دنیای باریستا از قهوه آزمایی تا رویای دست یافتنی

داستان باریستا ها و مناسبات مخصوص خود

 

قهوه‌چی یا باریستا (به انگلیسی Barista) به شخصی که درقهوه خانه نوشیدنی‌های با پایهٔ اسپرسو را آماده و تحویل می‌دهد گفته می‌شود.

باریستا ها  یک روز هم رسما به خود اختصاص دادند .که در تقویم مناسبات روزها ،یکم مارس     1 MARCH   تعیین شد . این رویداد دوست داشتنی خود را هر ساله با شکوه تر بر گزار می کنند.

هر کشوری با فرهنگ و رسوم و قوانین خود  جشن و مناسبات مخصوص مشاغل دارد .از جمله شغل باریستا ، که جایگاه مناسبی در دنیای خوراک و مزه ایجاد کرده و یک جایگاه جذاب و شگفت انگیز در این دنیای کارآفرین که منجر به روان شناسی مشتری و مبحث سلامت بدن انسان و پیامد حاصل آن ،شامل دستاوردهای محصولات قهوه و هزاران نوشیدنی گرم و سرد می باشد.

 

باریستا به کسی گفته می‌شود که تخصصش قهوه  بوده وبه صورت حرفه‌ای به آماده کردن قهوه‌های مختلف مشغول است.

هرروز با علم به دانش غذا و گیاه شناسی ،معلومات خود را تکمیل و گسترش می دهد.


باریستا در اصل شخصی (خانم یا آقا) حرفه ای است که در کافه  مسئولیت تهیه نوشیدنی‌های گرم و سرد بر پایه اسپرسو را بر عهده دارد. امروزه در بسیاری از کافه‌ها باریستا، نوشیدنی گرم و سرد بر پایه قهوه یا حتی غیر از آن را نیز تهیه می‌کند.

لباس باریستاها معمولاً با یک  ژاکت، جلیقه یا پیشبند (اپرون) از د یگر کارکنان کافه متمایز می‌شود.

یک باریستای خوب باید به‌طور دقیق بداند که مثلاً برای تهیه یک شات  اسپرسو با توجه به نوع قهوه، نوع روست و نوع آسیاب آن، از چه مقدار دما و فشار آب و چه مدت زمانی باید استفاده کرد.

همه ساله  مسابقات جهانی باریستا برای انتخاب تبحر آن‌ها برگزار می‌شود. این مسابقه برای نخستین‌بار در کشور نروژ  پایه‌گذاری شد. باریستاها پس از پیروزی در کشور خود انتخاب و به مسابقه بین‌المللی اعزام می‌شوند.  با برگزاری این مسابقات ، تازه دنیای جذاب باریستا شروع شده است .

ریشه یابی و گسترش کلمه باریستا

کلمه باریستا از زبان ایتالیایی منشا گرفته و به معنی مرد یا زن است که متصدی باری است که در پشت پیشخوان کار می کند. 

حالت جمع barista در زبان انگلیسی baristas است، درحالی که جمع آن در زبان ایتالیایی برای مذکر baristi  و برای مونث bariste است. 

************************************

 در اکثر کشورها مردم می توانند علاقه خود را به باریستاها با تجلیل از تلاش های باریستاها در سراسر کشور نشان دهند. در کشور ما هم مسابقات و رویداد های زیادی برگزار می شود که با وجود جوان بودن این حرفه ،یک پیشرفت خارق العاده ای در مقایسه با کشورهای دیگر داشته است.از  طریق  این مسابقات می توانند برای پیشرفت مهارت ها یا شغل خود استفاده کنند. علاوه بر این ، یافته های  جدید و یک تحقیق بزرگ و مکتوب هم انجام شده است .

 در طول روند این حرفه ،سمینارها و دوره های آموزشی و ورکشاپ ها ی حضوری و حتی آنلاین توسط موسسات و مدارس تخصصی قهوه و مدرسان مطرح و شناخته شده که دانش آموخته گان  تایید شده انجمن تخصصی قهوه   Specialty Coffee Association   (به اختصار SCA) که ادغام دو انجمن قهوه تخصصی آمریکا و اروپا می باشد .

 افراد علاقه مند و با استعداد  پس از گذراندن  این آموزشات،برتری و مهارت های خود  با شرکت در مسابقات قهوه آزمایی را در یک نبرد زیبا به نمایش می گذارند.

تاریخچه برگزاری مسابقات باریستا در ایران

داستان از کجا شروع شد . برای شما مطالبی را که  از منابع خبری حوزه صنعت قهوه برایتان جمع آوری کردم . در اختیار قرار می دهم .

مجله ی معتبر ‘باریستا مگزین’  در سال ها پیش گزارشی درباره وضعیت قهوه در ایران و باریستاهای کشورمان منتشر کرده است. این گزارش که به همت  خانم لیلا قنبری و آقای محمد خانی تهیه شده، گوشه‌ای از اشتیاق باریستاهای ایرانی در فراگیری متدهای جدید و دغدغه‌ی آن‌ها برای پیوستن به انجمن‌ها و رقابت‌های جهانی قهوه را بازگو کرده است.

لیلا قنبری٬ کارشناس قهوه و باریستای ایرانی ساکن آمریکا می باشد که  سفرهایی به ایران داشت که ماحصل این سفر٬ چاپ گزارشی میدانی با عنوان ‘باریستاهای ایرانی’ در مجله‌ی  باریستا مگزین  بود.  خانم لیلا که از خانواده‌ای قهوه‌دوست می‌آید٬ سال‌هاست در آمریکا زندگی می‌کند.

 خانم لیلاعضو مجمع اجرایی انجمن باریستاهای آمریکا (Barista Guild of America) و مدیر بخش آموزش یک شرکت قهوه است. او طی سفرش به ایران با جمعی از باریستاهای حرفه‌ای کافی‌شاپ‌های تهران دیدار می‌کند و اشتیاق و عطش آن‌ها برای ارتقای مهارت‌ها و تخصص‌شان را که می‌بیند٬ تصمیم می‌گیرد به هر نحوی که شده از آن‌ها حمایت کند.

که نگارشی  شیرین و تصویری از وضع فعلی فرهنگ قهوه‌‌نوشی و کافه‌نشینی در ایران به قلم  آقای محمد خانی باریستای خوش‌آتیه‌ی کشورمان به نگارش درآمدو رویای پیوستن به مسابقات جهانی باریستا را به حقیقت نزدیک و تا به امروز به ترقی و پیشرفت خود ادامه می دهد .

در ایران این افراد به‌عنوان ‘کافی‌من’ شناخته می‌شدند که مهارت‌های اولیه را سینه به سینه فرا گرفته بودند. ‘کافی‌من’ها اغلب اطلاعات زیادی درباره‌ی روست قهوه و شیوه‌های  دم کردن قهوه نداشتند. اما فراگیری استفاده از اینترنت و سفرهای خارجی٬ بینش تازه‌ای را فرا روی دست‌اندرکاران این صنعت قرار داده٬ به‌گونه‌ای که امروز به ‘باریستا’ به دید حرفه‌ای تخصصی و  نوین نگاه می‌شود.این تصمیمات یاد گیری همت می‌خواهد و پشتکار قوی لازم است . سر انجام  پس از انگیزه قوی و ماهها تمرین  و رسیدن به رویای های دست یاقتنی ، شرکت در میدان قهوه آزمایی که  پس ازآن این  رقابت ها در مسابقات به نمایش فراموش نشدنی تبدیل می شود.

نتیجه نفرات برتررقابت های اولین دوره مسابقات ملی باریستا ایران

  • سرداوری این دوره از مسابقات را دنیلو لودی نماینده‌ و سرداور رسمی WBC 
  1.  مهران محمدنژاداز کافه یاسی بندرعباس
  2. هوتن مرهمی از آکادمی قهوه ایران 
  3. حامد تاج از  کافه کوچه (قیطریه)

 

 

نتیجه نفرات برتررقابت های دومین دوره مسابقات ملی باریستا ایران

منصور احسانی قهرمان دومین دوره مسابقات ملی باریستای ایران

1.منصور احسانی

2.طوبی اسماعیلی (تنها خانم حاضر در فینال مسابقات)

3. امیرحسین نائینی

4: جواد اکبری

5: سعید عبدی‌نسب

6: مهران محمدنژاد (مدافع عنوان قهرمانی)

 

نتیجه نفرات برتررقابت های سومین دوره مسابقات ملی باریستا ایران

سومین دوره مسابقات ملی باریستای ایران باغ موزه قصر برگزار شد.

در دوره اول این مسابقات «  مهران محمد نژاد » به مقام قهرمانی رسید و به مسابقات جهانی باریستا ۲۰۱۵ در سیاتل اعزام شد.

در دومین دوره مسابقات «  منصور احسانی »  به مسابقات جهانی باریستا ۲۰۱۶ در شهر دوبلین کشور ایرلند اعزام شد..

 

قهرمانان "سومین دوره مسابقات"

  1.  جواد اکبری
  2.  برومند پوراسلامی
  3. سعید عبدی نسب  

نتیجه نفرات برتر رقابت های چهارمین دوره مسابقات ملی باریستا ایران

مقام باریستا‌های برتر به ترتیب عبارتند از:

  1. مرتضی باقر پناه از مشهد

  2. طوبی اسماعیلی از تهران
  3.  مسعود امینی از اصفهان
  4.  سعید عبدی نسب از تهران
  5. سامین رهنورد از تهران
  6.  دانا بصیری  از اصفهان

 

 

نتیجه رقابت های پنجمین دوره مسابقات ملی باریستا ایران

1: علی خیر خواه

2:  احمد هاشمی 

3: امیرحسین تمبرچی

4: مهران ایروانی

5: مهرداد فیضی

6: محمد مرادیان

 

کافه یاب

نگاهیست نو به فرهنگ کافه‌نشینی و قهوه نوشی در ایران، مرجعی برای یافتن یا معرفی و البته سهیم کردن یکدیگر در تجربه حضورمان در آن‌ها

همه نظرها (۰)

Subscribe to the thread

هیچ کس هنوز نظری ارسال نکرده

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار تلفن همراه کافه یاب

نرم افزار اندروید کافه یاب را از گوگل پلی و نرم افزار آی او اس را از اپ استور دریافت نمایید.

  • به پرداخت
  • نماد اعتماد الکترونیک
  • لوگوی ساماندهی