• زمان : ۱۳۹۷/۱۱/۱۵ ه‍.ش.،‏ ۱۷:۱۴
  • نمایش : ۳٬۲۱۲ دفعه
  • موضوع : قهوه
قهوه اسپرسو (Espresso) قهوه کاپوچینو (Cappucino) قهوه لاته (Latte) قهوه کورتادو/جیبرالتار (Cortado/Gibraltar)

انواع مختلف قهوه

شما هم از طعم متفاوت قهوه لذت میبرید؟ شاید خود را یک قهوه خور حرفه‌ای بدانید.

 در این مطلب شما را با انواع مختلف قهوه آشنا خواهیم کرد.

قهوه اسپرسو (Espresso)

این تصور نادرست وجود دارد که اسپرسو یک دانه است. در واقع کلمه اسپرسو به روش خاصی از دم کردن قهوه گفته می‌شود. اسپرسو نوعی قهوه است که در دستگاه اسپرسو دم می‌شود. دانه‌ها قبلاً خوب آسیاب می‌شوند و سپس دوز سریعی از فشار زیاد و آب گرم دریافت می‌کنند. این ترکیب فشار و آب، مقدار کمی قهوه متراکم با طعم غنی استخراج می‌کند. یک جرعه اسپرسو حدود ۷ تا ۹ گرم قهوه آسیاب شده می‌برد که حدود ۲ اونس (۵۶ گرم) قهوه اسپرسو تولید می‌کند. دو جرعه دوبرابر قهوه آسیاب شده می‌برد و دو برابر قهوه اسپرسو تولید می‌کند.

 

قهوه کاپوچینو (Cappucino)

این نوشیدنی مرسوم در ایتالیا یک بخش اسپرسو، یک بخش شیر جوشیده و یک بخش کف شیر دارد. اگر به درستی دم شود، هر جرعه‌ای که می‌نوشید باید به مقدار مساوی قهوه، شیر و کف داشته باشد. ولی در بیشتر کافی شاپ‌های آمریکا، آن را در فنجان‌های ۸ اونسی (۲۲۶ گرمی) سرو می‌کنند. در حالیکه کاپوچینوی اصلی در فنجان ۵ اونسی (۱۴۰ گرمی) سرو می‌شود. کاپوچینو به معنای “کلاه کوچک” است و به لایه باریک کف در بالای قهوه اطلاق می‌شود. در ایتالیا هرگز پس از وعده غذایی یا بعد از ۱۱ صبح، کاپوچینو نوشیده نمی‌شود.

قهوه لاته (Latte)

لاته محبوب و مشهور یک نوشیدنی اسپرسوی ایتالیایی است که دو بخش شیر جوشیده و یک بخش قهوه دارد. معمولاً از کاپوچینو بزرگتر است و شیر بیشتری دارد و در فنجان ۷ اونسی (۱۹۸ گرمی) سرو می‌شود. از آنجائیکه شیر فقط جوشانده می‌شود و کف زیادی ندارد، سطح مناسبی برای ایجاد طرح‌های هنری فراهم می‌کند. شیر بیشتر به معنای طعم رقیق‌تر است و برای افرادی که تازه با طعم قهوه آشنا شده اند مناسب‌تر است.

قهوه آمریکانو (Americano)

آمریکانو یک جرعه اسپرسو و آب اضافی برای بیشتر کردن آن است. این طعم رقیقی ایجاد می‌کند که بیشتر شبیه قهوه صاف شده آمریکایی است تا یک جرعه اسپرسو. می‌توان ۶ تا ۸ اونس آب (۱۷۰ تا ۲۲۰ گرم آب) اضافه کرد و البته مقدار آن به دلخواه متغیر است. این قهوه بدون شیر و به صورت قهوه سیاه سرو می‌شود.

قهوه کورتادو/جیبرالتار (Cortado/Gibraltar)

علیرغم اسامی مختلف، تنها چیزی که کورتادو را از جیبرالتار (جبل الطارق) متمایز می‌کند کافی شاپی است که این قهوه را در آن سفارش می‌دهید. کورتادو یک اسپرسوی اسپانیایی است که با شیر جوشیده بریده می‌شود (کورتادو به اسپانیایی می‌شود “بریدن”). این نوشیدنی کوچکی است که فقط کمی بزرگتر از ماکیاتو است و در لیوان ۴ اونسی (۱۱۰ گرمی) سرو می‌شود. نام جیبرالتار یا جبل الطارق در سال ۲۰۰۵ توسط کافی شاپی واقع در سانفرانسیسکو اختراع شد و به نوعی لیوان شیشه‌ای اطلاق می‌شود.

قهوه ماکیاتو (Macchiato)

در حالیکه این استارباکس بود که ماکیاتو را مشهور کرد، ولی ماکیاتوی استارباکس شباهت کمی به ماکیاتوی واقعی دارد. ماکیاتوی سنتی یک جرعه اسپرسو و بخش کوچکی از شیر کف دار در بالای آن است. این نوشیدنی کوچک خیلی قوی است، زیرا غلیظ‌ترین طعم اسپرسو را دارد و شیر اضافه شده به آن، از شدت این طعم می‌کاهد. ماکیاتو به معنای “طرحدار” است و به طرح‌هایی که روی کف شیر داده می‌شود اطلاق می‌گردد.

قهوه کافه او له (Café au Lait)

این یک نوشیدنی فرانسوی است که از قهوه صاف شده قوی و شیر حرارت داده شده (نه شیر جوشیده یا کف دار) درست می‌شود. نسبت قهوه و شیر یک به یک است. اگر در استارباکس دنبال این نوع قهوه می‌گردید باید میستو بخواهید. میستو کلمه ایتالیایی برای این نوع قهوه است.

قهوه فلت وایت (Flat White)

فلت وایت یک اسپرسوی استرالیایی است که در انگلستان و آمریکا محبوبیت یافته است. فلت وایت چیزی بین کاپوچینو و لاته است که در لیوان ۶ اونسی (۱۷۰ گرمی) سرو می‌شود. سایز آن تقریباً اندازه کاپوچینو است، ولی شیر آن مانند لاته، کاملاً جوشانده می‌شود.

 

 

 

کافه یاب 

 نگاهیست نو به فرهنگ کافه‌نشینی و قهوه نوشی در ایران، مرجعی برای یافتن یا معرفی و البته سهیم کردن یکدیگر در تجربه حضورمان در آن‌ها 

 جستجو در وب سایت، یافتن کافه، شهر و محله، رویداد‌های نزدیک و ...

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی