امروزه در بازار وسیله ای به نام دستگاه اسپرسو وجود دارد که علاوه بر تولید قهوه توانایی دم کردن انواع قهوه اسپرسو را نیز دارد.

 دستگاه اسپرسو چیست ؟

اسپرسو یکی از غلیظ ترین قهوه های اصیل ایتالیایی است که دو یا سه برابر قهوه های دیگر غلظت دارد .

  با داشتن دستگاه اسپرسو ساز  می توانیم برای درست کردن  نوشیدنی هایی مثل کاپوچینو، موکا، لاته، ماکیاتو و امریکانو  یک فنجان لذید آماده کنیم .

بهتر است بدانیم اسپرسو نام قهوه نیست درواقع اسپرسو روشی برای درست کردن قهوه است که در این روش در کمتر از 20 ثانیه با عبور آب نزدیک به نقطه ی جوش و تحت فشار از قهوه ی آسیاب شده اسپرسو به دست می آید که برای تهیه ی آن میتوانید از دستگاه اسپرسو ساز یا قوری موکاپات استفاده کنید.

 

 بنابراین    این گونه    بیان    کنیم که :

یکی از روش‌هایی که برای دم کردن قهوه مورد استفاده قرار می گیرد اسپرسو نام دارد در واقع قهوه بدست آمده از این روش را قهوه اسپرسو می گویند که البته در کشورهای مختلف اسم های مختلفی دارد اما ما ایرانی ها آن را به اسم قهوه اسپرسو می شناسیم دستگاهی هم برای آماده سازی قهوه به این روش ساخته شده است که به آن اسپرسو ساز می گویند.

اختراع دستگاه اسپرسو ساز

در زمان قدیم و قبل از این که   دستگاه   اسپرسو ساز  پا به عرصه‌ی ظهور بگذارند، نحوه‌‎ی سرو قهوه در کافی‌شاپ ها به این صورت بود که قهوه را در حجم زیاد دم می کردند و زمانی که مشتری برای نوشیدن آن تقاضای قهوه می‌کرد، قهوه را گرم کرده و به مشتری می دادند.

در اواخر قرن نوزدهم و در سال ۱۸۷۸ اولین ماشین شبیه به اسپرسوساز طراحی شد.

آن زمان در اروپا استفاده از بخار و فشار آن برای ساخت محصولات مختلف رونق چشم گیری گرفته بود.

شخصی به نام گوستاوو کسل با ایجاد فشار بخار و عبور آب از سطح قهوه، یک نوشیدنی سریع و مناسب تهیه کرد اما تنها نقصی که داشت دستگاه آن قابل ساخت نبود.

شش سال بعد در سال ۱۸۸۴ شخصی ایتالیایی به نام آنجلو ماریاندو توانست با الهام گرفتن از ماشین گوستاوو اولین اسپرسوساز را بسازد، به طوری که آب با فشار از یک بستر پر از قهوه عبور می‌کرده و باعث تهیه ی قهوه می شد. اما این دستگاه مانند دستگاه های امروزی نبود و قهوه را در حجم های وسیع تهیه می نمود و تنها باعث تولید قهوه با سرعت بیشتر می شد.

آنجلو در فروش محصول خود و نحوه ی کار آن حسادت به خرج داد بنابراین فقط خود او به ساخت و استفاده از این دستگاه پرداخت.

امروزه بسیاری از ابزار آلات برای راضی کردن مشتری به کار گرفته می شود اما در اوایل قرن بیستم تهیه‌ی قهوه به صورت جوشاندن آرام بود که این کار وقت گیر بود و برخی مواقع بیش از حد لازم جوشانده می شد و بیشتر با تفاله همراه بود.

برای کاهش زمان دم کردن قهوه می‌بایست درجه ی آسیاب را به نرم‌ترین حالت تبدیل می‌کردند چرا که سطح تماس آن با آب به حداکثر خود می رسید و انحلال به سرعت صورت می‌گرفت.

اما این کار نیز مشکلات خود را در پی داشت چرا که در زمان دم کردن قهوه بسیاری از تفاله ی آن به داخل قهوه ی دم شده راه پیدا می کرد. برای حل این مشکل استفاده از یک فیلتر بسیار تنگ بود که هیچ یک از ذرات قهوه از آن عبور نکند که این کار خود باعث افزایش زمان دم شدن می شد.

بنابراین بهترین راه ایجاد فشار است. با فشار آوردن به قهوه زمان تهیه ی آن کاهش یافته و با اسفتاده از یک فیلتر بسیار ریز دیگر تفاله ای از آن عبور نمی کند.

سیر تکاملی دستگاه اسپرسو

دستگاه اسپرسو  در مدل های کاری مختلفی شبیه :

نیرو محرکه بخار ( steam driven )
نیرو محرکه اهرمی ( piston driven )
نیرو محرکه پمپی ( pump driven )
نیرو محرکه هوا پمپ ( air pupm driven )
ساخته می شوند و عملکرد دستگاه ‌های اسپرسو می تواند بصورت اتوماتیک و نیمه اتوماتیک و یا بصورت دستی باشد.

اجزای مختلف دستگاه اسپرسو‌ ساز

 

دستگاه‌های اسپرسو ساز از تک گروپ تا شش گروپ ساخته می شوند.

هد گروپ

هدگروپ در قسمت جلویی اسپرسو ساز قابل مشاهده است و جنسی فلزی دارد، همیشه به آن متصل می باشد و آب از داخل آن به داخل ظرف قهوه می ریزد.

هدگروپ  مسئول تهیه ی یک فنجان خوب اسپرسو می باشد. 

  هد گروپ یا گروپ هد ممکن است با اسامی مانند بریو گروپ، بریو هد و گروپ اسپرسو ساز نیز به گوش شما بخورد.

 

پرتافیلتر

قسمتی از دستگاه است که به سر گروپ متصل می شود. چند نوع پروتافیلتر وجود دارد

  • پرتافیلتر یک نازل
  • پرتافیلتر دو نازل
  • پرتافیلتر بدون نازل

سبد پرتافیلتر

این سبد در پرتافیلتر قرار می گیرد و محل ریختن و کوبیدن پودر قهوه است که در دو مدل یکی  تک شات و دیگری دو شات می باشد.

 

اسپرسو باعث قوی شدن حافظه ی طولانی مدت شما میشود.به طوری که محققین دانشگاه کالیفرنیا دریافتند که اگر در روز دو شات اسپرسو بنوشید باعث قوی شدن حافظه به خصوص حافظه ی بلند مدت میشود

 

نیز بخوانیم 

باریستا Barista کیست؟

باریستا Barista کیست؟

انواع مختلف قهوه

انواع مختلف قهوه

 

 

کافه یاب

نگاهیست نو به فرهنگ کافه‌نشینی و قهوه نوشی در ایران، مرجعی برای یافتن یا معرفی و البته سهیم کردن یکدیگر در تجربه حضورمان در آن‌ها

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی