• زمان : ۱۳۹۴/۲/۲۱ ه‍.ش.،‏ ۷:۱۹
  • نمایش : ۳٬۶۴۰ دفعه
  • موضوع : قهوه

قهوه کورتادو

قهوه کورتادو با توجه به فرهنگ قهوه در کشورهای مختلف می‌تواند تنوع داشته باشد.

کورتادو چیست؟

کورتادو یک نوشیدنی اصالتا اسپانیایی است که با توجه به فرهنگ قهوه در کشوری‌های مختلف، می‌توان نوشیدنی‌های متعددی به اسم کورتادو به مشتری ارائه داد. بطور کلی و عمومی کورتادو نسبت مساوی از یک شات قهوه اسپرسو بعلاوه شیر بخار داده شده یا steamed است. برای برخی دیگر هم چیزی شبیه به یک نوشیدنی فلت وایت یا یک لاته است. والبته این ترکیب با توجه به منطقه و فرهنگ می‌تواند به سفارش مشتری بستگی داشته باشد.

نام کورتادو در فرهنگ‌های مختلف

نامش از مصدر بریدن در اسپانیایی می آید تا مفهوم رقیق شده را برساند. در اسپانیا، پرتغال و آمریکای لاتین محبوب است. در کاتالان "Tallat" و در باسک "Ebaki" در پرتغال"Pingo"  و در فرانسه "noisette" نامیده می‌شود. در ساحل شرقی آمریکا همان کُرتادو نامیده می‌شود ولی در سواحل غربی آمریکا به آن "Gibraltar" یعنی جبل الطارق می‌گویند (برای جبل الطارق از دوپیو و ۳۰ میلی لیتر شیر استفاده میکنیم). در ظرف شیشه دهان گشاد دسته فلزی که دسته‌اش کمی تاب برداشته برای گرفتن، سرو می‌شود.

نام جیبرالتار یا جبل الطارق در سال ۲۰۰۵ توسط کافی شاپی واقع در سانفرانسیسکو اختراع شد و به نوعی لیوان شیشه‌ای اطلاق می‌شود.

کورتادیتو در کوبا به طور خاص به معنای نوشیدنی کوچکی شبیه به کافه سولو کورتو است که از یک شات اسپرسو استاندارد ۳۰ میلی لیتری (1 اونس آمریکا) تشکیل شده است. با این حال، برخلاف کورتو انفرادی، کورتادیتو کوبایی معمولاً با شیر تغلیظ شده شیرین شده بریده می‌شود، که شکل نگهداری‌شده‌تری از شیر است، نوشیدنی کورتادیتو که در دهه 1960 توسط آمریکایی‌های کوبایی تبار به محله لیتل هاوانا در میامی، فلوریدا آورده شد، اکنون در سراسر شهر یافت می‌شود و بخش مهمی از فرهنگ روزمره، به ویژه در میان کوبایی‌ها است.
 در جمهوری چک، Costa Coffee کورتادو را با نام بازاریابی corto classic می‌فروشد. البته چندین تنوع اسمی دیگر نیز وجود دارد، از جمله cortado condensada، café con leche condensada یا bombón (اسپرسو با شیر تغلیظ شده).

 

فرهنگ نوشیدن قهوه در سراسر جهان   

گران‌ترین و عجیب‌ترین قهوه جهان متعلق به اندونزی است , فنلاندی‌ها در جهان بیشترین مصرف قهوه را دارند.

 

دستور تهیه کورتادو

مواد لازم:

  1. اسپرسو دبل شات
  2. شیر جوشانده

دستورالعمل:

  • یک اسپرسو دبل شات درست کنید.
  • شیر را بوسیله استیمر بجوشونید.
  • شیر را به مقدار کمتر از نصف اسپرسو به داخل قهوه ریخته و یک لایه از فوم (کف) شیر را هم بر روی آن بریزید.

 

اسپرسو   اسپرسو

اسپرسو یا اکسپرسو نوعی قهوه غلیظ است که در اوایل قرن ۲۰م در میلان ایتالیا ابداع شده‌ است. اسپرسو با عبور دادن آب نزدیک به نقطه جوش همراه با فشار از میان دانه‌های قهوه آسیاب شده(به صورت دانه‌های ریزتر یا همان پودر قهوه) تهیه می‌شود. این عمل معمولاً با دستگ...

 

 

کافه یاب 

 نگاهیست نو به فرهنگ کافه‌نشینی و قهوه نوشی در ایران، مرجعی برای یافتن یا معرفی و البته سهیم کردن یکدیگر در تجربه حضورمان در آن‌ها 

 جستجو در وب سایت، یافتن کافه، شهر و محله، رویداد‌های نزدیک و ...

برای دسترسی سریع‌تر به مطالب جذاب روز، اینستاگرام کافه یاب @cafe.yab  را دنبال کنید.

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی