مواد در نوشیدنی سیگنچر یافت شود شرکت کننده در تمام بخش های موجود در دسته نوشیدنی های سیگنچر نمره (0) میگیرد.
  8. مواد لازم در نوشیدنی سیگنچر باید درطول مسابقات آماده سازی و جمع آوری بشوند. آماده سازی به موقع آن در بخش "ماده ای که توضیح داده شده، معرفی شده و آماده شده" در دسته نوشیدنی های سیگنچر نمره دهی میشوند. آماده سازی پیش از شروع مسابقات درصورت نیاز برای موادی خاص (به مانند موادی که 24 ساعت زمان برای تزریق و آماده شدن نیاز دارند) قابل قبول است.
  9. تمام مواد قابل استفاده باید قبل از استفاده باز شوند. شرکت کنندگان باید پک بسته بندی شده تمام موادی که میخواهند در دسته نوشیدنی سیگنچر استفاده کنند را به همراه خود بیاورند تا داوران آنرا ارزیابی کنند. اگر شرکت کننده ای پک بسته بندی ای اصلی یک ماده را همراه نداشته باشد، در تمام بخش های سنسوری به او نمره صفر (0) تعلق خواهد گرفت.
  10. چیزی به غیر از قهوه آسیاب شده و آب نباید وارد پرتافیلتر بشود، در غیر اینصورت شرکت کننده در تمام نمرات بخش نوشیدنی سیگنچر نمره صفر (0) دریافت خواهد کرد.
  1. روند و روال مسابقات
    1. خلاصه
  1. فضای مسابقه از یک سکو حداقل 3 بخشی تشکیل شده است، که به ترتیب شماره گذاری میشوند.
  2. به هر شرکت کننده یک زمان شروع و شماره سکو تعلق میگیرد.
  3. هر شرکت کننده 44 دقیقه زمان برای جاگیری و شروع کار خود در هر سکو دارد:

I 7 دقیقه برای استقرار در میز کار

II 15 دقیقه وقت آماده سازی

III 15 دقیقه برای تایم عملی و مسابقه

IV 7 دقیقه برای تمیز کردن میز کار

  1. شرکت کننده در زمان استقرار در میز کار، آماده سازی، تایم عملی و مسابقه و تمیز کردن میز کار باید در محدوده سکو حضور داشته باشد.
  2. برنامه کامل مسابقات دو هفته قبل از شروع رویداددر اختیار تمام شرکت کنندگان قرار میگیرد.
  3. مسابقات شامل 3 دور مختلف است: دور اول (تمام شرکت کنندگان حضور دارند)، نیمه نهایی (16 نفر) و فینال (6 نفر).
  4. کمیته WBC ممکن است در هر روز بسته به صلاح دید، چند راند را برگزار کند. (برای مثال نیمه نهایی و فینال در یک روز برگزار شوند.) همچنین بسته به صلاح دید ممکن است مسابقات دور اول را در چند روز برگزار کند.
  5. پس از پایان دور اول، 16 شرکت کننده ای که بالاترین نمرات را کسب کرده اند به مرحله نیمه نهایی میرسند. اگر شرکت کننده ای از تیمی برنده و دارای بالاترین نمره حضور داشته باشد، توسط کارت های مخصوص (Wild Card) مسابقات به نیمه نهایی راه پیدا میکند. در پایان نیمه نهایی، 6 نفر از شرکت کنندگانی که بالاترین نمره را داشتند به مرحله فینال میروند. نمره هر دور مسابقات هر شرکت کننده به مرحله بعدی منتقل نمیشود. شرکت کنندگان کارنامه خود را تا زمانی که به مرحله بعدی نرفته اند یا تا انتهای هر دور دریافت نخواهند کرد.
  6. در انتهای دور اول، جشنی برای تیم های برنده مسابقات (16 تیم راه یافته به نیمه نهایی) در نظر گرفته میشود. در قینال نیز جشنی برای اعطا جوایز به 6 نفر پایانی برگزار خواهد شد.

    1. نگاهی به محل برگزاری مسابقات
      1. جاگیری سکوها

شرکت کنندگان میتوانند یکی از 9 آرایش پیشنهادی مبلمان و میز کار WBC را انتخاب کنند. در تمام آرایش ها میز کار در ارتفاع و محل مناسب برای باریستا قرار داده میشود. هرگونه میز اضافی بر میز کار، در دو سمت میزکار قرار میگیرد (با ارتفاع 1 متر و حداقل 0.75 متر). شرکت کنندگان هم میتوانند چینش صندلی های داوران را انتخاب کنند، داوران میتوانند در صندلی های با ارتفاع کم، صندلی های مخصوص بار و یا حتی ایستاده قرار بگیرند. شرکت کننده باید فرمی در جلسه شرکت کنندگان پر کند که نشان دهنده آرایش پیشنهادی و نحوه قرار گیری داوران باشد. نوشیدنی های سرو شده برای داوران میتواند در هر میز دیگری سرو شود و یا حتی میتواند در میز کار سرو شود. هرگونه طرح ناهمگونی طبق خواسته شرکت کننده باید به کمیته اعلام گردد و هر شرکت کننده میتواند برای هر دور یک آرایش متفاوت با آرایش قبلی انتخاب کند.
WCE ست مبلمان و میز کار هر شرکت کننده را در سریعترین زمان ممکن در اختیار وی میگذارد. این مبلمان شامل میز کار به طول 2 متر، عرض 0.9 متر و ارتفاع 0.9 متر، و دو میز جدا برای ارائه کار خود که تقریبا به طول 2.4 متر، عرض 0.75 متر و 1 متر ارتفاع و دیگری برای آماده سازی به طول 2.4 متر، عرض 1 متر و ارتفاع 0.75 متر.
شرکت کننده میتواند در فضایی به طول 7 متر و به عرض 7 متر که خالی است آرایش دلخواه خود را داشته باشد. شرکت کننده باید در زمان قرار گیری میز کار و ست مسابقه خود حاضر باشد. هنگامی که سکوی مورد نظرشان طبق حالت مطابق نظرشان و همچنین مطابق قوانین چیده شد، میتوانند درخواست برای میز یا مبلمان اضافی بر چیزی که دارند بکنند.
تمام میزهای ارائه باید حداقل 0.3 متر از میز کار (میز ماشین اسپرسو) فاصله داشته باشد و نباید حرکت داده شود.

در شکل صفحات 8 و 9 نحوه چینش و قرار گیری میزها و مبلمان نشان داده شده است.

  1. ماشین ها، لوازم و مواد خام
    1. ماشین اسپرسو

شرکت کنندگان فقط میتوانند از ماشین اسپرسو هایی که توسط WBC اسپانسر شده اند استفاده کنند. هیچگونه ماشین اسپرسو دیگری در مسابقات نمیتواند استفاده شود.
ماشین اسپرسویی که در
WBC استفاده میشود فشار پمپی تنظیم شده بین 8.5 تا 9.5 بار دارد و نباید توسط شرکت کننده تغییر داده شود. دمای بروئینگ ماشین میتواند بین 90.5 تا 96 درجه سانتی گراد(195 تا 205 درجه فارنهایت) تنظیم شود. دمای مورد نظر شرکت کننده باید در جلسه شرکت کنندگان ابلاغ شود و توسط تکنسین و متخصص ماشین اسپرسو تنظیم شود. اگر شرکت کننده بخواهد دمای ماشین اسپرسو را در طول زمان تمرین خود در مسابقات تغییر دهد، باید به مدیریت سکو WCE اعلام کند. در غیر اینصورت دمای ماشین اسپرسو چیزی بین دو حد دمای ارائه شده تنظیم میشود.

    1. عدم استفاده از هرگونه مایعات و ماده های اضافی بر روی ماشین

هیچگونه مایعات و ماده های اضافی از هر نوعی که باشند نباید روی ماشین اسپرسو قرار گیرد یا داخل آن ریخته شود (برای مثال آبی نباید در فنجانها باشد، نباید ماده ای برای ترکیب اضافه شود، یا موادی که ظرف ها را گرم نگه میدارند). اگر شرکت کننده ای از این مواد بر روی ماشین اسپرسو خود استفاده کند، نمره صفر (0) در بخش مدیریت سکو به او تعلق خواهد گرفت.

    1. حذف شدن

شرکت کنندگان نباید هیچ تنظیمات یا المانی را در ماشین اسپرسو یا گرایندر اسپانسر را تغییر دهند، به جز دمای ماشین اسپرسو که طبق قوانین مجاز است. هرگونه تغییر دادن باعث حذف از مسابقات خواهد شد (مانند پرتافیلتر، بسکت، فشار، پیچ استیم و غیره). هرگونه آسیبی به تجهیزات یا استفاده اشتباه یا سواستفاده از آنها، نتیجه ای جز حذف شرکت کننده نخواهد داشت.

    1. گرایندر

شرکت کنندگان باید یک عدد یا دو عدد از گرایندرهای اسپانسر رسمی WBC را در طول مسابقات استفاده کنند، یعنی گرایندرهای ماکونیک (Mahlkönig) که برای آماده سازی اسپرسو در مسابقات استفاده میشود. البته از مدل های ماکونیک Peak،EK43 و EK43S در مسابقات استفاده میشود. این گرایندرها باید در میز کار حضور داشته باشند. گرایندرها تنظیمات معین شده ای دارند، برای مثال هوپر آنها نباید توسط شرکت کننده باز شود. شرکت کنندگان میتوانند دوز قهوه و سایز آسیاب را از تنظیمات بیرونی دستگاه تنظیم کنند و گرایندر برای هر شرکت کننده ای به صورتی که باید کالیبره خواهد شد. اگر شرکت کننده ای گرایندر شخصی خود را همراه داشته باشد و این گرایندر یکی از مدلهای نام برده باشد میتواند از آن در مسابقات استفاده کند. در غیر اینصورت از مسابقات حذف خواهد شد.
افراد معتبر در مسابقات ملی میتوانند از همان تجهیزات اسپانسر شده استفاده کنند. هیچ شرکت کننده ای نمیتواند بیش از دو گرایندر درطول زمان عملیاتی خود استفاده کند، در غیر اینصورت در بخش مدیریت سکو نمره صفر (0) دریافت خواهد کرد.

    1. لوازم برقی اضافی

درکنار گرایندر، شرکت کننده میتواند از دو عدد لوازم برقی اضافی درطول مسابقه خود استفاده کند. البته باید WBC را از هرگونه وسیله برقی (مانند میکسر دستی) که قرار است با خود به مسابقه بیاورند آگاه سازند، در غیر اینصورت ریسک آن وجود دارد که از استفاده وسایل خود مجاز نباشند. همراه داشتن هرگونه آداپتور یا تبدیل برای مسابقات ضروری است چون WBC هیچ کدام از وسایل نام برده را در اختیار شرکت کننده قرار نمیدهد.

    1. لوازم و تجهیزات ارائه شده

در هر سکو که شرکت کننده قرار میگیرد، ماشین اسپرسو، گرایندر، بلندر، یک عدد ناک باکس، شیر، سطل آشغال، یک کارت سالن کاری (برای استفاده در زمان آماده سازی، سرو و تمیز کردن) و میزکار و مبلمان تعلق خواهد گرفت.

    1. لوازم و تجهیزات پیشنهادی

شرکت کنندگان برای ارئه خود موظف اند که تمام وسایل و تجهیزات اضافی را همراه خود بیاورند، در غیر اینصورت این ریسک وجود دارد که نتواند ارائه خود را تکمیل کند. شرکت کنندگان باید هزینه خرابی یا شکستن هرکدام از وسایل را در طول مسابقات یا حتی سفر همراه خود داشته باشند. شرکت کنندگان برای وسایل و تجهیزاتی که در طول مسابقه خود استفاده میکنند مسئولند. WCE و کمیته برگزاری رویدادهنگام زمان آماده سازی یا زمان مسابقه موظف به حفظ امنیت وسایل و تجهیزات شرکت کننده اند.

لیست وسایل پیشنهادی برای شرکت کنندگان:

قهوه (برای تمرین و مسابقه) – حداکثر دو وسیله برقی اضافی – تمپر – شات شیشه ای – پیچر – شیر (میتوان از شیر WBC نیز استفاده کرد) – فنجان در صورت نیاز – قاشق – هرگونه ظرف که مورد نیاز باشد – تمام وسایل مورد نیاز برای نوشیدنی سیگنچر – دستمال – لیوان آب شیشه ای و آب (برای 4 داور سنسوری) – دستمال بار و دستمال تمیز کردم (برای زمان تمرین و مسابقه) – لوازم تمیز کردن – سینی (برای سرو کردن) – تمام لوازم میز ارائه – کارت سالن کاری (ویتری)

  1. دستورالعمل برای شرکت کنندگان قبل از زمان آماده سازی
    1. جلسه هماهنگی شرکت کنندگان

قبل از شروع مسابقات WBC جلسه ای برای هماهنگی شرکت کنندگان برگزار میشود. این جلسه برای تمام شرکت کنندگان اجباری است. در طول این جلسه، مدیریت سکوها در WBC و سرپرست های تیمهای داوری خود را معرفی میکنند، نحوه برگزاری مسابقه را توضیح میدهند و نگاهی به برنامه مسابقات دارند، و سکوها و محل استراحتگاه را به شرکت کنندگان نشان میدهند. شرکت کننده باید فرمی برای نحوه آرایش و چینش میز کار خود و مبلمان پر بکند.، همچنین دمای بروئینگ درخواستی باید در این جلسه مطرح بشود. اگر شرکت کننده ای در این مسابقات اعلام حضور نکند، سرپرست های داوری و همچنین سازمان برگزاری WCE میتوانند شخص موردنظر را از مسابقات حذف کنند.

    1. اتاق تمرین

یک محل برای استقرار و تمرین شرکت کنندگان تعبیه شده است. چینش میز در اتاق تمرین نباید توسط شرکت کننده تغییر کند. این مکان توسط شرکت کنندگان، مربیان، داوطلبان و هر فردی که توسط WBC به رسمیت شناخته شده است رزرو میشود. داوران، اعضای رسانه، خانواده شرکت کننده و حامیان وی نباید در این اتاق بدون هماهنگی سازمان دهنده WCE حضور داشته باشند. اتاق تمرین برای شرکت کننده، یک مربی و یک کمک کننده طراحی شده است و درصورت درخواست برای اضافه کردن افراد باید به مدیریت سکوها ابلاغ شود. شرکت کنندگان میتوانند وسایل، تجهیزات، مواد و غیره خود را در این اتاق بگذارند (هیچ مسئولیتی بر گردن ارگان برگزاری مسابقات نیست). یخچال و فریز هایی در این اتاق برای موادی که لازم است در دمای پایین نگهداری شوند تعبیه شده است. این اتاق همچنان ماشین ظرفشویی دارد برای اینکه شرکت کننده بتواند لیوان ها و لوازم بار خود را بشورد. شرکت کنندگان موظف به تمیز نگه داشتن ظروف و وسایل خود هستند و هیچ مسئولیتی به عهده برگزاران مسابقات بابت شکستن یا گم شدن وسایل و ظروف شرکت کنندگان نیست.

    1. زمان تمرین

اتاق تمرین حداقل 3 دسته ماشین اسپرسو و گرایندر دقیقا شبیه به همان چیزی که در مسابقات مورد استفاده قرار میگیرد دارد. هر شرکت کننده 1 ساعت زمان برای تمرین خود با توجه به زمان مسابقه خود دارد (اولین شرکت کنندگان اولین نفراتی هستند که میتوانند از اتاق تمرین استفاده کنند). شرکت کنندگان باید یک ایمیل به WBC برای برنامه تمرین خود ارسال کنند. اگر شخصی نتواند به زمان مورد نظر خود برسد موظف است که زمان تمرین خود را با یک شرکت کننده دیگر تعویش کند یا زمان تمرینی جایگزین پیدا کند. WBC تضمینی برای پیدا کردن اتاق تمرین خارج از برنامه را ندارد.

    1. موسیقی مسابقات

شرکت کنندگان میتوانند موسیقی دلخواه خود را در یک سی دی، ام پی تری پلیر، فلش یا گوشی های هوشمند خود برای مرحله نیمه نهایی و فینال با خود همراه داشته باشند. اگر شرکت کننده میخواهد از گوشی هوشمند برای انتخاب موسیقی خود استفاده کند باید از یک سیم آ یو ایکس 3.5 میلی متری پشتیبانی کند، صفحه گوشی قفل نباشد و هم بر روی حالت پرواز و سایلنت قرار بگیرد. موسیقی موردنظر باید عاری از هرگونه ناسزا باشد، وگرنه در قسمت های "ارائه" و "حرفه ای گری" ممکن است نمرات خوبی به شرکت کننده تعلق نگیرد. شرکت کنندگان باید اسم آهنگ موردنظر خود را کامل اعلام کنند، و این وظیفه مدیریت سکوهای WBC است که ادوات صوتی را در اختیار شرکت کننده قرار دهد. این وظیفه شرکت کننده است که موسیقی موردنظر خود را از مدیریت سکوهای WBC بازیابی کند، درغیر اینصورت در انتهای مسابقات به شرکت کننده چیزی داده نخواهد شد.

    1. سروقت بودن

شرکت کنندگان باید حداقل 1 ساعت قبل از شروع زمان تمرین و زمان 7 دقیقه ای استقرار میز کار در محل مسابقات حضور داشته باشند. هرکدام از شرکت کنندگان که در محل استقرار حضور نداشته باشد و آنی آماده شروع مسابقه خود نباشد ممکن است از مسابقات حذف بشوند.

    1. تنظیم میز کار

یک مسئول برگزاری موظف به مطمئن شدن از این که آیا میزکار هر شرکت کننده مطابق خواسته وی است یا خیر.(برای مثال محل قرارگیری گرایندر، وسایل برقی و آرایش میز چگونه است) شرکت کننده باید در زمان تنظیم میز کار خود حضور داشته باشد. پس ازین که مسئول مذکور کار تنظیم میز را به پایان رساند، درصورت نیاز شرکت کننده میتواند آنرا دوباره تنظیم کند، البته این اتفاق باید در زمان آماده سازی صورت گیرد.

      1. گرایندر و لوازم برقی اضافی

اگر شرکت کننده ای با خود وسیله برقی اضافی داشته باشد یا بخواهد فقط از یک گرایندر استفاده کند، باید مدیریت سکوهای WBC را قبل از شروع مسابقات درجریان بگذارد. مسئول برگزاری چیزی حدود 1 ساعت قبل از شروع زمان تنظیم میزکار با شرکت کننده تماس برقرار میکند. شرکت کننده میتواند در حمل وسایل و تجهیزات برقی خود به مسئول مذکور کمک کند، هرچند اگر وسیله به برق متصل شود دیگر نمیتواند به آن دست بزند و باید سکو را به سرعت ترک کند.
نکته: هیچ قهوه ای نباید در هوپر گرایندر به هنگام استقرار ادوات قرار گیرد یا جدا حمل بشود تا زمانی که زمان آماده سازی برای شرکت کننده شروع شود.

    1. حامیان و کمک کنندگان نباید بر روی سکو باشند

فقط شرکت کننده تنها فرد مجاز از طرف WCE برای حضور در سکو در تمام مدت زمان تنظیم میزکار، آماده سازی, مسابقه و تمیز کردن است. درصورت عدم رعایت این قانون، رای به حذف شرکت کننده داده خواهد شد.

    1. مترجمان

شرکت کنندگان میتوانند مترجمان خود را همراه خود بیاورند. تنها مترجم میتواند جملات سرپرست داوران، مسئول برگزاری و مدیریت سکوها را برای شرکت کننده ترجمه کند. و هنگامی که شرکت کننده شروع به صحبت میکند فقط مترجم وی باید جملات را بازگو کند. هیچ تایم اضافی برای مسابقه به خاطر استفاده از مترجم تعلق نخواهد گرفت. شرکت کننده بر اساس جملاتی که مترجم وی میگوید مورد قضاوت قرار میگیرد، نه با توجه به جملاتی که خودش میگوید.  این وظثفه شرکت کننده و مترجم و سرمربیان وی است که اسنادی که در سایت http://www.worldbaristachampionship.org/ برایشان قرار داده شده است را مطالعه کنند و بهترین تصمیمات ممکن را اتخاذ کنند. هم شرکت کننده و هم مربی وی باید کاغذی را امضا کنند که در آن اعلام کرده باشند که قوانین را به صورت کامل فهمیده اند، این کاغذ باید در جلسه هماهنگی شرکت کنندگان پر شود.

    1. تجهیزات چرخدار روی سکو

یک سبد برای انتقال وسایل شرکت کننده به میز کار مسابقه تعلق خواهد گرفت. قبل از زمان آماده سازی شرکت کننده، وی ادوات شیشه ای و تجهیزات خود را در سبد میگذارد. یک مسئول برگزاری به شرکت کننده کمک میکند تا سبد وسایل خود را به سمت سکو هدایت کند، و تنها مسئول برگزاری مجاز به کمک به شرکت کننده است. به هنگام قرار گیری بر روی سکو، مسئول برگزاری از شرکت کننده میپرسد که آیا محل قرارگیری ادوات و وسایل و میز کار مطابق میل وی است یا خیر، اگر شرکت کننده پاسخ مثبت بدهد مسئول برگزاری سکو را ترک میکند، اگر شرکت کننده پاسخ منفی بدهد مسئول مذکور باید تا پایان تغییرات لازمه روی سکو بماند و به وی کمک کند. به هنگامی که سکو مطابق میل شرکت کننده چیده شد، مسئول مذکور اعلام میکند که زمان آماده سازی شرکت کننده فرا رسیده است و سکو را ترک میکند.

  1. زمان آماده سازی
    1. شروع زمان آماده سازی

هر شرکت کننده 15 دقیقه زمان آماده سازی دارد. وقتی که اولین شرکت کننده کار خود را به پایان برد، 15 دقیقه زمان شرکت کننده بعدی آغاز خواهد شد. استفاده شرکت کننده از نگه داران زمان یکی از راههای پیشنهادی برای مدیریت سکو WBC است. در تمام قوانین و مقررات WBC، استفاده از محاسبه گران زمان با هماهنگی مدیریت سکو WBC انجام میپذیرد.
به هنگامی که یک شرکت کننده به سکو تعیین شده خود رسید و درستی چینش و آرایش میزکار و مبلمان خود را تعیین کرد، محاسبه گران زمان از شرکت کننده میخواهند که درصورت آمادگی دکمه "شروع" بر روی ریموت کنترل چسبیده به ساعتشان را بفشارند تا 15 دقیقه زمان آماده سازی آنها شروع بشود، قبل از اینکه هرچیز دیگری را در سکو خود دست بزنند. محاسبه گر زمان مشخص شده به هنگام فشرده شدن دکمه شروع در ریموت کنترل، زمان را با یک کورنومتر محاسبه میکند. اگر زمان آماده سازی یک شرکت کننده آغاز شود و خود شرکت کننده آماده نباشد، زمان اختصاص داده شده با صلاح دید مدیریت سکو شروع میشود. شرکت کنندگان مسئول اطمینان پیدا کردن از همه شرایط پیش از شروع زمان آماده سازی اند.

    1. سبد

شرکت کنندگان برای بارگیری و خالی کردن وسایل و تجهیزات خود از سبد مسئولند. محاسبه گر زمان، وقت تلف شده برای خالی کردن سبد را در انتها از زمان آماده سازی شرکت کننده حذف خواهد کرد. درطول مراحل عملیاتی هر شرکت کننده، سبد نباید برروی سکو قرار بگیرد.
نکته: اگر چیزی در سبد شرکت کننده در زمان آماده سازی باقی بماند و زمان او تمام شود، وی اجازه بازپس گیری و استفاده از هیچکدام را تا پایان انجام فعالیتهای خود ندارد.

    1. میز ارائه به داوران

میز ارائه به داوران میتواند در طول زمان آماده سازی نیز تنظیم شود.اگر شرکت کننده ای نخواهد از قبل میز ارائه به داوران را تنظیم کند، میتواند این کار را در شروع زمان مسابقه خود انجام دهد.

    1. شات های تمرینی

شرکت کنندگان مجاز به درست کردن شات های تمرینی در زمان آماده سازی خود هستند. باقی مانده های قهوه "پاک" نیز میتواند تا ابتدای شروع زمان مسابقه شرکت کننده در پرتافیلتر باقی بماند.

    1. فنجان های از قبل حرارت داده شده

فنجان ها میتوانند در زمان آماده سازی حرارت ببینند. با این وجود، به هنگام شروع مسابقه نباید آبی در فنجانها باشد. همچنین مایع و موادی اضافی نباید روی ماشین اسپرسو حضور داشته باشد، در غیر اینصورت به شرکت کننده در بخش "مدیریت سکو" نمره صفر تعلق خواهد گرفت.

    1. پایان زمان آماده سازی

شرکت کنندگان نباید بیش از حد 15 دقیقه ای که برای آماده سازیشان در نظر گرفته شده است فراتر بروند. محاسبه گر زمان به ترتیب در 10 دقیقه، 5 دقیقه، 3 دقیقه، 1 دقیقه و 30 ثانیه مانده به پایان زمان آماده سازی، زمان باقی مانده را اعلام میکند. به هنگام اتمام زمان 15 دقیقه ای شرکت کننده، محسابه گر زمان به شرکت کننده میگوید که زمان او تمام شده است و باید از سکو فاصله بگیرد. اگر شرکت کننده ای نتواند در 15 دقیقه کار خود را به اتمام برساند با جریمه هایی مواجه میشود.

  1. زمان مسابقه
    1. میکروفون و رئیس تشریفات

شرکت کنندگان درطول انجام فعالیتهای خود نیاز به یک میکروفون بدون سیم دارند، هرچند این میکروفون را فقط میتوانند در زمان آماده سازی استفاده کنند. در دورهای نیمه نهایی و فینال، رئیس تشریفات شرکت کنندگان را به حضار معرفی میکند.

    1. مترجم

هر شرکت کننده میتواند از یک مترجم برای توضیح تجربیات خود استفاده کند. درطول مسابقات، مترجم نباید جملاتی را که بین شرکت کننده و رئیس تشریفات و داوران انجام میپذیرد را تغییر دهد و جملات را به درستی منتقل کند.

    1. شروع زمان مسابقه

رئیس تشریفات از شرکت کننده میپرسد که برای شروع مسابقه خود آماده است یا خیر. قبل از معرفی کردن خود به داوران، شرکت کنندگان باید دکمه شروعی که بر روی ریموت کنترل روی ساعت برایشان تعبیه شده است را بفشارد. محاسبه گر زمان مخصوص از یک کورنومتر به هنگام اعلام شروع توسط شرکت کننده استفاده میکند تا زمان 15 دقیقه ای مسابقه آنها آغاز شود.

محاسبه زمانهای تلف شده یا از دست رفته در طول مسابقه به عهده خو شرکت کننده است اما وی میتواند درصورت نیاز، زمان باقی مانده را بداند. محاسبه گر زمان به ترتیب در 10 دقیقه، 5 دقیقه، 3 دقیقه، 1 دقیقه و 30 ثانیه مانده به پایان زمان آماده سازی، زمان باقی مانده را اعلام میکند. محاسبه گر زمان باید این دقایق را اعلام کند هرچند که صحبت کردن شرکت کننده را مختل کند.
اگر ساعت به هر دلیلی خراب شد، شرکت کنندگان نباید کارهای خود را متوقف کنند. درصورت رخ دادن این اتفاق، محاسبه گر زمان به عنوان زمان رسمی مسابقه شناخته میشود. و به مانند رویه بالا، زمان باقی مانده به شرکت کننده ابلاغ خواهد شد.

    1. معرفی شرکت کنندگان

درشروع زمان مسابقه، شرکت کننده باید خود را به 4 داور سنسوری و سرپرست داوری معرفی کند که درجایگاه خود یعنی پشت میز ارائه مستقرند. داور تکنیکی باید در یک سمت سکو یا پشت آن بایستد و نباید فعالیتهای وی را مختل کند. داوران سایه نیز ممکن است در سکو حضور داشته باشند. داوران سایه نباید شرکت کننده را مختل کنند یا در راه داوران سنسوری باشند، آنها باید پشت جایگاه داوران سنسوری در انتهای میز داوران قرار بگیرند. البته حضور آنها برای نکته برداری از کارهای شرکت کننده است که در نتیجه گیری به داوران سنسوری کمک میکند و حضور آنها الزامی نیست.

    1. نوشیدنی های لازم در زمان سرو

تمامی نوشیدنی ها باید در میز ارائه به داوران سرو شوند. نوشیدنی هایی که روی این میز سرو نشوند در قسمتهای "تعادل طعمی" و "دقت در ترکیب عطر و طعم" نمره صفر (0) خواهند گرفت. شرکت کنندگان باید آب بدون طعم برای هر 4 داور سنسوری تهیه کنند. همچنین میتوانند آب بدون طعم را در ابتدای مسابقه برای داوران سنسوری سرو کنند. لیوانها باید تا حد نیاز پر شوند.

    1. مسئول برگزاری نوشیدنی های سرو شده را خالی میکند

پس از هر دسته از نوشیدنی هایی که برای داوران سرو میشود و توسط داوران ارزیابی میشود، درصورت باقی ماندن نوشیدنی در فنجان یک مسئول برگزاری (رانر) وظیفه تخلیه کردن باقی مانده آنرا از میز ارائه دارد. رانر وظیفه بردن فنجان ها و قاشق های مانده از هر سرویس انجام شده پس از پایان هر ست را دارد. اگر شرکت کننده دستورالعمل خاصی برای رانر مدنظر دارد باید آنرا به خود رانر، سرپرست داوری و مدیریت سکو WBC اعلام کند قبل از اینکه مسابقه وی شروع بشود. اگر این دستورالعملهای به سرپرست داوران و مدیریت سکو WBC اعلام نشود و یا اگر دستورالعمل های خواسته توسط رانر انجام نشود، شرکت کننده میتواند طبق بند 8.2 که در ادامه این مقاله گفته میشود میتواند دستور باز انجام دادن عملیات را بدهد. رانر باید بسیار منطقی در کمک به شرکت کننده حاضر شود و کار او را مختل نکند اما باز این وظیفه شرکت کننده است که سکو خود را بدرستی مدیریت کند.

    1. محیط سکو

شرکت کنندگان فقط میتوانند از محیطی که WBC برای آنها درنظر گرفته استفاده کنند: یعنی میزکار و میز ارائه. دیده شدن هرگونه مبلمان و میز جانبی در کنار وسایل یا محیط مسابقه (به مانند میزهای استند، صندلی، راحتی و غیره) نتیجه ای به جز حذف خودکار از مسابقات نخواهد داشت. شرکت کنندگان مجاز به استفاده از فضای خالی زیر میز کار نیستند، در غیر اینصورت در بخش های "مدیریت سکو/ تمیز کردن محل کار در انتها" نمره صفر (0) دریافت خواهد کرد. برای این قانون تنها یک استثنا وجود دارد و آن هم استفاده از یک ناک باکس ایستاده و سکوهایی ایست که به باریستا کمک میکند که دسترسی کامل به میزکار و میز ارائه داشته باشد.

    1. پایان زمان مسابقه

مسابقه به هنگامی پایان میابد که شرکت کننده دکمه "پایان" بر روی ریموت کنترل سوار شده بر ساعت را بفشارد و واژه "زمان" را به داوران اعلام کند، اگر زودتر از پایان مسابقه به کار خود خاتمه داده است. اگر شرکت کننده ای بخواهد "زمان" را به داورا بگوید و فشردن دکمه "پایان" را بر روی ریموت کنترل فراموش کند، باید با صدایی بلند و واضح این خواسته را بیان کند تا سرپرست داوری و محاسبه گر زمان متوجه درخواست وی بشوند. تنها زمانی که در محاسبه امتیازات دخیل داده میشود، زمانی است که توسط سرپرست داوری یا محاسبه گر زمان رسمی مسابقات ثبت شده باشد.
شرکت کننده میتواند به کار خود در هر زمانی که میخواهد خاتمه بدهد. برای مثال، شرکت کننده میتواند دکمه "پایان" را به هنگام سرو آخرین نوشیدنی خود و قرار دادن آن بر روی میز ارائه بفشارد و یا اینکه برای تمیز کردن سکو خود بپردازد.
شرکت کنندگان زمانی به اندازه 15 دقیقه و بدون جریمه برای اجرای فعالیت های خود در زمان مسابقه وقت دارند. هیچگونه جریمه یا پاداشی برای تمام کردن کار خود در زیر 15 دقیقه برای شرکت کننده وجود ندارد.

    1. جریمه های زمانی
  1. اگر شرکت کننده کار خود را در زمان 15 دقیقه ای آماده سازی یا ارائه به پایان نبرده باشد، میتواند کار خود را تا انتهای آماده سازی یا ارائه ادامه بدهد.
  2. به ازای هر ثانیه اضافه بر وقت 15 دقیقه ای مسابقه، 1 امتیاز از شرکت کننده کسر میشود. (حداکثر آن 60 امتیاز است)
  3. اگر شرکت کننده آماده سازی یا ارائه اش بیش از 16 دقیقه طول بکشد از مسابقات حذف خواهد شد.
    1. مربی گری

امکان دادن دستورالعمل ها یا مربی گری برای شرکت کننده در طول زمان مسابقه وجود نخواهد داشت، و در صورت مشاهده شرکت کننده حذف خواهد شد. WBC حامی تشویق کردن حامیان و مشتاقان و طرفداران شرکت کننده به شرط عدم دخالت در مسابقه وی است.
نکته: مربیان، حامیان، دوستان و خانواده افراد نباید در سکو حضور داشته باشند به هنگامی که مسابقه درحال برگزاری است، درغیر اینصورت بسته به صلاحدید سرپرست داوری شرکت کننده میتواند حذف بشود.

  1. ایرادات و مشکلات تکنیکی
  1. یک شرکت کننده میتواند با اعلام "وقت استراحت تکنیکی" برای به مشکل خوردن با هر کدام از وسایل تهیه شده توسط WBC مسابقه خود را متوقف کند:

I ماشین اسپرسو (شامل قدرت، فشار بخار، بد کار کردن سیستم کنترل، کمبود آب یا زیاد بودن آن در دستگاه)

II گرایندر

III هرگونه لوازم الکتریکی اضافی (از زمان مسابقه کسر خواهد شد)

IV لوازم صوتی و تصویری (مانند میکروفون شرکت کننده یا موسیقی درحال پخش)

در صورت رخ دادن مشکل در هرکدام از زمینه های بالا، مدیریت سکو زمان (در زمان آماده سازی) و سرپرست داوران (در زمان مسابقه) زمان را نگه میدارد. محاسبه گر زمان نکاتی را از "وقت استراحت تکنیکی" برداشت میکند و این وظیفه شرکت کننده است که محاسبه گر زمان را بابت متوقف کردن زمان آگاه کند.

  1. اگر مدیریت سکو یا سرپرست داوران قبول کنند که مشکل فنی یا تکنیکی بوجود آمده قابل حل شدن است، زمان مناسب برای حل آن اختصاص میدهند. به هنگامی که تکنسین یا متخصص مشکل را حل کرد، زمان شرکت کننده ادامه پیدا میکند
  2. اگر مشکل تکنیکی بوجود آمده در یک بازه زمانی قابل حل نباشد، مدیریت سکو یا سرپرست داوران تصمیم میگیرند که مسابقه را ادامه دهند یا آنرا تا زمان حل مشکل ادامه دهند و سپس ادامه دهند.
  3. اگر شرکت کننده ای مجبور به پایان دادن مسابقه خود به خاطر اشکالات تکنیکی شد، مدیریت سکو یا سرپرست داوران زمانی جدید برای شرکت کننده و برای اجرای دوباره مسابقه درنظر خواهند گرفت.
  4. اگر ثابت شود که مشکل تکنیکی بوجود آمده در ادوات WBC تقصیر خود باریستا یا یکی از وسایل شخصی وی است، ممکن است سرپرست داوران زمان اضافی برای حل آن ایراد را به شرکت کننده ندهد و یا درانتها زمانی به زمان مسابقه وی اضافه نکند.
  5. هیچ زمان اضافی برای استفاده نادرست از ادوات مسابقه به شرکت کننده تعلق نخواهد گرفت؛ بنابراین مسئولیت استفاده درست از تمام لوازم ارائه شده توسط WBC بر عهده خود شرکت کننده است.
  6. وقت استراحت تکنیکی برای عدم ثبات و تغییر دادن هد گروپ ماشین اسپرسو ها فقط درطول زمان آماده سازی امکان پذیر است.
    1. انسداد در مسابقه
  1. اگر یکی از داوطلبان، داوران، حضار یا عکاسان مانع یا سبب تاخیر شرکت کننده بشوند، به شرکت کننده زمان اضافی بسته به صلاح دید سرپرست داروان تعلق خواهد گرفت.
  2. اگر میز ارائه به داوران در زمانی معقول پس از هر سرویس تمیز نشود، به خاطر تاخیر به شرکت کننده زمانی تعلق خواهد گرفت، البته بسته به صلاح دید داور.
    1. لوازم فراموش شده
  1. اگر شرکت کننده ای فراموش کند که یکی از لوازم خود را در زمان آماده سازی همراه خود بیاورد، میتواند از سکو خارج شود و آن وسیله را بیاورد، با این وجود زمان متوقف نخواهد شد.
  2. اگر شرکت کننده ای فراموش کند که یکی از لوازم خود را طول زمان مسابقه همراه خود بیاورد،  باید به سرپرست داوران اعلام کند تا او اجازه خروج وی از سکو را بدهد، با این وجود زمان مسابقه متوقف نخواهد شد.
  3. چیزی توسط رانر، حامیان، اعضای تیم یا حضار نباید به دست شرکت کننده برسد در غیر اینصورت شخص توسط سرپرست داوران از مسابقات حذف خواهد شد.

  1. زمان تمیز کردن

به هنگامی که یک شرکت کننده فعالیت های خود را در زمان مسابقه به پایان برد، باید شروع به تمیز کردن سکو خود بکند. یک رانر برای شرکت کننده سبد حمل وسایل را به سکو بازمیگرداند تا وسایل خود را در آن قرار دهد. اگر شرکت کننده ای با خود وسایل برقی به روی سکو آورده باشد، رانر میتواند به وی در تخلیه آنها از سکو مسابقه کمک کند. داوران زمان تمیز کردن سکو را ارزیابی نمیکنند.

  1. پس از مسابقه
    1. امتیاز دهی
      1. امتیاز دهی رسمی WBC

امتیاز دهندگان رسمی WBC مسئول وارد کردن امتیازات و نگهداری از آنها هستند.

      1. نمره نهایی شرکت کننده

در دور اول، در ابتدا نمرات تکنیک و سنسوری شرکت کننده محاسبه خواهد شد و سپس هرگونه جریمه زمانی از آن کسر خواهد شد. نکته بسیار مهم این است که سرپرست داوران در دور اول چیزی به برگه امتیاز دهی وارد نمیکند. در دورهای نیمه نهایی و فینال، نمرات تکنیک و سنسوری شرکت کننده محاسبه خواهد شد، سپس نمرات مدیریت سکو و تمیز کردن میزکار و در پایان نمره سرپرست داوران اضافه خواهد شد، و پس از این مراحل جریمه زمانی آن کسر خواهد شد.

      1. امتیازهای مساوی

اگر دو یا چند شرکت کننده نمرات مساوی کسب کنند، امتیاز دهندگان نمرات سنسوری شرکت کننده را در بخش اسپرسو مدنظر قرار خواهند داد. شرکت کننده ای که نمره بالاتری در سنسوری دسته اسپرسو داشته باشد، برنده است و بالاتر از شرکت کننده دیگر یا هر شرکت کننده ای که امتیازات مساوی با وی دارد قرار خواهد گرفت.
اگر شرکت کنندگان امتیازات مساوی در سنسوری اسپرسو نیز گرفته باشند، حال امتیازات سنسوری دسته نوشیدنی های شیردار ملاحظه خواهد شد.
اگر امتیازات سنسوری دسته های اسپرسو و نوشیدنی شیردار نیز برابر بود، شرکت کننده ای که "نظر کلی" مساعدتری داشته باشد (با نگاه کلی به امتیازات سنسوری) در جایگاه بالاتر قرار خواهد گرفت.

    1. کسب اطلاعات و پاسخ به پرسشها

پس از جشن های برگزار شده در پایان هر دور، شرکت کننده میتواند برگه کارنامه خود را به همراه داوران در محیط مسابقه و مطابق برنامه و زمان اعلام شده نگاه کند. شرکت کنندگان همچنین میتوانند نمرات خود را در ایونتهای WCE نگه دارند.
نکته: ممکن است امتیازات شما در مسابقات
WBC در دسترس عموم قرار بگیرد و منتشر بشود.

  1. اعتراضات و درخواست های شرکت کنندگان
    1. مشکلات مربوط به شرکت کنندگان
      1. اعتراضات

اگر شرکت کننده ای مشکل یا اعتراضی در طول مسابقات WBC داشته باشد، باید با کمیته برگزاری WBC تماس برقرار کند. کمیته برگزاری معین میکند که مشکل بوجود آمده باید در محل مسابقه یا از طریق درخواستی کتبی حل بشود.

اگر کمیته برگزارکننده WBC تصمیم بگیرد که مشکل میتواند در محیط مسابقه حل بشود، وی با مسئولین مربوط برای بازنگری و ارائه دوباره نمرات به صورت عادلانه ارتباط میگیرد. درمورد اعتراض و مشکل شرکت کننده بحث خواهد شد و سپس تصمیمی توسط هم کمیته برگزاری WBC و هم کمیته مسابقات WCE اتخاذ خواهد شد، سپس کمیته برگزاری WBC شرکت کننده را از نتیجه آگاه میکند.

      1. درخواست ها

اگر شرکت کننده ای شکایتی از چیزی داشته باشد که نتوان آنرا در محل مسابقه حل نمود، مدیریت رویدادWBC از شرکت کننده میخواهد تا یک فرم کتبی و رسمی برای کمیته مسابقات WCE بنویسد. تمام تصمیمات اتخاذ شده توسط کمیته مسابقات WCE نهایی اند و هیچ تغییری در آن داده نمیشود.
نامه کتبی باید شامل موارد زیر باشد:

  1. نام شرکت کننده
  2. تاریخ
  3. یک جمله کاملا واضح به عنوان موضوع از شکایت وی
  4. ارجاع به تاریخ و زمان رخ داده
  5. نظرات و پیشنهادات و ذکر کلی مشکلات
  6. افراد دخیل در آن
  7. راه برقراری ارتباط با شرکت کننده (مانند شماره تلفن یا ایمیل)

به هرگونه درخواست نوشته شده که فاقد هرکدام از موارد بالا باشد، هیچگونه توجهی نخواهد شد. شرکت کنندگان باید تا 24 ساعت پس از اتفاق رخ داده برایشان از طریق @worldcoffeeevents.org شکابت خود را درمیان بگذارند تا در زمانی مناسب به آنها رسیدگی بشود.

      1. درخواست های مطالعه شده توسط هیئت مشاوران WCE

هیئت مشاوران WCE شکایات و درخواستهای کتبی را تا نهایتا 30 روز پس از ارسال آن مطالعه میکنند و برای تصمیم اتخاذ شده نهایی از طریق ایمیل با شرکت کننده ارتباط میگیرند.

    1. مشکلات مربوط به داوران در مطالعه برگه های امتیاز دهی
      1. اعتراضات

اگر شرکت کننده ای مشکلی با نمرات داده شده توسط یک داور یا تمام داوران دارد، میتواند با سرپرست داوری آن تیم در طول ادای اعتراضات خود ملافات کند. سرپرست داوران یا یکی از افراد کمیته مسابقات WCE  درمورد اعتراض وی در محل مسابقه نسبت به شخصی که داور وی بوده است  در کنار یکی از افراد کمیته مسابقات WCE، اعتراض خود را اعلام کند. آنها در محل مسابقه تصمیم گیری میکنند و کمیته مسابقات WCE شرکت کننده را از نتیجه آگاه میکند.

      1. درخواست ها

اگر شرکت کننده ای با تصمیم اتخاذ شده موافق نباشد، میتواند درخواستی کتبی برای کمیته مسابقات WCE ارسال کند. تمام تصمیمات اتخاذ شده توسط کمیته مسابقات WCE نهایی اند و هیچ تغییری در آن داده نمیشود.
نامه کتبی باید شامل موارد زیر باشد:

  1. نام شرکت کننده
  2. تاریخ
  3. یک جمله کاملا واضح به عنوان موضوع از شکایت وی
  4. ارجاع به تاریخ و زمان رخ داده
  5. نظرات و پیشنهادات و ذکر کلی مشکلات
  6. افراد دخیل در آن
  7. راه برقراری ارتباط با شرکت کننده (مانند شماره تلفن یا ایمیل)

به هرگونه درخواست نوشته شده که فاقد هرکدام از موارد بالا باشد، هیچگونه توجهی نخواهد شد. شرکت کنندگان باید تا 24 ساعت پس از اتفاق رخ داده برایشان از طریق @worldcoffeeevents.org شکابت خود را درمیان بگذارند تا در زمانی مناسب به آنها رسیدگی بشود.

      1. درخواست های مطالعه شده توسط کمیته مسابقات WCE

کمیته مسابقات WCE شکایات و درخواستهای کتبی را تا نهایتا 30 روز پس از ارسال آن مطالعه میکنند و برای تصمیم اتخاذ شده نهایی از طریق ایمیل با شرکت کننده ارتباط میگیرند.

  1. معیارهای ارزیابی
    1. داوران در مسابقات جهانی باریستا به دنبال چه چیزی هستند

داوران به دنبال کسی هستند که:

  1. در تکنیک، استفاده از ابزار آلات، برقرای ارتباط و سرویس دهی خبره باشد؛ و نسبت به باریستا بودن خود علاقه و عشق داشته باشد.
  2. فهم گسترده ای در زمینه قهوه و بیش از 12 نوشیدنی سرو شده در مسابقات داشته باشد.
  3. نوشیدنی های با کیفیت بسیار بالا آماده کند و ارائه بدهد.
  4. به مانند یک الگو و الهام بخش برای افراد دیگر باشد.
    1. مکان مسابقه

یک داور تکنیکی در دور اول مسابقات WBC حضور دارد، و هیچ داور تکنیکی در دورهای نیمه نهایی و فینال حضور ندارد. داور تکنیکی مکان مسابقه را برای تمیزی در شروع و پایان زمان آماده سازی و زمان مسابقه ارزیابی میکند. در صورت عدم حضور داور تکنیکی، سرپرست داوران این وظیفه را برعهده دارد. برای مسابقات در سطح ملی، حضور 2 داور تکنیکی الزامی است.

    1. ارزیابی طعم

امتیازهایی جداگانه ای در هر بخش برای نوشیدنی های سرو شده شرکت کنندگان درنظر گرفته میشود. البته توجهاتی نیز به مواد خام و استایل نوشیدنی سرو شده نیز میشود. شرکت کنندگان باید یک هارمونی کاملا متعادل و بالانس بین شیرینی، تلخی و اسیدیته به دست آورند. بهتر است که شرکت کنندگان به داوران توضیح بدهند که چرا این نوع قهوه، این نوع پروفایل رست، این نوع ساختار اسپرسو، المان های واضح در طعم و مواد استفاده شده در نوشیدنی سیگنچر را برای مسابقات انتخاب کرده اند و اینکه فلسفه پشت نوشیدنی های سرو شده توسط آنها چیست.

    1. ارائه نوشیدنی ها

امتیازاتی بر اساس زیبایی های ظاهری نوشیدنی مانند فنجانها، لیوانها و لوازم استفاده شده تعلق خواهد گرفت، المانهایی مانند تمیزی فنجان ها، ثبات در روش درست کردن نوشیدنی، خلاقیت و سبک ارائه دادن.

    1. مهارت های تکنیکی

امتیازهایی برای مهارتهای تکنیکی و دانش شرکت کننده نسبت به ماشین اسپرسو و گرایندر تعلق خواهد گرفت.

    1. نظر نهایی داوران

امتیازهایی بر اساس تجربه و شناخت داوران از مهارت های شرکت کننده، طعم نوشیدنی ها و سبک ارائه وی داده خواهد شد.

  1. روند ارزیابی تکنیکی

یک داور تکنیکی در دور اول مسابقات WBC حضور دارد، و هیچ داور تکنیکی در دورهای نیمه نهایی و فینال حضور ندارد. داور تکنیکی مکان مسابقه را برای تمیزی در شروع و پایان زمان آماده سازی و زمان مسابقه ارزیابی میکند. در صورت عدم حضور داور تکنیکی، سرپرست داوران این وظیفه را برعهده دارد. برای مسابقات در سطح ملی، حضور 2 داور تکنیکی الزامی است.

    1. مقیاس های ارزیابی

این مقیاس های برای داوران سنسوری و تکنیکی یکسان است. یا به صورت نمره منفی/مثبت یا به صورت امتیازدهی از 0 تا 6:

منفی = 0              مثبت = 1

شرکت کننده برای مثبت امتیاز 1 و برای منفی امتیاز 0 را دریافت میکند.


غیر قابل قبول = 0     قابل قبول = 1     معمولی = 2     خوب = 3     خیلی خوب = 4
عالی = 5     فوق العاده = 6

برخی از نمرات ارزیابی در برگه، به صورت امتیاز دهی از 0 تا 6 هستند، در این معیار 0 پایینترین نمره و 6 بالاترین نمره است. درصورت نیاز میتوان از امتیازهای اعشاری از 1 تا 6 مانند 2.5 استفاده کرد. (نمره 0.5 وجود ندارد) پایینترین ارزش در بین نمرات 1 است. نمره صفر(0) نیز زمانی به شرکت کننده داده خواهد شد که فعالینهای وی مخالف با معیارهای خواسته شده از وی باشد.

    1. برگه امتیازدهی تکنیکی قسمت اول (به جداول صفحه 18 رجوع بشود)
      1. تمیز کردن میز کار در ابتدا و انتها هر بخش
  1. تمیزی و نظم و سامان قسمت کار شرکت کننده (میزکار، میز آماده سازی و روی دستگاه) از 1 تا 6 نمره دهی خواهد شد. اگر محل کار وی بسیار نامنظم و بهم ریخته باشد به وی نمره 1 تعلق میگیرد.
  2. ارزیابی کمی و کیفی میز کار توسط شرکت کننده
  3. آماده سازی بیش از حد باید مشخص باشد. (مانند شیر هایی که در پیچرهای دیگر ریخته شده اند)
  4. حداقل 3 پارچه تمیز باید در زمان انجام فعالیتهای شرکت کننده وجود داشته باشد. این پارچه باید کاملا تمیز و برای هدف خاصی باشد (یکی برای شیر استیم، یکی برای خشک و تمیز کردن بسکت پرتافیلتر، و یکی برای تمیز کردن بار. اگر پیشبند برای هریک از موارد گفته شده در پیشبند باریستا باشد بلامانع است).
  5. اگر آبی در فنجانهای روی دستگاه اسپرسو حضور داشته باشد، در هر زمانی، شرکت کننده در بخشهای "مدیریت سکو/تمیز کردن سکو در پایان کار" نمره صفر (0) میگیرد.
  6. شرکت کنندگان میتوانند در پرتافیلتر خود تفاله های قهوه استفاده شده را در آغاز مسابقه داشته باشند. این بند مخالف بخش "تمیز کردن سکو در پایان کار/تمیزی پارچه ها" نیست.
    1. مهارتهای تکنیکی دسته اسپرسو قسمت دوم

نکته: باید یادآور شد که مهارتهای تکنیکی برای هر 3 نوشیدنی یکی است و در هر سه قسمت پیش رو یکسان است.

"ارزیابی اسپرسو"

برای مهارت های جاری شدن آب از هد گروپ، خشک و تمیز کردن بسکت پرتافیلتر قبل ریختن قهوه، تمیزی پرتافیلتر قبل از جاگذاری، جاگذاری و عصاره گیری آنی و رعایت بازه زمانی حداقل 3 ثانیه ای برای عصاره گیری : نمرات منفی و مثبت

برای مهارت های میزان هدر رفت در آسیاب و دوز قهوه قابل قبول و تمپ و دوز با ثبات : نمرات از 0 تا 6

همچنین برای هر شات فضایی برای زمان و نمره دهی و هدر رفت قهوه (به گرم) قرار دارد.

      1. جاری شدن آب از هد گروپ

جاری شدن آب از هد گروپ باید پس از باز کردن پرتافیلتر و قبل از عصاره گیری بعدی انجام بشود. اگر این اتفاق به درستی رخ بدهد داور نمره مثبت میدهد.

      1. خشک و تمیز کردن بسکت پرتافیلتر قبل ریختن قهوه

اگر بسکت پرتافیلتر کاملا خشک و تمیز باشد، داور نمره مثبت به شرکت کننده میدهد.

      1. میزان هدررفت در آسیاب و دوز قهوه قابل قبول

تفاله یا هدررفت قهوه، میزان قهوه آسیاب شده ای است که در طول مسابقه ممکن است در گرایندر یا پرتافیلتر، ناک باکس، بر روی کانتر، یا در سطل آشغال یا حتی روی سطح زمین سکو موجود باشد. هدررفت قهوه درطول پروسه آماده سازی نوشیدنی هایی که برای داوران سرو میشود در ارزیابی میزان هدررفت کلی شرکت کننده محاسبه نمیشود. هدررفت زیر 5 گرم یا استفاده نکردن از قهوه به همین میزان در هردسته از نوشیدنی های مسابقات برای شرکت کننده قابل قبول است. برای کسب نمره کامل در این بخش هدرفت قهوه شما نباید بیش از 1 گرم باشد در هر دسته از نوشیدنی ها باشد. هدر دادن بیش از 5 گرم قهوه در هرکدام از دسته ها غیر قابل قبول است و به شرکت کننده در این بخش نمره صفر (0) تعلق خواهد گرفت. میزان قهوه استفاده شده برای درست کردن نوشیدنی ها جزو هدررفت محسوب نمیشود و شرکت کننده باید قهوه خود را درطول 15 دقیقه زمان مسابقه خود آسیاب کند.

      1. تمپ و دوز قهوه با ثبات

شرکت کننده برای میزان قهوه ای که استفاده میکند و همچنین نوع تمپ کردن ثبات داشته باشد و همه آنهارا به یک نحو یکسان انجام دهد. شرکت کننده باید به طور مساوی قهوه را آسیاب کند، که باعث شود همان میزان فشار برای تمپ کردن استفاده کند. درصورت تفاوت در نوع فرهنگ و آموزش، در مسابقات لحاظ خواهد شد.

      1. تمیزی پرتافیلتر قبل از جاگذاری

بسکت های پرتافیلتر و شاورهای آن باید قبل از جایگذاری در هدگروپ کاملا تمیز باشندو درصورت رعایت این نکته، به شرکت کننده نمره مثبت این بخش تعلق میگیرد.

      1. جاگذاری پرتافیلتر و عصاره گیری آنی

شرکت کننده باید عصاره گیری را آنی پس از جاگذاری پرتافیلتر در هدگروپ بدون هیچ تاخیری انجام بدهد. درصورت رعایت این نکته، به شرکت کننده نمره مثبت این بخش تعلق خواهد گرفت.

      1. رعایت بازه زمانی حداقل 3 ثانیه ای برای عصاره گیری

داوران زمان تمام عصاره گیری هارا انجام میدهند که آیا پس از بازه زمانی حداقلی 3 ثانیه ای از عصاره گیری قبلی انجام میشود یا خیر. درصورت رعایت این نکته، به شرکت کننده نمره مثبت این بخش تعلق خواهد گرفت. زمان عصاره گیری از هنگامی که شرکت کننده چرخه عصاره گیری را به راه می اندازد شروع خواهد شد. زمان ریختن عصاره در شات ها در این بازه زمانی محاسبه نخواهد شد.

    1. مهارتهای تکنیکی دسته نوشیدنی های شیر دار قسمت سوم(جداول صفحه 19)

نکته: 7 مهارت اول همان مهارت هایی است که در دسته اسپرسو نیز گفته شد.
"ارزیابی نوشیدنی های شیردار"

الف) مهارت های تکنیکی: برای مهارت های جاری شدن آب از هد گروپ، خشک و تمیز کردن بسکت پرتافیلتر قبل ریختن قهوه، تمیزی پرتافیلتر قبل از جاگذاری، جاگذاری و عصاره گیری آنی و رعایت بازه زمانی حداقل 3 ثانیه ای برای عصاره گیری : نمرات منفی و مثبت

برای مهارت های میزان هدر رفت در آسیاب و دوز قهوه قابل قبول و تمپ و دوز با ثبات : نمرات از 0 تا 6

همچنین برای هر شات فضایی برای زمان و نمره دهی و هدر رفت قهوه (به گرم) قرار دارد.

ب) شیر: تخلیه و تمیز کردن پیچر در ابتدای کار، چک کردن و تمیز کردن شیر استیم قبل از استفاده، تمیز کردن شیر استیم پس از استفاده، سرجا قرار دادن شیر استیم قبل و بعد از کار، میزان هدررفت قابل قبول شیر : نمرات منفی و مثبت

همچنین برای میزان شیر استفاده شده جایی خالی بر حسب اونس/ میلی گرم قرار دارد.

      1. تخلیه و تمیز کردن پیچر در ابتدای کار

شرکت کننده باید شیر سرد و تازه را داخل پیچر تمیز بریزد، این اتفاق نباید در زمان آماده سازی رخ بدهد بلکه باید در زمان مسابقه شرکت کننده اتفاق بیفتد. پیچر باید هم از درون و هم در بیرون تمیز باشد.

      1. چک کردن و تمیز کردن شیر استیم قبل از استفاده

شرکت کننده قبل از استفاده از شیر استیم باید آنرا چک کند و آنرا تمیز کند.

      1. تمیز کردن شیر استیم پس از استفاده

شیر استیم باید توسط دستمال اختصاص داده شده پس از استفاده تمیز شود.

      1. سرجا قرار دادن شیر استیم بعد از کار

شرکت کننده باید شیر استیم را به جای خود برگرداند و آنرا تمیز کند.

      1. میزان هدررفت قابل قبول شیر

پیچر باید بعد از آماده کردن نوشیدنی شیر دار، میزان قابل قبولی هدر رفت شیر داشته باشد، کمتر از 90 میلی لیتر/3 اونس در مجموع.

    1. مهارتهای تکنیکی دسته نوشیدنی سیگنچر قسمت چهارم (جدول صفحه 20)
      نکته: مهارتهای تکنیکی اسپرسو همان است که گفته شد.
    2. "ارزیابی نوشیدنی سیگنچر"
  1. مدیریت سکو و تمیز کردن محل کار پس از پایان: نمرات 0 تا 6
  2. تمیز کردن شاورهای پرتافیلتر و عدم قراردادن آنها به روی محل دوز گیری، بهداشت کامل درطول ارائه، استفاده صحیح از پارچه ها: نمرات منفی و مثبت
      1. مدیریت سکو و تمیز کردن محل کار پس از پایان
  1. یک داور تکنیکی روان بودن کار باریستا (بدون توقف بودن) و استفاده از ابزار و تجهیزات را بررسی میکند. درصورت عدم حضور داور تکنیکی، این سرپرست داوران یا مدیریت سکو است که این وظیفه را در طول مسابقه به عهده دارد.
  2. شرکت کننده باید دانشی از استفاده صحیح و نحوه عملکرد ماشین اسپرسو نشان دهد.
  3. شرکت کننده باید دانشی از استفاده صحیح و نحوه عملکرد گرایندر از خود نشان دهد، که شامل مدیریت قهوه خود در ریختن درون هوپر و استفاده به اندازه آن است.
  4. شرکت کننده باید تلاش کند که بازه زمانی حداقل 3 ثانیه ای بین هر عصاره گیری را رعایت کند و هر شات او بین 25 تا 35 میلی لیتر حجم داشته باشد.
  5. داور تکنیکی روان بودن کار شرکت کننده را درطول ارائه ارزیابی میکند که شامل مواردی مانند نظم و ساماندهی به ابزارآلات، تجهیزات و فنجان ها؛ حرکات شرکت کننده بر روی سکوی مسابقه؛ تمیزی و صیانت از سکوی داده شده (مانند وسایل، کانتر ها، دستمال ها و پیچرها)؛ مدیریت قهوه و موادی که استفاده میکند (مانند شیر، مواد لازم برای نوشیدنی سیگنچر) است. درصورت عدم حضور داور تکنیکی، این سرپرست داوران یا مدیریت سکو است که این وظیفه را در طول مسابقه به عهده دارد.
  6. مایعات و موادی که شرکت کننده قرار است درطول مسابقه از آنها استفاده کند نباید بر روی ماشین اسپرسو قرار گیرند، درغیر این صورت نمره صفر (0) به شرکت کننده در این بخش تعلق خواهد گرفت.
  7. تمیزی محل کار شرکت کننده ارزیابی میشود. اگر جایی لکه ای باشد یا کثیف باشد، شرکت کننده باید تا پایان زمان مسابقه خود آن نقطه را تمیز کند. تمیز کردن در حین کار امتیاز شرکت کننده را افزایش میدهد، البته میتواند این کار را نیز درپایان زمان مسابقه خود انجام دهد. تمامی تجهیزات و دستگاه ها و وسایل استفاده شده مانند تمپر، پیچر، فنجان، سینی و غیره در ارزیابی تمیزی ماشین اسپرسو و میز کار دخیل داده خواهند شد. تفاله های قهوه استفاده شده میتوانند در پایان زمان مسابقه در پرتافیلتر باقی بمانند چون امتیازی مربوط به آنها نیست.
      1. تمیز کردن شاورهای پرتافیلتر و عدم قراردادن آنها به روی محل دوز گیری
  1. شرکت کننده باید آب و عصاره قهوه مانده در شاورهای پرتافیلتر را تمیز کند، با استفاده از دستمال یا تمیز کردن آن با انگشت ها یا هرگونه روش برای تخلیه آن قابل قبول است.
  2. درطول هموار سازی و دوز گیری، شرکت کننده نباید پرتافیلتر را مستقیم بر روی محل دوز گیری قرار دهد چون ممکن است آب قهوه را خراب کند.
  3. اگر شرکت کننده ای پرتافیلتر را قبل از هر عصاره گیری تمیز کند و آنرا مستقیم بر روی محل دوز گیری قرار ندهد، نمره مثبت میگیرد.
      1. بهداشت کلی در طول ارائه

داوران نمره ای را برای روند رعایت بهداشت شرکت کننده در طول مسابقه لحاظ خواهد کرد. درصورت رعایت این نکته، به شرکت کننده نمره مثبت تعلق خواهد گرفت. موارد غیر قابل قبول توسط داوران به شرح زیر است:

  1. دست زدن به صورت و دهان و غیره و سپس استفاده از دستها برای آماده سازی نوشیدنی
  2. دست زدن به زمین و استفاده از دستها برای آماده سازی نوشیدنی
      1. استفاده صحیح از پارچه ها

داوران نمره ای را برای استفاده صحیح و رعایت بهداشت پارچه ها لحاظ خواهند کرد. شرکت کننده باید از 3 پارچه جدا برای شیر استیم، بسکت پرتافیلتر و تمیزکردن محل کار خود استفاده کند. موارد غیر قابل قبول توسط داوران به شرح زیر است:

  1. عدم استفاده از یک دستمال به خصوص برای تمیز کردن شیر استیم (یا استفاده از آن دستمال برای مصارف دیگر)
  2. مالیدن پارچه به صورت و دهان و عدم رعایت هرگونه نکته بهداشتی
  3. استفاده از یک دستمال یا پارچه پس از آنکه بر روی زمین افتاده باشد.

  1. روند ارزیابی سنسوری

هر شرکت کننده توسط 4 داور سنسوری مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. در ادامه نحوه امتیاز دهی گفته خواهد شد.

    1. مقیاس های ارزیابی
      این مقیاس های برای داوران سنسوری و تکنیکی یکسان است. یا به صورت نمره منفی/مثبت یا به صورت امتیازدهی از 0 تا 6:
      منفی = 0              مثبت = 1
      شرکت کننده برای مثبت امتیاز 1 و برای منفی امتیاز 0 را دریافت میکند.
      غیر قابل قبول = 0     قابل قبول = 1     معمولی = 2     خوب = 3     خیلی خوب = 4
      عالی = 5     فوق العاده = 6
      برخی از نمرات ارزیابی در برگه، به صورت امتیاز دهی از 0 تا 6 هستند، در این معیار 0 پایینترین نمره و 6 بالاترین نمره است. درصورت نیاز میتوان از امتیازهای اعشاری از 1 تا 6 مانند 2.5 استفاده کرد. (نمره 0.5 وجود ندارد) پایینترین ارزش در بین نمرات 1 است. نمره صفر(0) نیز زمانی به شرکت کننده داده خواهد شد که فعالینهای وی مخالف با معیارهای خواسته شده از وی باشد.
    2. ارزیابی اسپرسو قسمت اول

اسپرسو توسط روندی که در ادامه گفته میشود توسط داوران سنسوری ارزیابی خواهد شد. داوران سنسوری تمام مراحل را قبل از دادن امتیازات لحاظ خواهند کرد.
داوران سنسوری اسپرسو را سه بار با قاشق به دو سمت فنجان هدایت میکنند تا تمام عطر و طعم های نوشیدنی با یکدیگر ترکیب شود، سپس آنی آنرا میچشند. داوران سنسوری حداقل 2 بار از اسپرسو مینوشند تا آن را کاملا مورد ارزیابی قرار دهند. داوران اسپرسو را با قاشق مزه کنند.
شرکت کنندگان باید یک روند برای اینکه داوران بدانند چگونه نوشیدنی آنهارا ارزیابی کنند مشخص کنند. تا زمانی که این دستورالعمل ها منطقی و معقول باشد و با قوانین تناقض نداشته باشد، داوران باید تمام دستورالعمل های گفته شده توسط شرکت کننده را اجرا کنند.
"ارزیابی اسپرسو"(جدول صفحه 21)

برای کرما و استفاده ظرف صحیح برای اسپرسو:نمرات منفی و مثبت

برای تعادل طعمی (کم، متوسط و زیاد برای هر سه طعم شیرینی، تلخی و اسیدیته)، واضح بودن عطر و طعم و لامسه (کم، متوسط و زیاد برای هر سه معیار وزن، بافت و نتیجه حاصل): نمرات 0 تا 6

      1. کرما

داوران ظاهر کرما موجود در فنجان را بررسی میکنند. برای کرمایی که در فنجان در تمام سطح اسپرسو کشیده شود و حفره نداشته باشد، نمره مثبت درنظر میگیرند.

      1. تعادل طعمی

داوران این بخش را بسته به این که ترکیبات اسپرسو یعنی تلخی، شیرینی و اسیدیته چه طعمی دارند و چگونه کنار یکدیگر نشسته اند را ارزیابی میکنند. نمرات در برگه بسته به نظر داوران درمورد قدرت نوشیدنی است، قدرت یکسان هر سه گاهی به معنای بالانس بودن نوشیدنی نیست.

      1. وضوح عطر و طعم

داوران به عطر و طعمهای آزاد شده و توضیح داده شده توسط شرکت کننده توجه میکنند و آنرا با نتیجه عملی در نوشیدنی سرو شده مقایسه میکنند. پروفایل عطر و طعم نوشیدنی باید معیارهای قهوه اسپشیالیتی را رعایت کند. هر عطر و طعمی که توسط شرکت کننده توضیح داده شود در امتیاز دهی تحت بررسی قرار خواهد گرفت. این مقیاس برای این است که به چه میزان توضیحات راجع به عطر و طعم و نتیجه حاصل دقیق است. البته درصورت عدم ارائه عطر و طعمهای آزاد شده با داوران سنسوری، به شرکت کننده در این بخش نمره صفر تعلق میگیرد.

      1. لامسه

داوران به ویژگی های قابل لمس بودنی که توسط شرکت کننده توضیح داده میشود توجه میکنند و آنرا با نتیحه عملی در نوشیدنی سرو شده مقایسه میکنند. اسپرسو باید بافتی داشته باشد که با آماده سازی، نحوه عصاره گیری و دانه های استفاده شده مطابقت داشته باشد. شرکت کننده براساس اینکه چقدر دقیق این مثیاس هارا برای داورها شرح داده ارزیابی خواهد شد و اگر این توضیحات در اختیار داوران قرار نگیرد، باید اسپرسو ارائه شده بافتی مناسب، وزنی معقول و پایانی نرم داشته باشد(آندر یا اوور بودن قهوه).

      1. استفاده ظرف صحیح برای اسپرسو

اسپرسو باید در فنجانهای مناسب سرو بشود تا بتوان با نوشیدن آن، اسپرسو را ارزیابی کرد. این ظرف باید بین 60 تا 90 میلی لیتر حجم داشته باشد تا داوران بتوانند بدون هیچ مزاحمتی نوشیدنی را بچشند و آنرا ارزیابی کنند؛ البته ظرف نباید آنقدر داغ باشد که نتوان آنرا با دست گرفت. اگر هر یک از این معیارها رعایت نشود، به شرکت کننده در این بخش نمره منفی تعلق خواهد گرفت.

    1. ارزیابی نوشیدنی های شیر دار قسمت دوم

نوشیدنی های شیر دار توسط روندی که در ادامه گفته میشود توسط داوران سنسوری ارزیابی خواهد شد. داوران سنسوری تمام مراحل را قبل از دادن امتیازات لحاظ خواهند کرد.

داوران در ابتدا ظاهر نوشیدنی شیردار را بررسی میکنند. سپس یک داوران سنسوری از لبه فنجان نوشیدنی را میچشند. پس از بار اول، نوشیدنی شیر دار را یک بار دیگر از لبه دیگری از کاپ مینوشند.
شرکت کنندگان باید یک روند برای اینکه داوران بدانند چگونه نوشیدنی آنهارا ارزیابی کنند مشخص کنند. تا زمانی که این دستورالعمل ها منطقی و معقول باشد و با قوانین تناقض نداشته باشد، داوران باید تمام دستورالعمل های گفته شده توسط شرکت کننده را اجرا کنند.
"ارزیابی نوشیدنی شیر دار"(جدول صفحه 22)

برای استفاده ظرف صحیح: نمرات منفی و مثبت
برای تعال طعمی و وضوح در عطر و طعم: نمرات 0 تا 6

      1. ظاهر

داوران ظاهر نوشیدنی شیردار را ارزیابی میکنند. در سطح نوشیدنی شیر دار باید ترکیب رنگی از شیر و قهوه با کنتراست خوب رنگی، طرحی متقارن و لطیف و شفاف موجود باشد.
نکته: هیچ طعم دهنده یا پودری نباید روی نوشیدنی های شیردار ریخته شود. در غیر اینصورت نمره صفر (0) در بخش تعادل طعمی به شرکت کننده تعلق خواهد گرفت.

      1. تعادل طعمی

نوشیدنی شیردار یک نوشیدنی گرم است که باید در دمایی سرو شود که بتوان آنرا آنی نوشید. بافت و دمای نوشیدنی، و طعم قهوه و شیر و بالانس بودن آنها مورد ارزیابی قرار میگیرد. پروفایل عطر و طعم نوشیدنی سرو شده باید معیارهای قهوه اسپشیالیتی را رعایت کند، به علاوه طعم شیر درآن نمایان باشد.

      1. وضوح در عطر و طعم

داوران به عطر و طعمهای آزاد شده و توضیح داده شده توسط شرکت کننده توجه میکنند و آنرا با نتیجه عملی در نوشیدنی سرو شده مقایسه میکنند. هر عطر و طعمی که توسط شرکت کننده توضیح داده شود در امتیاز دهی تحت بررسی قرار خواهد گرفت. این مقیاس برای این است که به چه میزان توضیحات راجع به عطر و طعم و نتیجه حاصل دقیق است. البته درصورت عدم ارائه عطر و طعمهای آزاد شده با داوران سنسوری، به شرکت کننده در این بخش نمره صفر (0) تعلق میگیرد.

      1. استفاده از ظرف صحیح برای نوشیدنی شیردار
        نوشیدنی شیردار باید در ظرف مناسب برای داوران سرو شود تا داوران بتوانند بدون هیچ مزاحمتی نوشیدنی را بچشند و آنرا ارزیابی کنند؛ البته ظرف نباید آنقدر داغ باشد که نتوان آنرا با دست گرفت. اگر هر یک از این معیارها رعایت نشود، به شرکت کننده در این بخش نمره منفی تعلق خواهد گرفت.
    1. ارزیابی نوشیدنی سیگنچر قسمت سوم

در ابتدا بند 2.2.3 را برای تعریف نوشیدنی سیگنچر مطالعه کنید. این نوشیدنی با توجه به گزینه های پیشروی شرکت کننده ارزیابی میشود. داوران سنسوری تمام مراحل را زیر نظر میگیرند و نمرات را ثبت میکنند.

"ارزیابی نوشیدنی سیگنچر"

برای ارائه جذاب، کارایی نوشیدنی: نمرات مثبت و منفی

برای توضیحات درست از نوشیدنی، خلاقیت در استفاده از قهوه، تعادل طعمی و وضوح عطر و طعم ها: نمرات 0 تا 6

      1. توضیحات درست از نوشیدنی

شرکت کنندگان باید نوشیدنی سیگنچر خود را به داوران توضیح دهند. برای نمرات بالاتر، این توضیح باید شامل نحوه آماده سازی و مواد استفاده شده، طعم و آروما آزاد شده ای که داوران تجربه میکنند باشد. توضیحات باید نحوه استفاده از قهوه و ارتباط آن با مواد دیگر را شرح بدهد. داوران سنسوری به توضیحات، نحوه آماده سازی، و نحوه استفاده قهوه توسط شرکت کننده را گوش میدهند و یادداشت میکنند. داوران به هنگام امتیاز دهی تناسب بین توضیحات و عملکرد را برای نوشیدنی سیگنچر و طعم و آرومای واقعی آن ملاک قرار میدهند.
شرکت کننده باید نحوه نوشیدن این دسته را به داوران توضیح دهد (درصورت وجود روش بخصوص). داوران باید به این دستورالعمل های توجه کنند. اگر هیچ دستورالعملی به داوران ارائه نشود آنها خود برای ارزیابی نوشیدنی تصمیم میگیرند. در هر مورد، داوران حداقل دوبار نوشیدنی را میچشند.

      1. ارائه جذاب

این بخش به معرفی ظاهر جذب کننده و زیبای نوشیدنی سیگنچر مربوط است، که شامل ظرف استفاده شده، خود نوشیدنی، گارنیش ها و خوردنی ها و وسایل جانبی نیست. ظرفی که درآن نوشیدنی سیگنچر سرو میشود باید زیبا باشد و نوشیدنی را برجسته تر از خود ظرف کند. اگر این نوشیدنی جذاب نباشد و بسیار به هم ریخه باشد، در این بخش نمره منفی به شرکت کننده داده میشود.

      1. کارایی نوشیدنی

این بخش مربوط به این است که نوشیدنی سیگنچر چگونه باید نوشیده شود و برای چه خلق شده است. گارنیش ها، خوردنی ها و لوازم جانبی و دستورالعمل ها نباید نوشیدن آنرا مختل کنند. اگر استفاده از آن سخت باشد نمره منفی به شرکت کننده تعلق خواهد گرفت.

      1. خلاقیت در استفاده از قهوه

داوران خلاقیت شرکت کننده را بر اساس مفهوم خلق نوشیدنی، تکنیک ها و مواد استفاده شده برای آماده سازی یا ارئه نوشیدنی سیگنچر ملاک قرار میدهند. مواد استفاده شده باید مکمل باشند و همچنین به طعم اسپرسو آسیبی نزنند.نوشیدنی های سیگنچر باید ترکیبی از مواد خلاقانه و تکنیک های خوب باشد تا نمره بالایی بگیرد.

نکته: در اینجا "سینرژی" به معنای ترکیب و یکی شدن شدن دو ماده برای ایجاد یک طعم بهتر از هرکدام به صورت جداگانه است.

      1. تعادل طعمی

داوران نوشیدنی سیگنچر را بر اساس ترکیبات طعمی که با اسپرسو درست کرده اند( برای مثال نوشیدنی شیرین، تلخ یا اسیدی شده باشد) و مواد دیگر مورد بررسی قرار خواهند داد. طعم اسپرسو باید غالب و واضح باشد. داوران باید دستورالعمل استفاده از نوشیدنی را که توسط شرکت کنندگان ارائه شده است را درصورت عدم تناقض با قوانین رعایت کنند.

      1. وضوح عطر و طعمها

داوران به عطر و طعمهای آزاد شده و توضیح داده شده توسط شرکت کننده توجه میکنند و آنرا با نتیجه عملی در نوشیدنی سرو شده مقایسه میکنند. هر عطر و طعمی که توسط شرکت کننده توضیح داده شود در امتیاز دهی تحت بررسی قرار خواهد گرفت. این مقیاس برای این است که به چه میزان توضیحات راجع به عطر و طعم و نتیجه حاصل دقیق است. البته درصورت عدم ارائه عطر و طعمهای آزاد شده با داوران سنسوری، به شرکت کننده در این بخش نمره صفر (0) تعلق میگیرد.

    1. ارزیابی باریستا قسمت چهارم(جدول اول صفحه 24)

برای ظاهر آراسته و جذاب: نمرات منفی و مثبت

برای حرفه ای بودن در ارائه و توجه کردن به ریز جزئیات و در دسترس داشتن تمام تجهیزات: نمرات 0 تا 6

      1. حرفه ای بودن در ارائه

حرفه ای گری توسط کیفیت های مشاهده شده مربوط به باریستا شامل تکنیک، آماده سازی و نشان دادن فهمی گسترده تر از آماده کردن 12 نوشیدنی در مسابقه ارزیابی خواهد شد. دانش گسترده از قهوه شامل مراحل کشت، رشد و آماده کردن آن از دانه تا رسیدن عصاره به فنجان است که همچنین نیازمند دانشی ظریف در استفاده از ابزارآلات، ارائه دادن سرویس مقبول به مشتری (تواضع، ادب، دقت، ارتباط چشمی و استفاده از واژگان درست و غیره) و توانایی مدیریت کردن زمان و روان بودن کار باریستاست. داوران به ارتباط قوی میان چیزی که توضیح داده میشود و چیزی که ارائه میشود بسیار توجه میکنند. شرکت کننده باید خود را یک حرفه ای درصنعت قهوه هم در ارائه و هم در کار با قهوه نشان بدهد.

      1. توجه به ریز جزئیات و در دسترس داشتن تمام تجهیزات

تمامی تجهیزات باید در محل کار حاضر باشند و به خوبی نظم و سامان داده شده باشند. شرکت کنندگان نباید بدون دلیل از این تجهیزات درطول مسابقه خود استفاده کنند. همه چیز باید سر جای خود باشد و برای هدفی معین تعبیه شده باشد. داوران به این نکته که شرکت کننده فنجان ها یا تجهیزاتی در صورت خرابی وسایل خود داشته باشد، بسیار توجه میکنند. پر کردن لیوان آب داوران، در دفعات متعدد، نشان دهنده توجه باریستا به ریز جزئیات است. اسپرسو باید باید با یک قاشق، دستمال و آب بدون طعم برای داوران سرو شود.

      1. ظاهر آراسته و جذاب

شرکت کننده در بدترین حالت ممکن باید تمیز باش، لباس و پیشبندی آراسته و تمیز پوشیده باشد. درصورت رعایت این نکات نمره مثبت به وی تعلق خواهد گرفت. نداشتن پیشبند و داشتن ظاهری نا آراسته (مانند صندل یا لباس لک دار) در این بخش نمره منفی برای شرکت کننده دارد.

    1. نظر کلی داوران قسمت پنجم(شکل دوم صفحه 24)

برای نظر کلی: نمرات 0 تا 6

نظر کلی داوران در دو زمینه اولیه خلاصه میشود:

  1. این امتیاز، امتیاز کلی شرکت کننده در بخش های مربوط به طعم است (برای مثال آیا طعم های ارائه شده در نوشیدنی ها، بهتر از حدی که تجربه شده است بوده است؟)
  2. داوران باید برای عشق و علاقه باریستا و الهام بخشی وی به افراد دیگر که درطول مسابقات از خود نشان داده است نمراتی را درنظر بگیرند. آنها باید با درنظر گرفتن تفاوت های شخصیتی و فرهنگی، نمراتی برای ارتباط گیری خوب و مودبانه، نشان دادن علاقه به قهوه اسپشیالیتی، و توانایی ایفای نقش یک باریستا حرفه ای در صنعت قهوه به شرکت کننده اختصاص دهند. (برای مثال کدام محیط رستوران یا کافه یا کدام باریستا برای این صنعت الهام بخش او بوده است؟). اگر داوران حس کنند که فرد به این معیارها رسیده است، باید امتیاز بالایی به او بدهند.
  1. رفتار ناشایست کارکنان WBC

اگر یکی از سرپرست داوران یا یکی از کارکنان WBC متوجه رفتار ناشایست  افرادی که مسئولیت برگزاری مسابقات را بر عهده دارند بشود، به صورت زیر در این مورد عمل خواهد شد:

  1. سرپرست داوران درخواست حذف شدن تمام نمرات شرکت کننده را از برگه رسمی امتیازدهی به علت ارزیابی شبهه دار میدهد.
  2. سرپرست داوران ملاقاتی را با داوران WBC، مدیریت WCE و کمیته مسابقات WCE برای بررسی شرایط ترتیب خواهد داد.
  3. مدیریت WCE و کمیته مسابقات WCE درمورد این اتفاق قانونی را وضع خواهند کرد.
  4. اگر این رفتار ناشیاست بسیار شدید بود، مدیریت و کمیته مسابقات WCE میتوانند فرد خاطی را از داوری از مسابقات اخراج کنند.
    1. درخواست ها

اگر تصمیم اتخاذ شده باب میل شرکت کننده نباشد، وی میتواند یک درخواست کتبی برای هیئت مشاور WCE بفرستد. تصمیمات گرفته شده در این هیئت نهایی است و باید شامل موارد زیر باشد:

  1. نام شرکت کننده
  2. تاریخ
  3. یک جمله کاملا واضح به عنوان موضوع از شکایت وی
  4. ارجاع به تاریخ و زمان رخ داده
  5. نظرات و پیشنهادات و ذکر کلی مشکلات
  6. افراد دخیل در آن
  7. راه برقراری ارتباط با شرکت کننده (مانند شماره تلفن یا ایمیل)
    به هرگونه درخواست نوشته شده که فاقد هرکدام از موارد بالا باشد، هیچگونه توجهی نخواهد شد. شرکت کنندگان باید تا 24 ساعت پس از اتفاق رخ داده برایشان از طریق
    @worldcoffeeevents.org شکابت خود را درمیان بگذارند تا در زمانی مناسب به آنها رسیدگی بشود.
    1. درخواست های مطالعه شده توسط هیئت مشاور WCE

کمیته مسابقات WCE شکایات و درخواستهای کتبی را تا نهایتا 30 روز پس از ارسال آن مطالعه میکنند و برای تصمیم اتخاذ شده نهایی از طریق ایمیل با شرکت کننده ارتباط میگیرند.

 

 

 

 

 

کافه یاب 

 نگاهیست نو به فرهنگ کافه‌نشینی و قهوه نوشی در ایران، مرجعی برای یافتن یا معرفی و البته سهیم کردن یکدیگر در تجربه حضورمان در آن‌ها 

 جستجو در وب سایت، یافتن کافه، شهر و محله، رویداد‌های نزدیک و ...

 

برای دسترسی سریع‌تر به مطالب جذاب روز، اینستاگرام کافه یاب @cafe.yab  را دنبال کنید.


 





 



 

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی