به نقل از کارگران استارباکس، اعتصاب دو روزه که بخش مینه سوتای شرکت استارباکس برای اولین بار به آن پیوست، در اعتراض به شکست مذاکره با مدیریت شرکت بر سر قرارداد حقوقی شرکت و تغییر ساعات کاری بوجود آمده است.

کارگران بزرگترین کافیشاپ زنجیره‌ای دنیا (استارباکس) روز گذشته در یکی از فروشگاه‌های جنوب مینیاپولیس ایالت مینه سوتای آمریکا اعتصاب کردند و به کارگران اعتصابی استارباکس در ایالات بوستون، سیاتل، فیلادلفیا و دیگر شهرها پیوستند. 

این کارگران به دلیل فشارها در تلاش برای مذاکره درباره قراردادهای جمعی کار خود و افزایش حقوق پس از وقوع تورم بالای ده درصدی مواد غذایی در آمریکا هستند. آنها ضمن تقاضا برای کاهش ساعت کار به دلیل همه‌گیری کرونا در کشور، اعلام اعتصاب دو روزه کرده‌‌اند.

 

 

علیرغم تعجب همگان، امروز در اغلب ایالات آمریکا و از جمله مینه سوتا به مشتریان استارباکس گفته شد که امروز یا فردا دیگر به‌صورت آماده قهوه‌ای وجود نخواهد داشت، اما فروشگاه‌های استارباکس همچنان طبق معمول بازهستند. 

کارگران می‌گویند اعتصاب غافلگیرکننده دو روزه که بخش مینه سوتای شرکت برای اولین بار به آن پیوست در اعتراض به شکست مذاکره با مدیریت شرکت بر سر قرارداد حقوقی شرکت و تغییر ساعات کاری بوده است. 

امیلی ماهونی، کارگر و باریستای قهوه یکی از فروشگاه‌های استارباکس در بین پخش اعلامیه‌هایی درباره اعتصاب به مشتریان گفت: «بدیهی است که فقط آن‌ها (کارفرمایان) سعی می‌کنند ما را از مسیر خواسته‌های خود در فرآیند اعتراض صنفی منحرف کنند ولی این بار ماجرا فرق می‌کند.»

سخنگوی استارباکس بیانیه‌ای را از طرف این شرکت در حساب شبکه اجتماعی خود به اشتراک گذاشت و گفت که به دغدغه‌ی کارکنانش «حق شرکت در هر گونه فعالیت صنفی قانونی یا اعتراض معقول و غیر تلافی جویانه» احترام می‌گذارد. 

در بیانیه روابط عمومی این شرکت آمده است: «ما از هر یک از نیروهای شرکت که به کار خود ادامه می‌دهد سپاسگزاریم و همیشه تمام تلاش خود را می‌کنیم تا به نگرانی‌های همه شرکای اجتماعی خود گوش دهیم.» 

 

 

استارباکس دومین شرکتی پس از آمازون آمریکا بود که در یک مبارزه طولانی بالاخره توانست حق تشکیل اتحادیه را در آمریکا از آن خود کرده و علیرغم کارشکنی‌های مدیریت شرکت، انتخابات خود را برگزار کند.

از آن زمان، کارگران می‌گویند که این شرکت اطلاعاتی که در مورد دستمزد و آیین نامه نظم و انضباط کاری برای شروع چانه زنی از سوی کارگران درخواست شده بود را به آن‌ها ارائه نکرده است و دو طرف برای مذاکره رسمی ملاقاتی نکردند. 

بیش از ۲۰۰ فروشگاه استارباکس در ۳۲ ایالت آمریکا از زمان تأسیس اولین فروشگاه در بوفالوی نیویورک، به تشکیل اتحادیه رای داده‌اند و پس از تشکیل اتحادیه پیگیری مطالبات حقوقی کارکنان آغاز شده است.

گفتنی است طبق این گزارش مشتریان شرکت این اعتصاب را تا حد زیادی با جدی گرفته و برخی حمایت خود را ابراز کرده و در مقابل کارگران اعتصابی مقابل دفاتر و فروشگاه‌های استارباکس با زدن بوق با آن‌ها همراهی کردند.

 

 

کافه یاب 

 نگاهیست نو به فرهنگ کافه‌نشینی و قهوه نوشی در ایران، مرجعی برای یافتن یا معرفی و البته سهیم کردن یکدیگر در تجربه حضورمان در آن‌ها 

 جستجو در وب سایت، یافتن کافه، شهر و محله، رویداد‌های نزدیک و ...

برای دسترسی سریع‌تر به مطالب جذاب روز، اینستاگرام کافه یاب @cafe.yab  را دنبال کنید.

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی